10 tips voor meer bezoekers op je website

10 tips voor meer bezoekers op je website

Heb je een website, dan wil je dat hij bezoekers trekt. Dat gebeurt alleen niet vanzelf. Met deze 10 tips – en wat geduld en doorzettingsvermogen –  krijg je gratis meer bezoekers op je site. 

Laatste update: 11-4-2017

1. Meer bezoekers op je website met LinkedIn

LinkedIn is een prima platform om bezoekers op je website te krijgen. Zomaar wat voorbeelden:

  • In je profielpagina kun je drie links plaatsen, bijvoorbeeld naar je website en een eventueel weblog op je website.
  • Maak een status update van een nieuw bericht op je website met de directe link
  • Plaats het bericht als nieuws in gerelateerde groepen
  • Reageer inhoudelijk op groepsdiscussies, zodat men nieuwsgierig naar je wordt en meer van je wil weten
  • Tegenwoordig kun je ook rechtstreeks bloggen op LinkedIn, met LinkedIn Pulse. Lees hier hoe je succesvolle blogs schrijft.

Meer bezoekers met LinkedIn


2. Kies je ‘klanten’ en zoek ze op

Veel bezoekers op je website is leuk, maar als het allemaal passanten zijn heb je er weinig aan. Je wilt de mensen op je site die je mogelijk opdrachten gunnen of aan wie je je product kunt verkopen.

Denk daarom vooraf heel goed na over je doelgroep, en kom zoveel mogelijk over ze te weten. Wat doen ze? Welke media gebruiken ze? Online of offline? Als je dit weet kun je ze bewust opzoeken en interesseren voor jouw producten of diensten.

Stel vooraf ook doelen en meet het resultaat met bijvoorbeeld Google Analytics. Als je niet weet wat je nastreeft, weet je ook niet wanneer je succesvol bent. Bovendien krijg je zo goed zicht op wat werkt en wat niet.


3. SEO – zoekmachine optimalisatie

SEO is in de basis niets anders dan je website zo toegankelijk maken voor bezoekers en zoekmachines. Pas je het ‘trucje’ consequent toe  dan verschijnen jouw pagina’s hoger in Google en levert je dit gratis bezoekers op. SEO is niet ingewikkeld en mocht je het willen leren: ik geef regelmatig SEO trainingen in Zwolle.

SEO succes en meer bezoekers


4. Pay Per Click adverteren (o.a. Google Adwords)

Iedereen wil bovenin Google staan, want 70% van de internetters kijkt niet verder dan de eerste vier zoekresultaten. Er is alleen niet voor iedereen plaats en daarom kun je een plekje op de eerste rij ‘kopen’ met Google Adwords.

Je koppelt een of meerdere zoekwoorden aan een advertentietekst met link naar je website, en als een Google-gebruiker een van jouw woorden intikt verschijnt de advertentie. Klikt nu iemand op de link dan kost je dit een vooraf opgegeven maximumbedrag en betaal je dus voor de bezoeker.

Dit is in het kort pay per click-adverteren en zolang het je meer oplevert dan het je kost kan het uit, maar erg constructief s het niet. Stop je met adverteren dan blijven de bezoekers weg. Bovendien worden mensen een beetje Adwords-moe, ze weten dat de vermeldingen gekocht zijn en klikken er minder snel op.


5. Affiliate programma’s

Als jij mijn boek verkoopt krijg je 10 procent van de opbrengst. Weet je wat? Maak er 15 van! Volgens dit principe werken affiliate (partner)programma’s. Anderen doen hun best jouw product te verkopen en lukt het ze dan ontvangen ze een gedeelte van de omzet.

Affiliate marketing wordt veel gebruikt in de reis- en verzekeringswereld, maar ook online uitgevers als Bol.com maken er gebruik van. Heb je een webshop en wil je meer bezoekers op je site dan is een partnerprogramma misschien iets voor je.

Affliate programma's


6. Automatische handtekening en briefpapier

Je kunt je e-mails onderteken met een standaardgroet, maar waarom doe je er niet meer mee? Maak een automatische handtekening met daarin je website. een gratis rapport of whitepaper, je Twitter-account etc. Elk contactmoment is een kans je website onder de aandacht te brengen. Hetzelfde kun je natuurlijk doen met je briefpapier.

Meer bezoekers website


7. Usability: maak je website gebruiksvriendelijk

Waar eet je liever, bij een prachtig en sfeervol restaurant waar de tafeltjes ver genoeg uit elkaar staan, of bij een morsig achteraf eethuisje met vaalgele vitrage en de asbakken op de tafel? Het eten is misschien wel net zo lekker, maar je kiest vast voor de eerste.

Bij usability werkt het net zo. Is jouw website logisch ingedeeld en gebruiksvriendelijk dan is de kans dat bezoekers (terug)komen een stuk groter. Besteed dus aandacht aan je ‘winkeltje’ en zorg ervoor dat mensen zich er op hun gemak voelen.

Over usability zijn boeken vol geschreven (de mooiste titel is ‘Don’t make me think‘ van Steve Krug) en ook op internet vind je heel veel informatie.

Usability


8. Geef iets weg

Gratis doet het altijd goed, en niet alleen in Nederland. Geef je iets weg dat mensen graag hebben dan komen ze vanzelf. Dit kan een product zijn, maar ook heel goed een gratis kennisrapport of whitepaper.

Ik geef een Gratis SEO Handleiding weg aan mensen die hun e-mail adres achterlaten en hen stuur ik voortaan mijn SEO Nieuwsbrief. Ik weet dat ze zich voor het onderwerp interesseren, dus dat levert vroeg of laat klanten op (en maak je niet ongerust, dat doet het zeker…:))

Gratis whitepaper


9. Word expert

Mensen doen liever zaken met een expert dan met een alleskunner. Dat is heel logisch, want overal goed in zijn is een utopie. Zorg dus dat je heel goed wordt op een bepaald – niet al te concurrerend – gebied en vergroot en deel je kennis met de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in wat jij biedt.

Vind ze op specialistische forums, in nieuwsgroepen, op Twitter, LinkedIn en misschien zelfs wel in het echte leven op beurzen en netwerkbijeenkomsten. Zorg voor een krachtige boodschap, laat zien dat je echt expert bent op jouw vakgebied en profileer je. Als men je kent wordt de stap om contact op te nemen een stuk kleiner, dus…word expert.

Word expert


10. Maak videofilms en zet ze op YouTube

Video op internet is sterk in opkomst, terwijl de concurrentie klein is. Hier liggen grote kansen om je te onderscheiden.

Met een webcam maak je eenvoudig filmpjes die je op YouTube zet. Voor Tutorials is het programma Camtasia Studio ideaal. Het programma filmt alles wat je op je computerscherm doet en zoomt in op de positie van je muis, zodat je bijvoorbeeld de werking van een computerprogramma heel gedetailleerd kunt laten zien.

Het nadeel van video is dat zoekmachines de inhoud niet kunnen lezen. Besteed dus extra aandacht aan de titel en de omschrijving, want hierop word je gevonden. Zet je de video ook op je website, plaats hem dan in een geschreven artikel en verwerk daarin dezelfde zoekwoorden. De tekst leest Google wel en zo weet hij toch waar de video over gaat.

Opmerking. Professionele video’s maken kost geld en met een amateuristisch bedrijfspresentatie kun je je flink in de vingers snijden. Wees dus wel kritisch en plaats geen slechte video’s omdat ze je zoveel moeite gekost hebben. Kwaliteit gaat boven alles.

YouTube


Besteed je tijd optimaal en krijg meer bezoekers op je website

Meer bezoekers op je website is een middel en geen doel op zich. De aandacht is weliswaar aangenaam, maar uiteindelijk wil je toch je product of dienst verkopen. Probeer daarom heel gericht bezoekers te trekken en maak een zo goed mogelijk website voor hen. Dan komt de ‘handel’ vanzelf.

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding!

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

Fotocredit: Isaac Torrontera cc

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel:

1 comment
Add Your Reply