Ga naar de inhoud

Keyword cannibalization, wat is het en wat doe je eraan?

    Meer pagina’s voor dezelfde zoekterm optimaliseren is niet slim. Je concurreert namelijk met jezelf. Ontdek of jij je schuldig maakt aan ‘keyword cannibalization’.

    Bij SEO doe je heel veel moeite om het zoekmachines zo makkelijk mogelijk te maken. Hoe begrijpelijker je site voor bezoekers en zoekmachines, hoe sneller Google weet of je relevant bent. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Want:

    • Je site is traag
    • Techniek maakt indexeren lastig
    • Je site bevat niet werkende pagina’s
    • Je gebruikt niet de zoektermen waar mensen mee zoeken
    • De indeling is onlogisch, waardoor bezoekers en zoekmachines afhaken

    Een voorbeeld van het laatste punt is keyword cannibalization. Meerdere pagina’s op je site richten zich dan op dezelfde zoekterm. Met als gevolg dat Google niet weet wat de belangrijkste is. En er zijn meer nadelen.

    Tip. Vind je dit interessant? Schrijf je dan in voor de Advanced SEO-training.

    Nadelen van keyword cannibalization

    Keyword cannibaliztion treedt vaak op bij grote sites, waar veel mensen aan werken. Maar het kan ook zijn dat je zonder overzicht veel soortgelijke artikelen hebt gepubliceerd, die scoren op dezelfde zoektermen. Dat is niet ideaal, want:

    • Je concurreert met jezelf
    • Je verdeelt autoriteit over meerdere pagina’s
    • Relevantere pagina wordt mogelijk genegeerd

    Dit kan uiteindelijk ook nadelig zijn voor je conversies. Bijvoorbeeld als Google een nieuwsbericht hoog plaatst bij de zoekresultaten, terwijl jij voor de zoekterm juist een overtuigende salespage hebt gemaakt. Bezoekers zien hem waarschijnlijk niet eens.

    Bezoekers zien je overtuigende salespage waarschijnlijk niet eens.

    Opmerking. De begrippen keyword cannibalization en duplicate content lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Bij kannibalisatie richten 2 of meer pagina’s zich bewust of onbewust op dezelfde zoekterm(en). Inhoudelijk kunnen ze best verschillen.

    Bij duplicate content is er echt sprake van identieke informatie. Bijvoorbeeld omdat je een standaard productomschrijving toont. Of omdat een pagina op je site via verschillende url’s oproepbaar is. Google ziet ze dan als verschillende pagina’s met dezelfde inhoud. En negeert ze mogelijk.

    Hoe weet je of er sprake is van cannibalization op je eigen site?

    Om iets aan zoekwoord kannibalisatie te doen, moet je eerst weten of er sprake van is. Hoe kom je daarachter? Er is een aantal mogelijkheden.

    Optie 1. Overlappende titels opsporen met Screaming Frog SEO Spider

    Screaming Frog is tot 500 url’s gratis. Dit is wat je doet:

    Duplicate content opsporen met Screaming Frog.
    1. Geef de url van je site op in Screaming Frog
    2. Klik op Start
    3. Ga naar het tabblad Page Titles
    4. Filter op Duplicate

    Je ziet nu of er sprake is van pagina’s met een dubbele titel op je site. Dit betekent niet direct dat er sprake is van kannibalisatie, maar het geeft wel een indicatie. Titels geven Google een duidelijk signaal waar de pagina over gaat. Herhaal de stappen voor de tabbladen Meta-description en URL.

    Opmerking. Een duplicate titel is niet meteen slecht. Het kan zijn dat dit technisch ondervangen wordt met een canonical-tag. Daarover zo meer.

    Optie 2. Kannibalisatie opsporen met Google Search Console

    De optie met Screaming Frog is vrij beperkt en kijkt alleen naar titels, url’s en meta-omschrijvingen. Wil je echt naar de content kijken, dan is Google Search Console een goede optie. Log in op Search Console en doe vervolgens dit:

    Duplicate content opsporen met Google Search Console.
    1. Selecteer je site
    2. Ga naar Prestaties
    3. Klik de knoppen Gemiddelde CTR en Gemiddelde Positie
    4. Scroll naar beneden en klik op een zoekterm waar je site nu al op scoort
    5. Klik als laatste op Pagina’s

    Je ziet nu welke pagina(‘s) van je site Google bij de zoekresultaten toont als iemand met de geselecteerde zoekterm zoekt.

    Afhankelijk van de woorden waar iemand mee zoekt beoordeelt Google welke pagina van je site het meest geschikt is. Zie je dat 2 of meer pagina’s veel vertoningen hebben? Dan kan Google kennelijk niet kiezen.

    Het liefste heb je 1 overduidelijke pagina voor elke belangrijk zoekterm. Dan kun je de tweede pagina voor een andere term optimaliseren, zodat je daar op termijn hopelijk ook op scoort.

    Beoordeel dit met gezond verstand en kijk kritisch naar de inhoud van de pagina. Misschien kun je hem herschrijven? Of van 2 pagina’s een nog betere maken? Ik laat je zo zien hoe je dat doet.

    Optie 3. Keyword cannibalization opsporen met Google Search Console en Google Docs

    Met Google Search Console kun je zoekterm kannibalisatie opsporen. Maar je moet wel steeds heen en weer klikken tussen zoektermen en pagina’s. Dat kan handiger, met de gratis add-on Search Analytics for Sheets.

    Met de plugin kun je de zoektermen waarop je site scoort uit GSC importeren in een Google Docs-spreadsheet. Vervolgens kun je de zoektermen alfabetisch sorteren en kijken naar de url’s. Zijn er verschillende pagina’s die bij dezelfde zoekterm opduiken? Dan wil je daar kritisch naar kijken.

    Voor de Excel-liefhebbers kun je van de gegevens ook een draaitabel maken. Zo krijg je visueel een beter beeld.

    Wel een opmerking bij deze methode: laat je niet misleiden door het aantal vertoningen. Een pagina die slechts 1 of 2 keer werd vertoond is geen echte concurrent. Bij voorkeur houd je een minimum aantal paginaweergaves aan.

    Duplicate content opsporen met Search Analytics for Sheets.

    Met Search Analytics for sheets importeer je zoekopdrachten uit Google Search Console in een Google Docs Spreadsheet. Dit zijn de stappen.

    1. Ga naar Google Docs en maak een lege Spreadsheet aan
    2. Ga naar Add-ons > Add-ons toevoegen
    3. Zoek, installeer en valideer Search Analytics for sheets
    4. Klik op Add-ons > Search Analytics for sheets > Open sidebar
    5. Je ziet nu bovenstaande sitebar
    6. Selecteer je site en Date Range
    7. Zet Group By op: Query en Page
    8. Geef bij Results Sheet op: Blad 1
    9. Klik op Request Data
    10. Als de instellingen kloppen importeert de plugin nu de gegevens

    Optie 4. Ontdek keyword cannibalization met SEMRush of Ahrefs

    Uiteraard kun je ook betaalde programma’s gebruiken om duplicate content op te scoren. In dit uitgebreide blogartikel lees je precies hoe je dat doet.

    💡 Uitgelicht. Beluister ook de SEO Podcast over keyword cannibalization.

    Zo los je zoekterm kannibalisatie op

    Oke, genoeg gepraat over het opsporen van keyword cannibalisation. Want belangrijker is de vraag hoe je het oplost. Ook hier zijn weer verschillende oplossingen voor. Hier komen ze.

    1. Herstructureer je site en gebruik canonical-tags

    Bepaal bij elke zoekterm waarop je wilt scoren de pagina die hierbij hoort. Die pagina is leidend.

    Staan er sterk gerelateerde pagina’s op je site, die wel relevant zijn voor bezoekers? Dan kun je daar eventueel een canonical-tag op zetten. Daarmee zeg je feitelijk tegen Google: deze pagina ondersteunt de hoofdpagina, die je vindt op deze url.

    Webshops maken veelvuldig gebruik van canonical-tags. Bijvoorbeeld als ze een autoband in verschillende formaten verkopen. Op de subpagina’s staan dan verwijzingen naar de hoofdpagina. Dit is  dan de enige pagina die Google indexeert en je concurreert niet met jezelf.

    Voorkom keyword canibalization met Canonical Tags.

    2. Maak nieuwe of betere landingpages

    Duplicate content kan ook optreden als pagina’s niet zo goed zijn. Bijvoorbeeld omdat er weinig content op staat. Wat er wel staat lijkt dan al snel op de inhoud van andere pagina’s. De oplossing in dit geval? Maak nieuwe landingpages of verbeter bestaande pagina’s. En onderscheid ze nadrukkelijk met steeds een eigen primaire zoekterm.

    3. Herschrijf pagina’s met soortgelijke content

    Een derde oplossing is een dubbele pagina herschrijven. Kies een andere zoekterm en optimaliseer de pagina hiervoor. Zo simpel kan het zijn…

    Tip. Wil je de vernieuwde pagina snel opnieuw laten indexeren? Dien de url dan handmatig in bij Google Search Console. Dat doe je op de pagina URL-inspectie.

    4. Voeg content samen

    Met canonical-url’s blijven dubbele pagina’s zichtbaar voor bezoekers. Google ‘negeert’ ze echter. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om duplicate pagina’s te bundelen tot een betere nieuwe pagina. In dat geval kun je gebruik maken van 301-redirects.

    Met een 301-redirect stuur je bezoekers en zoekmachines permanent door naar een andere pagina. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een aantal berichten bundelen tot een superpagina.

    Bijkomend voordeel is dat je met een 301-redirect de waarde van de oude pagina’s overdraagt op de nieuwe. Soms is dat voldoende om een sprongetje te maken bij de zoekresultaten.

    Keyword cannibalization op eigen site? Laat je niet opeten

    Wil je hoger komen in Google, dan moet je niet met jezelf gaan concurreren. Bekijk daarom eens of er sprake is van duplicate content op je eigen site en los het op.

    Zonder overlappende pagina’s snappen zoekmachines beter waar je site over gaat. En komen bezoekers via de zoekresultaten altijd op een relevante pagina terecht. Bezoekers blij, Google blij en jij blij, want het is op de lange termijn goed voor SEO. Werk aan de winkel dus.

    Tip. Vergroot je omzet en kom hoger in Google. Download de Gratis SEO Handleiding.

    Deze artikelen over SEO vind je vast ook interessant

    2 reacties op “Keyword cannibalization, wat is het en wat doe je eraan?”

      1. Dank je wel Michel. En dat vind ik ook 🙂 Ik heb het voor mezelf uitgezocht en toen besloten er ook een blogpost over te schrijven. Op veel sites valt er op dit terrein winst te boeken.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.