Wil je snel hoger komen in Google? En heb te weinig tijd? Met deze 7 snelle SEO-hacks behaal je het meeste resultaat in de minste tijd.
Druk, druk, druk. Iedereen is druk en SEO kost helaas veel tijd. Gelukkig zijn er slimme strategieën die je in kunt zetten om snel hoger te komen in Google. Daarom deel ik in dit artikel 7 onmisbare en tijdbesparende SEO-hacks .
SEO Hack 1. Maak je website SEO-proof met Google Search Console
De gratis dienst Google Search Console controleert de techniek van je website. Ook zie je via welke zoektermen je nu al bezoekers trekt en hoe hoog je bij die termen staat.
Google Search Console is de eerste stop om hoger te komen in Google. Meldt de software fouten, dan kun je ze maar beter verbeteren. En vaak is dat relatief eenvoudig, bijvoorbeeld bij 404-errors. Pas de links aan of verwijder ze.
Google Search Console attendeert je op technische fouten op je site. Lees ook: 5 simpele SEO-trucs, waarmee je direct hoger komt in Google
SEO-hack 2. Verbeter waar je nu al op scoort
In Google Search Console zie je onder Presaties op welke zoektermen je nu al scoort. Kijkt vooral kritisch naar het aantal Vertoningen en het aantal kliks die dit oplevert.
Sta je bij populaire termen net buiten de top 5? Dan zijn dit pagina’s die je wellicht tekstueel en visueel kunt verbeteren met de Checklist SEO-schrijven. Schrijf de bewuste zoektermen er wat vaker in, kijk kritisch naar tussenkoppen en optimaliseer afbeeldingen voor snelheid.
Ook slim: plaats extra interne links naar de pagina’s die het al aardig doen bij de zoekresultaten. Bij voorkeur met de term waarop je wilt scoren in de gelinkte tekst, de ankertekst. Op die manier stem je op jezelf en maak je Google extra duidelijk waar de ontvangende pagina over gaat.
Onder Prestaties zie je in Google Search Console op welke zoektermen je nu al scoort. Ga op zoek naar termen waar je net buiten de top 5 valt.
Heb je een zoekterm met potentie gevonden? Doe dan dit:
- Klik een zoekterm aan en daarna op Pagina’s.
- Ga op de url van de gevonden pagina staan.
- Open hem in je browser.
- Kijk kritisch naar de tekst en optimaliseer de pagina verder voor de zoekterm waar hij al op scoort.
SEO-hack 3. Geef je belangrijkste pagina’s de VIP-behandeling
Welke pagina’s op je website presteren het beste via zoekmachines? Je ziet het eenvoudig via Google Analytics. Kies met Google Analytics de belangrijkste 10 of 20 pagina’s en geef deze een VIP-behandeling. Denk daarbij aan:
- Perfecte titel
- Ideale meta-omschrijving
- Duidelijke call to action
- Tussenkoppen die scannend lezen makkelijker maken
- Prikkelende en snel ladende plaatjes etc.
Op mijn site scoren soms blogberichten uit 2013, met lelijke stockfoto’s en verouderde informatie. Daar landen nu bezoekers op, die niet de kwaliteit krijgen die ik met mijn huidige kennis nastreef. Werk aan de winkel dus.
In Google Analytics kun je de populairste pagina’s op je site bekijken per verkeersbron. Bijvoorbeeld met het segment organisch verkeer. Neem deze pagina’s als eerste onder handen. En kijk niet alleen naar SEO, maar ook naar conversie. Voeg bijvoorbeeld een opvallende call to action toe.
SEO-hack 4. Leer de basisprincipes van copywriting en webschrijven
Internetters lezen niet maar scannen. Enkele opvallende cijfers:
- Bij titels kijken mensen niet verder dan de eerste 11 karakters.
- Na 4 paragrafen ben je al 75% van je lezers kwijt.
- Gemiddeld lezen we slechts 28% van de tekst op een webpagina.
Tel daarbij dat internetters enorm actie-gericht zijn, en er is werk aan de winkel. Maak je site daarom zo doelgericht mogelijk en richt je volledig op die ene belangrijke vraag van je bezoeker: what’s in it for me?
Doen. Open een willekeurige pagina op je site. Kijk naar de titel, de inleiding, tussenkopjes en de eerste 4 paragrafen. Is hierin je verhaal glashelder? Zo niet, herschrijf de tekst.
SEO-hack 5. Wees nog duidelijker voor zoekmachines met structured data
Zoekmachines zijn razend slim, maar je kunt het ze nog makkelijk maken. Met structured data en door rekening te houden met semantic search.
Structured data kun je omschrijven als informatie over informatie, bijvoorbeeld op je Over ons-pagina. Voeg je hier aanvullende gegevens toe in de broncode (zoals adres, openingstijden, naam van de directeur etc) dan weten zoekmachines nog beter wat je doet.
Het gebruik van structured data is in opkomst, maar toch gebruiken nog niet veel mensen het. Terwijl zoekmachines er dol op zijn. Dat komt vooral omdat het nogal technisch is, want je moet aangepaste code toevoegen aan je site, of specifieke pagina’s.
Voor o.a. WordPress zijn er handige plugins waarmee je structured data kunt implementeren in een pagina. Ook bestaan er online generators. Vul de velden in en kopieer de code die verschijnt. Met een plugin voeg je die dan toe aan een pagina op je site.
Stuctured data gebruiken op je site vergt wat uitzoekwerk, maar veel concurrenten doen het niet. Terwijl het op termijn echt een voordeel oplevert voor SEO. Je bent duidelijker voor zoekmachines.
Het Concertgebouw in Amsterdam brengt met structured data aankomende concerten onder de aandacht.
SEO-hack 6. Vergroot je lokale vindbaarheid
Bedien je lokaal klanten, bijvoorbeeld als fietsenwinkel, kinderdagverblijf of schoonheidsspecialist? Steek dan veel tijd in je lokale vindbaarheid.
Maak een Google Mijn Bedrijf-pagina aan, vul hem zo goed mogelijk in en plaats regelmatig nieuwe, unieke content. Google vindt dat fijn.
Maak ook een document aan met je exacte bedrijfsgegevens. Geef vervolgens altijd précies deze gegevens op bij netwerksites als detelefoongids.nl, Yelp en allebedrijveninnederland.nl. En probeer reviews te krijgen van klanten bij Google mijn bedrijf.
Zoekt iemand de volgende keer iemand binnen jouw branche, ben je online aanwezig op internet en krijg je goede reviews? Dan verschijnt jouw bedrijf met contactgegevens en sterretjes hoger bij de zoekresultaten.
SEO-hack 7. Scoor meer links naar je site
Links blijven essentieel voor SEO. Volgens experts maken ze zelfs zo’n 30% uit van Google’s algoritme. Wil je hoger komen in Google? Maak dan werk van het verdienen van links. Hoe je dat doet?
- Benader vrienden en kennissen
- Wissel links uit met gerelateerde sites
- Ga gastbloggen
- Schrijf en promoot een persbericht
- Maak vrienden op social media
- Bied gratis afbeeldingen aan, in ruil voor bronvermelding en een link etc
En dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er zijn werkelijk honderden manieren om links te krijgen naar je site. Wees creatief, waardevol en steek er tijd in. Dan vergroot je je online autoriteit en denkt Google de volgende keer sneller aan jou. Want je hebt je al bewezen.
Huphup, snel aan de slag met de SEO-hacks
Over SEO kun je eindeloos lezen en brainstormen. Soms is dat nuttig, maar veel vaker is het zonde van je tijd en kun je beter gewoon aan de slag gaan. Deze 7 SEO-hacks helpen je daarbij. Zet daarom je verstand op 0 en begin gewoon.
Dank je Rutger voor je heldere uiteenzetting. Heel handig.
Graag gedaan. En nu snel aan de slag, de timer loopt 🙂