Wil je scoren in Google dan heb je links nodig. Links scoren is alleen erg lastig en tijdrovend. Daar kun je gelukkig wat aan doen. Met deze simpele truc.
More...
Je kunt je site technisch perfect optimaliseren. En geweldige content maken. Maar als concurrenten dat ook doen is dan niet voldoende. Dan heb je links nodig, want die vergroten je autoriteit en populariteit. Links bepalen volgens experts zelfs voor 30% hoe hoog je scoort in Google.
Het algoritme van Google bestaat uit meer dan 200 factoren. Je kunt ze globaal onderverdelen in 3 categorieën:
1. Techniek
2. Content
3. Links
Content is ontzettend belangrijk. Maar inhoud komt pas tot zijn recht op een goed functionerende site. En als concurrenten net zo goed zijn heb je links nodig om ze te verslaan. Google ziet dit als stemmen en bij gelijke geschiktheid wint de populairste pagina.
Er zijn talloze manieren waarop je links kunt krijgen naar je site. Denk bijvoorbeeld aan:
Een strategie die je snel vergeet is interne linkbuilding. Voor Google is een link een link. Ook als hij op je eigen site staat. Hij is weliswaar minder waardevol dan een externe link. Maar alle kleine beetjes helpen. En op links op je eigen site heb je maximale invloed.
"Voor Google is een link een link. Ook als hij op je eigen site staat."
De waarde van een link wordt bepaald door verschillende factoren. Dit zijn onder andere:
Deze principes gelden ook op je eigen site. Plaats je op een populaire pagina van je site een link naar een andere pagina, met de juiste woorden? Dan is dit is een waardevolle stem op jezelf. En dat mag van Google.
Bewust of onbewust plaats je flink wat interne links op je site. De woorden onder de link - de ankertekst - tellen mee voor SEO. .
Ik heb op mijn site een pagina geoptimaliseerd voor de zoekterm SEO-teksten schrijven. Plaats ik op een gerelateerde pagina een link onder de woorden SEO-teksten schrijven, dan snapt Google meteen waar de ontvangende pagina over gaat. Op deze term scoor ik een beetje beter.
Nou is er een simpele truc om te zien met welke woorden je nu interne links plaatst. En naar welke pagina’s. Download eerst het gratis programma Screaming Frog. De truc werkt als volgt.
Je ziet nu interne links naar deze pagina. En de woorden waar de linksonder staan. Zijn ze beschrijvend? En bevatten ze de zoekterm waar je de ontvangende pagina op wilt laten scoren?
Deze truc werkt het beste als je bewust pagina’s optimaliseert voor zoektermen. In dat geval kun je de zoekterm bewust verwerken in de link. Bijvoorbeeld: SEO-schrijven is belangrijk om hoger te komen in Google.
Doe dit niet uitsluitend onder de exacte zoekterm. Dat is onnatuurlijk in de ogen van zoekmachines. Het liefst verzin je een paar langere variaties, met steeds de zoekterm erin. Zoals: Checklist SEO-schrijven of lees meer over SEO-schrijven.
Houd de links onder de exacte woorden onder de 50%, dan zit je goed. En wissel de varianten af. Dan blijft het linkprofiel natuurlijk in de ogen van Google. En maak je geen slapende honden wakker.
Bonus tip. Met Screaming Frog kun je ook eenvoudig zien of je pagina 404-fouten heeft.
Wil je hoger scoren in Google dan heb je links nodig naar je site. Interne links tellen ook mee en je scoort ze het snelste. Pas daarom deze simpele truc toe en houd je ankerteksten kritisch tegen het licht. Wedden dat ze beter kunnen?
Laat je niets wijs maken en doe SEO zelf. Kom naar mijn SEO-training in Zwolle.