Vragen voor SEO: word expert en kom hoger in Google

Zo’n 80% van de internetters zoekt via Google informatie. Maak daar slim gebruik van en schrijf vragen voor SEO in je content. Ontdek snel hoe het werkt.

Wil je hoger scoren in Google? Bied dan wat mensen zoeken.

De meeste mensen zoeken informatie. En Google laat steeds vaker antwoorden bij de zoekresultaten zien. Daar kan jouw antwoord ook staan. Mét link naar je site.

Vragen en intentie steeds belangrijker voor SEO

Zoekintentie wordt steeds belangrijker voor SEO. Mensen gebruiken zoekmachines met verschillende redenen. Globaal kun je volgens Yoast 4 intenties onderscheiden:

  1. Informatieve intentie
  2. Navigerende intentie
  3. Transactionele intentie
  4. Commercieel onderzoekende intentie

Bij een informatieve intentie zoek je informatie.

‘Paspoort aanvragen Spijkenisse’ is een voorbeeld van een navigerende zoekopdracht. Je navigeert via Google naar de juiste pagina.

Bij een transactionele zoekopdracht wil je kopen.

En ‘nikon d3500 vs d5600’ is een voorbeeld van een zoekterm met een commercieel onderzoekende intentie. Je wilt kopen, maar weet nog niet precies wat.

💡 Lees ook: Zoekwoorden bepalen in 2020? Maak niet deze fouten

80% internetters zoekt informatie

Zo’n 80% van de internetters zoekt online informatie. Google wordt zelf steeds meer een antwoordmachine. De zoekmachine verwijst niet naar pagina’s met meer informatie, maar geeft meteen het antwoord.

Vragen voor SEO beantwoorden vergroot je zichtbaarheid.
Antwoorden zet Google vaak boven de reguliere zoekresultaten. Op ‘positie 0’.

Wil je zichtbaarder zijn in Google, dan is het slim om in te spelen op vragen. Dat kan op verschillende manieren.

Vragen verwerken in SEO-teksten doe je zo

De eerste manier om vragen te verwerken in SEO-teksten is tijdens het zoekwoordenonderzoek. Kijk niet alleen naar exacte zoektermen die mensen intikken. Maar bestudeer ook vragen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

Vind vragen tijdens zoekwoordenonderzoek

Google laat veelgestelde vragen zien bij de zoekresultaten. Dit werkt vooral goed als je in het Engels zoekt.

Keywordtool.io is ideaal voor het vinden van vragen voor SEO.

Keywordtool.io is een online zoekwoordentool. Onder het tabje Questions vind je vragen met de zoekterm erin.

Vind veelgestelde vragen voor SEO via Answerthepublic.com.

Answerthepublic.com richt zich helemaal op vragen. Geef een zoekterm op en bekijk veelgestelde vragen. Klik je op een vraag? Dan opent hij hem als zoekopdracht in Google.

Vind vragen op forums en user-generated-content-sites

Andere waardevolle plekken om vragen te vinden zijn forums en sites als Reddit en Quora.

Reddit en Quora zijn sowieso ideaal voor inspiratie. Je leert de mensen die je wilt bereiken beter kennen. En ziet aan de hand van het aantal reacties wat populair is.

Welke vragen houden bezoekers 's nachts wakker? Vind ze via Reddit en Quora.

Deze vraag is 325 keer beantwoord in 17 uur. Hij houdt de gemoederen duidelijk bezig. Verkoop je pc’s? Beantwoord hem dan op je blog of in een YouTube-video.

Wat doe je met vragen voor SEO?

Met wat zoekwerk vind je zo een lijst met vragen. Vervolgens wil je ze in je tekst verwerken. Dit zijn daarbij handige tips en suggesties.

👉 Herhaal de vraag in je antwoord en antwoord kort en bondig. Een voorbeeld:

De beste gaming laptop onder de 1000 euro is…

Zoekt iemand op ‘beste gaming laptop onder 1000 euro’? Dan is je antwoord ideaal voor Google om te tonen bij de zoekresultaten.

👉 Maak voor je gaat schrijven een opzet op basis van vragen. Schrijf daarna de punten aan elkaar.

👉 Schrijf je een tekst op basis van punten en vragen? Overweeg dan een inhoudsopgave toe te voegen. Dan is de pagina extra duidelijk voor bezoekers en Google. Voor WordPress zijn er handige inhoudsopgave-plugins.

👉 Eerst een waardevolle tekst schrijven voor je lezers kan ook. Optimaliseer hem daarna voor zoekmachines met zoektermen. En kijk of je er vragen en antwoorden aan toe kunt voegen.

👉 Vragen kun je ook verwerken in kaders. Bijvoorbeeld een definitie:

Wat is SEO?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is…

Een blokje met uitleg is prettig voor zoekmachines en bezoekers zonder voorkennis. Bovendien is het een natuurlijke manier om ‘te makkelijke’ vragen toch in je tekst te verwerken.

👉 Gebruik je keywordtools voor het vinden van vragen? Dan zie je bij zoekvolume vaak 0. Trek je er niet te veel van aan. Het zegt vooral dat er te weinig data beschikbaar is.

👉 Vragen kun je ook goed gebruiken bij webshops. Sluit bijvoorbeeld een categoriepagina af met een paar veelgestelde vragen over de productgroep.

👉 Overweeg een FAQ-pagina te maken. Ik heb dat gedaan bij de pagina ‘Wat is SEO?‘. Hij staat al jaren in de top 10 van Google.

💡 Tip! Maak je een FAQ-pagina? Voeg dan FAQ structured data toe. Dit kan met de plugin Yoast SEO of Rank Math. Maar ook eenvoudig zonder plugins, via de Google Tag Manager of deze handige Schema Markup Generator.

Met FAQ structured data laat Google vragen van je eigen site zien bij de zoekresultaten. Het verleidt tot doorklikken.

Vragen zijn goed voor SEO. Gebruik jij ze al?

Zo’n 80% van de internetters zoekt online informatie. Benut deze wetenschap en verwerk (bewuster) vragen en antwoorden in je SEO-teksten.

Vragen en antwoorden zijn prettig voor bezoekers en Google, die ze hopelijk hoog bij de zoekresultaten toont. Gebruik kortom vragen voor SEO en word expert. Dan snijdt het het mes aan 2 kanten.

Krijg gratis SEO-tips!

Haal meer omzet uit je site. Download de Gratis SEO Handleiding 2020 en ontvang onmisbare SEO Tips per mail!

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.