Aanpassen publicatiedatum geen voordeel voor SEO

Kom je hoger in Google als je regelmatig de publicatiedatum van een pagina aanpast? Nee, zegt John Mueller van Google.

Recentere pagina’s verschijnen hoger in Google. Het klinkt zo logisch. En het is de reden dat veel mensen regelmatig – al dan niet geautomatiseerd – de publicatiedatum van hun pagina’s aanpassen. Maar voor SEO maakt het geen verschil. Dat vertelde Google’s John Mueller tijdens een online vragensessie.

Volgens Mueller kan het geen kwaad om de laatste update-datum te tonen, maar weegt Google het niet mee bij het beoordelen van pagina’s. Het bedrijf gaat bij het bepalen van de originaliteit namelijk uit van de crawldatum.

Muller vergelijkt het met een site met weersvoorspellingen, die voortdurend veranderen. Pagina’s op zo’n site scoren niet opeens beter of slechter na een update.

Tip. Pas je veel aan? Zet dan naast de publicatiedatum een updatedatum en vertel wat je precies hebt aangepast. Bekijk dit wel per situatie, want bezoekers willen vaak liever een nieuwe pagina. 

Aanpassen publicatiedatum voor SEO levert wel indirect voordeel op

Indirect kan het aanpassen van een publicatiedatum wel een verschil maken. Voor lezers geeft een recente publicatie- of update-datum wellicht aanleiding om langer op de pagina te blijven.

Aangezien Google ziet hoe lang het duurt voor iemand terugkeert bij de zoekresultaten zegt dit iets over de kwaliteit van de pagina. En plaatst Google hem de volgende keer misschien wat hoger.

Via Search Engine Journal.

Lees ook over SEO:

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.