Waarom zomaar SEO zoekwoorden kiezen dom is

Zoekintentie is steeds belangrijker voor SEO. Bied jij de juiste informatie bij relevante zoekwoorden? Dan kom je hoger in Google. 

Wil je hoger scoren in Google, dan is dat in theorie niet zo moeilijk. 

  1. Verbeter de techniek van je site. 
  2. Maak waardevolle content.
  3. Verdien links van anderen. 

Zo makkelijk kan het zijn. Of toch niet? 

In de praktijk is SEO een stuk lastiger en komen er steeds nieuwe uitdagingen bij. Zoals nu met zoekintentie

Google wil de beste pagina’s bij een zoekopdracht laten zien. Daarom telt de intentie achter een zoekopdracht steeds zwaarder mee. Vinden potentiële klanten op jouw pagina wat ze echt zoeken?

Zomaar SEO zoekwoorden werkt niet

Bij zoekwoordenonderzoek ging je vroeger als volgt te werk. 

  1. Open een keywordtool.
  2. Veeg zoveel mogelijk relevante zoektermen op een hoop
  3. Analyseer automatisch zoekvolumes en concurrentiescores 

In 10 minuten hield je zo een lijst met zoekwoorden over, waar je pagina’s voor kon optimaliseren. 

Met Ubersuggest vind je snel veel zoektermen.

Met Ubersuggest vind je snel veel zoektermen.

Tegenwoordig is de concurrentie een stuk groter. En dankzij Semantic Search snapt Google taal steeds beter. 

Je hoeft een term niet meer 10 keer in een SEO-tekst te schrijven om duidelijk te maken waar hij over gaat.

Sterker nog, pagina’s scoren nu regelmatig op termen die helemaal niet in de tekst staan. 

Vind juiste keywords door in te spelen op intentie

In de basis is zoekwoordenonderzoek nog steeds hetzelfde. 

  • Onderzoek welke woorden gewenste bezoekers in zoekmachines intikken.
  • Achterhaal hoe vaak ze dat doen.
  • Kijk wie er bij de combinaties in de top 10 staan en of je ze kunt verslaan.
  • Maak een shortlist met de woorden waarop je kunt en wilt scoren.

Bij de geselecteerde zoekwoorden wil je nu nieuwe content maken, of bestaande pagina’s optimaliseren. 

MAAR WACHT! 

Houd bij het bepalen en toewijzen van zoekwoorden ook rekening met de volgende stap. 

Houd bij het bepalen en toewijzen van zoekwoorden ook rekening met de zoekintentie.

Maak de beste content voor elke bewustzijnsfase

Hoe bewust zijn potentiële klanten van jouw oplossingen? Hoe beter je dat weet, hoe beter je erop in kunt spelen. Dat geldt ook voor copywriting en SEO. 

Grofweg zijn er bij het aanschaffen van producten en diensten 5 bewustzijnsfases:

  1. Meest bewust
  2. Product bewust
  3. Oplossingsbewust
  4. Probleembewust 
  5. Onbewust

De fases spreken waarschijnlijk voor zich. En bij het maken van content kun je er bewust rekening mee houden. 

Zijn mensen meest bewust? Benadruk dan je product en de prijs. Wat het doet weten ze al. 

Zijn ze productbewust, maar nog niet overtuigd van je oplossing? Zet dan je verkoperspet op en overtuig ze. Een beetje pushen mag best. 

Is iemand oplossingsbewust? Wees dan wat terughoudender en lever vooral bewijs. In deze fase wil je vooral overtuigen

Is een zoeker probleembewust? Dik het probleem dan wat aan en benadruk de consequenties van niets doen. 

Zijn mensen tot slot onbewust? Dan moet je echt hard werken om ze te interesseren, want de intrinsieke motivatie is er niet. 

Zijn mensen nog niet overtuigd van je oplossing? Zet dan je verkoperspet op en overtuig ze.

Houd bewustzijnsfases in het achterhoofd bij kiezen SEO zoekwoorden 

Gebruik de 5 bewustzijnsfases bij het kiezen van een invalshoek voor je content. Maar ook bij het selecteren van de juiste zoektermen voor je SEO-strategie. 

Zoekt iemand met de zoekterm: 

👉 hubspot alternatief

Dan is hij of zij overtuigd van de voordelen van Hubspot, maar is de hoge prijs een drempel. Misschien kun je een blogpost of video maken met alternatieven. 

Zoekt iemand anders met: 

👉 vastgoed leads

Dan is de zoeker overtuigd van het probleem: hij of zij wil meer leads. Maar er is nog geen oplossing gekozen. 

Voor deze term wil je dus een andere pagina maken. Bijvoorbeeld een overzicht van slimme manieren om leads te verzamelen. Zoals Hubspot. 

Kijk verder dan voorspelbare zoekwoorden 

Wees bij het kiezen van zoekwoorden ook creatief. Welke mensen wil je op je site hebben? En wat tikken ze in als ze je product of dienst nog helemaal niet kennen?

Wil je als muziekwinkel online DJ-gear verkopen, dan is de concurrentie moordend. Maar DJ’s zoeken online ook naar reviews. 

Misschien kun je in video’s demonstreren hoe verschillende draaitafels werken?

Als je het goed doet levert het meteen links op naar je site. En dat is weer goed voor je SEO.

Bax Music maakt toekomstige DJ’s lekker met productreviews.

Onthoud: zomaar SEO zoekwoorden kiezen werkt niet

De meeste mensen zoeken in Google met 2 a 3 woorden in. Dat doen ze meestal bewust en met een duidelijk doel. 

Google weet dat en telt en daarom telt zoekintentie steeds zwaarder mee voor SEO. Kruip daarom in het hoofd van potentiële zoekers en bedenk wat ze willen bereiken. 

Sluit je content vervolgens zo goed mogelijk aan op de intentie en bewustzijnsfase van zoekers. Dan vergroot je je relevantie, kans op conversie én mooie posities bij de zoekresultaten. 

2 gedachten over “Waarom zomaar SEO zoekwoorden kiezen dom is”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.