SEO-teksten schrijven draait om duidelijkheid: voor bezoekers en zoekmachines. Met deze tips word je beter in SEO-schrijven.
Wat is SEO-teksten schrijven?
Vergeef me de woordkeuze, maar zoekmachines zijn dom. Nou ja, dat is misschien wat te stellig, maar ze kunnen niet interpreteren zoals jij en ik dat kunnen. Hoe weet een zoekmachine nu waar een webpagina over gaat? Het antwoord is simpel: door de woorden die erop staan.
Zoekmachine Google wordt in Nederland gebruikt door 95% van de mensen en Google is heel sterk gericht op tekst. Omdat je niet gevonden wordt op de woorden die niet op je site staan, komt hier SEO-teksten schrijven om de hoek kijken.
Bij SEO-teksten optimaliseer je content op basis van zoekwoorden. Je zoekt dus eerst uit wat potentiële klanten intikken in zoekmachines, en vervolgens verwerk je deze termen strategisch in je teksten.
Checklist SEO-teksten schrijven
Waar moet je op letten bij het schrijven van zoekmachine vriendelijke webteksten? Deze checklist laat het zien.
- Gebruik minstens 250-350 woorden per pagina.
- Stop je belangrijkste zoekwoorden in de title-tag
- Zet het belangrijkste zoekwoord – waar mogelijk – vooraan
- Ken je lezers en ‘spreek’ hun taal
- Vermijd vaktaal en ingewikkelde woorden
- Schrijf korte, makkelijk te scannen alinea’s
- Schrijf zoekwoorden in tussenkoppen en maak ze op als H2, H3 t/m H6
- Strooi gerelateerde zoekwoorden door de tekst
- Benadruk de voordelen voor jouw doelgroep
- Check op tagxedo.com of jouw belangrijkste woorden uit de tekst naar voren komen
- Gebruik een duidelijk leesbaar en niet te klein lettertype
- Beperk je tot 1 onderwerp
- Spoor lezers aan tot actie
Hoe je beter wordt in SEO schrijven ontdek je aan de hand van deze tips.
1) SEO-teksten schrijven is schrijven voor bezoekers
Het gevaar van SEO is dat je je blind staart op zoekmachines en niet op je bezoekers. Niet doen, want aan zoekmachines verdien je geen geld en aan mensen wel.
Schrijf altijd prettig leesbare en overtuigende teksten, die je niet volstopt met zoekwoorden. Doe je dit wel dan beschouwen zoekmachines het als ‘keyword stuffing’ en plaatsen ze je lager bij de zoekresultaten, en haken bezoekers af omdat de tekst niet prettig leest.
2) En de titel gaat naar
Na uren ploeteren heb je een prachtige tekst voor je website geschreven. Nog even snel een titeltje verzinnen, en klaar is Kees. Fout! Nou ja, fout…
Als je wilt dat mensen je artikel lezen is het belangrijk dat je een pakkende, SEO-vriendelijke titel verzint. Lezers beslissen in een fractie van een seconde of ze geïnteresseerd zijn of niet, dus grijp ze meteen bij de keel met een pakkende kop, waarin je je belangrijkste zoekwoord(en) verwerkt.
Tip: Google kapt titels bij de zoekresultaten na 65 tekens af. Probeer hier dus binnen te blijven.
Tip 2: Maak koppen op als <h1>Heading 1</h1> en tussenkoppen als <h2>Heading 2</h2> en <h3>heading 3</h1>. Zo weet Google wat belangrijke passages zijn en deze krijgen extra gewicht.
3) Zorg voor een goede meta-description
Google laat bij de zoekresultaten de titel, een korte omschrijving en een link zien. Voor de omschrijving gebruikt ze meestal de meta tag description, die je in de code van de website kunt stoppen.
Het is belangrijk dat deze description voor elke pagina uniek is en uitnodigt tot doorlezen. Met een pakkende kop en omschrijving verleid je zoekmachine gebruikers, dus doe hier je best op.
Herhaal in de meta tag description de zoekwoorden waar je de pagina voor optimaliseert. In het geval van deze pagina is dat ‘SEO-teksten schrijven’. Idealiter wordt het zoekresultaat in Google:
Zo word jij goed in SEO-teksten schrijven
SEO-teksten schrijven is een vereiste voor een goed presterende website. Met deze 7 tips word jij een goede SEO-schrijver.
https://www.seozwolle.nl/seo-teksten-schrijven.html
4) Vergeet de call to actions niet!
Vrijheid, blijheid, maar op je website is wel prettig als lezers actie ondernemen. Je wilt toch dat ze iets kopen, een offerte aanvragen, zich aanmelden voor je nieuwsbrief etc. Roep ze hier dan ook toe op!
Internetters zijn van nature lui en neem je ze niet bij de hand dan zijn ze zo weer weg. Stop daarom in elke pagina een pakkende call to action, die meteen duidelijk maakt wat er gebeurt als de lezer erop klikt. Een paar voorbeelen:
– Download de Gratis SEO Handleiding
– Laat een reactie achter
– Vraag nu vrijblijvend informatie aan
– Bestel dit product
Neem de lezer kortom bij de hand en stimuleer hem actie te ondernemen.
5) Schrijf omgekeerd
Lezen van papier gaat sneller dan van een beeldscherm en internetters lezen doorgaans in een F-vorm. Ze lezen de eerste regels aandachtig, slaan er dan een paar over en scannen nog wat tussenkopjes om te zien waar deze passages over gaan.
Hier kun je rekening mee houden door je belangrijkste boodschap of de conclusie bovenin het artikel te zetten. Zo weet je zeker dat hij gelezen wordt.
6) Vergeet de tussenkopjes niet
Aansluitend op het omgekeerde lezen is het belangrijk elk onderwerp in een eigen alinea te behandelen en deze te scheiden door uitdagende tussenkoppen. Dit komt de scanbaarheid ten goede en in de tussenkoppen – opgemaakt als <h2> – kun je nogmaals je zoekwoorden kwijt.
7) Wat maak je daaruit op?
Lees je dit stuk nou nog?!? Mooi, want de gemiddelde internetter is al lang afgehaakt. Het vluchtige internet leent zich niet echt voor lange teksten en wil je de aandacht vast houden dan moet je daar je best voor doen. Besteed dus aandacht aan de opmaak:
– Zorg dat de letters niet te klein zijn
– Maak belangrijke woorden of zinnen vet, cursief of onderstreept
– Gebruik opsommingstekens (bullets) en alinea’s
– Schrijf korte alinea’s van hooguit 5 zinnen etc
Conclusie
Veel mensen kunnen teksten schrijven, maat het schrijven van een pakkende SEO-tekst is een vak apart. Is de tekst saai en langdradig dan haken lezers af en is hij onvoldoende scanbaar dan kunnen zoekmachines er niets mee.
Met deze 7 tips weet je wat er nodig is voor het schrijven van goede SEO-teksten en voor de rest is het gewoon een kwestie van doen. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken dan mag je me altijd mailen: rutger @ seozwolle.nl.
Lees ook over SEO-teksten schrijven:
- SEO schrijftip: wat schiet IK met jou op?
- Benut jij de kracht van het woord JIJ?
- SEO-schrijven: zo schrijf je pakkende koppen
- SEO-schrijven: schrijf zo precies mogelijk
- 5 tips voor het schrijven voor internet