Ga naar de inhoud

Canonical tag: zo voorkom je duplicate content

    Een canonical tag is een stukje code op een webpagina waarmee je zoekmachines aangeeft dat deze duplicate is. Door zelf te verwijzen naar het origineel concurreer je niet met jezelf en kom je hoger in Google. 

    Canonical tag betekenis

    Stel je voor, je hebt een webshop en je verkoopt een lamp in verschillende kleuren: rood, geel, groen en blauw. De lamp is steeds precies hetzelfde en alleen de kleuren verschillen. Dan heeft het geen zin om verschillende productteksten te schrijven. Je kunt je tijd wel beter besteden… 

    Maakt je CMS voor de verschillende varianten aparte pagina’s en url’s aan? Dan is de kans groot op duplicate content. En dat is niet goed voor SEO, want:

    • De pagina’s zijn vrijwel identiek
    • Google weet niet welke van de reeks de beste is
    • Je concurreert met jezelf, want je hebt meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm

    Dit kun je voorkomen met een canonical tag, ook wel canonieke url genoemd. 

    Met een canonical tag/ canonical link geef je zoekmachines als Google duidelijk aan wat de hoofdpagina is. In het geval van de lamp plaats je op de subpagina’s een link naar de hoofdpagina: de overzichtspagina van de lamp.

    Door de canonieke url’s ziet Google dat de pagina’s bij elkaar horen. En dat hij alleen de hoofdpagina hoeft te tonen bij de zoekresultaten.

    Bovendien bundel je met een canonical tag de kracht van alle pagina’s. Plaatst iemand een link naar een subpagina, dan komt de waarde ten goede aan de hoofdpagina. 

    Canonical tag toevoegen aan pagina

    Het toevoegen van canonical-url’s kan handmatig en automatisch. Gaat het om weinig links, dan kun je dit in WordPress bijvoorbeeld met de Yoast SEO-plugin doen. In de plugin vind je onder het tandwiel de optie canonieke url. Geef hier bij de subpagina’s de link op naar de hoofdpagina.

    Met Yoast SEO kun je eenvoudig canonical tags opgeven in WordPress.

    Met Yoast SEO kun je eenvoudig een canonical-link opgeven in WordPress.

    Heb je een grote webshop met honderden producten in verschillende formaten en kleuren? Schakel dan een ervaren programmeur in om dit probleem goed op te lossen. Het scheelt je een hoop gedoe en kan je veel extra bezoekers opleveren.

    💡 Weetje. De SEO-plugin van Yoast maakt op elke pagina automatisch een canonical-link aan naar zichzelf. Mocht je CMS of een plugin extra tekens toevoegen aan de url (bijvoorbeeld omdat iemand de informatie filtert), dan is dit niet nadelig voor de pagina. Google indexeert netjes de ‘hoofd-url’. 

    Is het altijd nodig om canonical url’s in te stellen?

    Het is niet altijd nodig om canonical links op te geven op dubbele pagina’s. Google negeert in een url namelijk het gedeelte achter een #. Genereert je CMS dit soort url’s, dan ziet google ze als hetzelfde adres:

    • helderlicht.nl/schemerlamp#kleur
    • helderlicht.nl/schemerlamp#formaat
    • helderlicht.nl/schemerlamp#prijs

    Bij deze url’s is het niet nodig om canonical-links in te stellen. Google ziet ze als dezelfde pagina. 

    Wat doe ik met duplicate content op verschillende sites?

    Canonical links kun je ook op verschillende websites instellen. Bijvoorbeeld als je een gastartikel schrijft voor een groot blog en deze ook op je eigen site wilt plaatsen. Verwijs in dat geval op een van de twee pagina’s met een canonical-tag naar het origineel. Wel zo netjes en je maakt het Google weer wat makkelijker.

    Met meta-robots kun je individuele pagina’s uitsluiten van indexeren in Google. Je zet ze dan bijvoorbeeld op noindex,follow. Google negeert de pagina maar volgt de links wel netjes.

    Dit zo u je in theorie ook kunnen doen voor subpagina’s, maar het heeft een groot nadeel: de pagina geeft geen linkwaarde door. Als iemand bijvoorbeeld naar je groene of gele lamp linkt, dan lost de waarde van de link op. Een gemiste kans dus.

    Bij een canonical-links draag je de waarde netjes over op de hoofdpagina en verschijnt deze – als het goed is – wat hoger bij de zoekresultaten.

    Weet je niet of je nu canonical-tags gebruikt op je website, dan kun je daar o.a. achter komen met Screaming Frog.

    Canonical tag opsporen met Screaming Frog.

    In Screaming Frog kun je zien welke pagina’s een canonical tag bevatten.

    Met de MozBar voor Google Chrome kun je ook zien of een pagina een canonical-link bevat. 

    Canonical link opsporen met de MozBar.

    Het gebruik van canonical-links is helaas niet altijd zonder risico. In dit uitstekende artikel over SEO-blunders beschrijft een webmaster hoe hij per ongeluk vrijwel alle pagina’s met een canonieke url verwees naar de homepage. Het gevolg: Google deïndexeerde zo’n 90% van zijn site!

    Bij content over meerdere pagina’s (bijvoorbeeld bij bladerpagina’s) wil je ook geen canonical-tags gebruiken. Doe je dit wel en verwijs je naar de eerste pagina van de serie, dan negeert Google de volgende pagina’s. En volgt hij de linkjes ook niet, waardoor je artikelen niet langer worden geïndexeerd.

    💡 Protip. In Google Analytics kun je meldingen instellen, bijvoorbeeld als je organische verkeert met een 10% daalt. Doe dit vooral, want gaat er iets mis dan krijg je bijtijds een mailtje.

    Lees ook deze waardevolle artikelen over technisch SEO

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.