Zoekmachine optimalisatie draait om het vinden van interessante zoekwoorden en -zinnen. Per zoekwoord of -zin optimaliseer je een pagina op je website en met voldoende relevante links naar deze pagina wordt hij belangrijk voor Google. Zoekt nu iemand op het zoekwoord of de zoekzin dan verschijnt jouw pagina – als alles meezit – bovenin de zoekmachine. Tot zover de theorie, maar hoe werkt de praktijk bij het lanceren van een nieuwe website?
Als je een nieuwe website lanceert dan is het belangrijk de juiste zoekwoorden te kiezen waar je als nieuwkomer ook echt op kunt scoren. De kans dat je als nieuw taxibedrijf hoog scoort op het zoekwoord ‘taxi’ is vrijwel nihil, ‘taxi Zwolle’ biedt al meer kans en ‘taxi Zwolle bejaardenvervoer’ nog meer (hoewel daar minder mensen op zullen zoeken).
Veel mensen willen meteen hoog scoren op een concurrerend zoekwoord, maar bij een nieuwe website heeft dit weinig zin. De website heeft in Google’s ogen geen autoriteit. Autoriteit heeft onder andere te maken met de hoeveelheid – relevante – links naar je site, de hoeveelheid informatie die je zelf aanbiedt (het aantal artikelen) en de leeftijd van de site. Hoe los je dit probleem nu op bij een nieuwe site?
Zoekmachine optimalisatie tip 1
Kies voor zoekwoorden met minder concurrentie om zo toch bezoekers te krijgen. Heel veel kleintjes maken ook een grote. Je kunt op verschillende manieren zoekwoorden vinden. Wil je weten hoe vaak internetters globaal de gevonden zoekwoorden en -zinnen intikken, gebruik dan Google Adwords voor gratis zoekwoordenadvies.
SEO tip 2
Deel je site logisch in voeg zoveel mogelijk relevante informatie toe, die het hoofdthema versterkt. Gaat je site over koffie, maak dan pagina’s aan voor koffiefilters, koffiezetapparaten, koffiekopjes etc. Alles draait om relevantie. Plaats in dit kader ook links naar de beste koffiesites op het net. Zoekmachines kunnen zo beter plaatsen waar jouw website over gaat.
SEO tip 3
Zorg ervoor dat men over je site schrijft in blogs en dat er naar je gelinkt wordt op linkpagina’s. Een nieuwe website is aanleiding voor een persbericht, maar verwerk er dan wel een nieuwswaardige invalshoek in. Bijvoorbeeld dat koffiedrinkers gemiddeld een half uur per dag langer internetten omdat ze eerder wakker zijn (bron: eigen onderzoek onder je buren :)).
Zorg bij het verzamelen van links altijd voor dat het natuurlijk blijft. Als iemand duizend links krijgt in twee weken gaan bij Google de bellen af en plaats de zoekmachine je – in het slechtste geval – lager of zelfs helemaal niet meer bij de zoekresultaten. Je krijgt echter altijd eerst een waarschuwing, dus laat je ook niet bang maken. Als het redelijk voelt is het redelijk.
SEO tip 4
Meteen hoog scoren is op sommige zoekwoorden en -zinnen onmogelijk, vanwege de gigantische concurrentie. Zijn ze wel belangrijk, begin dan voor die top zoekwoorden die echt jouw product of dienst beschrijven een Adwords Campagne. Laat de advertentie zien bij heel specifieke en gerichte zoekwoorden, zodat je niet teveel per click betaalt maar wel precies die bezoekers krijgt die je zoekt. Zie ook: Google Adwords, hoe werkt het?
SEO tip 5
Zorg ervoor dat je voldoet aan de Google webmaster richtlijnen en dat de informatie die je aanbiedt ook daadwerkelijk geindexeerd kan worden door Google. Kijk daarom uit met flash en gebruik bij voorkeur een goed doorzoekbare HTML- / PHP-site. Meer info: Kun je een SEO-vriendelijke Flash-site maken?
Lees ook over zoekmachine optimalisatie
- Is een domeinnaam belangrijk voor SEO?
- Hulp bij SEO: zet je zoekwoorden op de voorpagina
- Nummer 1 in Google, wat levert het op?
- Kom hoger in Google met linkbuilding
- Hoe behaal ik een hoge positie in Google?