De Google Keyword Tool is niet meer en zijn opvolger heet Google Keyword Planner. Lees hoe je hem inzet voor het vinden van SEO Zoekwoorden.
De Google Keyword Tool is een langzame dood gestorven, maar gelukkig is er een opvolger in de vorm van de Google Keyword Planner. Aan de hand van de volgende stappen ontdek je hoe je interessante zoekwoorden vindt voor de SEO-optimalisatie van je website.
———
Stap 1. Zoek naar basiszoekwoorden
De belangrijkste functie van voorheen de Google Keyword Tool en nu de Google Keyword Planner is het uitzoeken van het aantal zoekopdrachten per maand. Je kunt interessante zoekwoordcombinaties vinden, maar als niemand ze intikt in Google levert het ook geen bezoekers op, en kun je je tijd beter steken in combinaties die wel traffic opleveren.
Hoewel je binnen de Keyword Planner zoekwoordsuggesties krijgt geef ik de voorkeur aan Google Suggestions, ofwel gewoon typen in Google en al brainstormend zien welke suggesties er te voorschijn komen.
Probeer in dit stadium creatief te zijn en zoek naar long-tail-zoekwoorden, heel specifieke combinaties die bestaan uit 2 of meer woorden en waarvan het aannemelijk is dat potentiele klanten ze intikken.
Zet ze onder elkaar in een lijstje.
———
Stap 2. Open de Keyword Planner
Ga naar de website van de Google Keyword Planner en selecteer de optie ‘Zoeken naar ideeen voor zoekwoorden en advertentiegroepen’.
———
Stap 3. Geef enkele basis-zoekwoorden op
In het scherm dat zich nu opent kun je de zoekwoorden uit je brainstormlijst opgeven. Onderaan de pagina kun je aangeven op welk land je je richt.
Klik als laatste op de blauwe knop ‘Ideeën opvragen’.
———
Stap 4. Klik op het tabblad Zoekwoordideeën
Je ziet nu een lijst met de opgegeven zoekwoorden en het aantal keer dat er volgens Google de afgelopen 30 dagen op gezocht is. Hoe moet je dit nu lezen?
- Een plek 1 bij een bepaalde zoekvraag levert tussen de 35% en 50% van de clicks op
- Wordt er op een bepaalde combinatie 90 keer gezocht, dan is dat dus zo’n 1 a 2 bezoekers per dag
- Dat is niet veel, maar als het de juiste bezoekers zijn wil je ze misschien toch hebben en loont het de moeite een pagina te optimaliseren voor deze combinatie
Opmerking. In de kolom Concurrentie staan de termen Laag, Normaal en Hoog. Dit slaat niet op SEO, maar op Google Adwords-advertenties. Hoe groter de concurrentie, hoe meer adverteerders betalen voor een click op hun link. Je ziet het terug in de kolom Gem. CPC (gemiddelde CPC, costs per click).
Opmerking 2. De Google Keyword Planner laat de ‘exacte zoekwoordcombinaties’ zien, dus precies het aantal woorden in de volgorde zoals mensen die intikken. Bij de Google Keyword Tool moetst je dit instellen.
———
Stap 6. Zoek lokaal
De Google Keyword Planner werkt ook goed voor lokale zoekopdrachten. Klik je op Targeting dan kun je een land instellen, maar ook een paats of regio.
———
Stap 7. Klik op een plaatsnaam
Klik je op een plaatsnaam, dan zie je deze op de kaart. Klik je op de link ‘In de buurt’ dan kun je omringende plaatsen selecteren en toevoegen aan je zoekwoordenlijst.
Vervolgens zie onder het tabblad ‘Zoekwoordideeën’ uit Stap 4 hoe vaak er op een bepaalde combiantie wordt gezocht.
Wat kun je met de data uit de Google Keyword Planner?
Zoekwoorden staan aan de basis van elke succesvolle SEO-campagne, want als je niet weet waar mensen op zoeken kun je ook niet optimaliseren. Wat kun je zoal met de gevonden zoekwoorden doen?
- Breid je zoekwoordenonderzoek uit met de KEI-index
- Schrijf waardevolle artikelen op basis van zoekwoorden
- Kruip in het hoofd van potentiële en scherp je marketingboodschap aan
- Verzin een content strategie, op basis van de informatie die mensen zoeken
Goed artikel! Lekker duidelijk met nuttige informatie zonder al te veel poespas. Ben er meteen uitgekomen 🙂
Juist, duidelijke uitleg. Stukken beter dan die van Google 😉
Perfecte handleiding hoe je het handmatig kan doen, er is ook een software tool dat alles nog net wat duidelijker en makkelijker weergeeft: https://bit.ly/2s8bOVU