Ga naar de inhoud

SEO zoekwoorden vinden met de Google Keyword Planner

    De Google Keyword Tool is niet meer en zijn opvolger heet Google Keyword Planner. Lees hoe je hem inzet voor het vinden van SEO Zoekwoorden.

    De Google Keyword Tool is een langzame dood gestorven, maar gelukkig is er een opvolger in de vorm van de Google Keyword Planner. Aan de hand van de volgende stappen ontdek je hoe je interessante zoekwoorden vindt voor de SEO-optimalisatie van je website.

    ———

    Stap 1. Zoek naar basiszoekwoorden

    Keyword-planner-1

    De belangrijkste functie van voorheen de Google Keyword Tool en nu de Google Keyword Planner is het uitzoeken van het aantal zoekopdrachten per maand. Je kunt interessante zoekwoordcombinaties vinden, maar als niemand ze intikt in Google levert het ook geen bezoekers op, en kun je je tijd beter steken in combinaties die wel traffic opleveren.

    Hoewel je binnen de Keyword Planner zoekwoordsuggesties krijgt geef ik de voorkeur aan Google Suggestions, ofwel gewoon typen in Google en al brainstormend zien welke suggesties er te voorschijn komen.

    Probeer in dit stadium creatief te zijn en zoek naar long-tail-zoekwoorden, heel specifieke combinaties die bestaan uit 2 of meer woorden en waarvan het aannemelijk is dat potentiele klanten ze intikken.

    Zet ze onder elkaar in een lijstje.

    ———

    Stap 2. Open de Keyword Planner

    Google-keyword-planner-2

    Ga naar de website van de Google Keyword Planner en selecteer de optie ‘Zoeken naar ideeen voor zoekwoorden en advertentiegroepen’.

    ———

    Stap 3. Geef enkele basis-zoekwoorden op

    Google-keyword-planner-4

    In het scherm dat zich nu opent kun je de zoekwoorden uit je brainstormlijst opgeven. Onderaan de pagina kun je aangeven op welk land je je richt.

    Klik als laatste op de blauwe knop ‘Ideeën opvragen’.

    ———

    Stap 4. Klik op het tabblad Zoekwoordideeën

    Google-keyword-planner-5

    Je ziet nu een lijst met de opgegeven zoekwoorden en het aantal keer dat er volgens Google de afgelopen 30 dagen op gezocht is. Hoe moet je dit nu lezen?

    • Een plek 1 bij een bepaalde zoekvraag levert tussen de 35% en 50% van de clicks op
    • Wordt er op een bepaalde combinatie 90 keer gezocht, dan is dat dus zo’n 1 a 2 bezoekers per dag
    • Dat is niet veel, maar als het de juiste bezoekers zijn wil je ze misschien toch hebben en loont het de moeite een pagina te optimaliseren voor deze combinatie

    Opmerking. In de kolom Concurrentie staan de termen Laag, Normaal en Hoog. Dit slaat niet op SEO, maar op Google Adwords-advertenties. Hoe groter de concurrentie, hoe meer adverteerders betalen voor een click op hun link. Je ziet het terug in de kolom Gem. CPC (gemiddelde CPC, costs per click).

    Opmerking 2. De Google Keyword Planner laat de ‘exacte zoekwoordcombinaties’ zien, dus precies het aantal woorden in de volgorde zoals mensen die intikken. Bij de Google Keyword Tool moetst je dit instellen.

    ———

    Stap 6. Zoek lokaal

    Google-keyword-planner-6

    De Google Keyword Planner werkt ook goed voor lokale zoekopdrachten. Klik je op Targeting dan kun je een land instellen, maar ook een paats of regio.

    ———

    Stap 7. Klik op een plaatsnaam

    Google-keyword-planner-8

    Klik je op een plaatsnaam, dan zie je deze op de kaart. Klik je op de link ‘In de buurt’ dan kun je omringende plaatsen selecteren en toevoegen aan je zoekwoordenlijst.

    Vervolgens zie onder het tabblad ‘Zoekwoordideeën’ uit Stap 4 hoe vaak er op een bepaalde combiantie wordt gezocht.

    Wat kun je met de data uit de Google Keyword Planner?

    Zoekwoorden staan aan de basis van elke succesvolle SEO-campagne, want als je niet weet waar mensen op zoeken kun je ook niet optimaliseren. Wat kun je zoal met de gevonden zoekwoorden doen?

    Fotocredit: Jasmic via photopin cc

    3 reacties op “SEO zoekwoorden vinden met de Google Keyword Planner”

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.