SEO tip: Zoekwoorden vinden met de KEI-index

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

nov 29
Zoekwoorden vinden met de KEI-index

KEI index, zoekwoorden en SEO

Zoekwoorden zijn essentieel bij het hoger komen in Google. Op welke combinaties kun je scoren? De KEI-index geeft een indicatie. 

Bij het bepalen van interessante zoekwoorden zijn twee vragen van belang:

  1. Hoe groot is de concurrentie?
  2. Hoe sterk is de concurrentie?

Bij de eerste vraag kijk je naar het aantal concurrerende webpagina’s bij een bepaalde zoekvraag. Hoe meer dit er zijn, hoe kleiner de kans dat je snel hoog scoort.

Bij punt 2 wil weinig concurrentie niet zeggen dat je daardoor automatisch wél hoog scoort, want het aantal concurrenten zegt niets over hun kracht.

Een voorbeeld. Stel dat je online boeken verkoopt, en bij een bepaalde zoekvraag staan in de top 5 partijen als Bol.com, Management Boek en Bruna.nl. Deze bedrijven zijn allemaal jaren bezig met SEO en de kans dat je ze uit de top 3 stoot is erg klein. Niets is onmogelijk, maar in zo’n geval is het waarschijnlijk verstandiger om even verder te zoeken.

Zoekwoorden achterhalen met de KEI index

De kracht van zoekwoorden vinden met de KEI-index

Een slimmerik heeft een methode verzonnen om snel interessante zoekwoorden te bepalen en dat is de KEI-index. Door het aantal zoekopdrachten te delen door het aantal concurrerende webpagina’s krijg je een getal, en hoe hoger dat is, hoe interessanter het is voor een eigen, geoptimaliseerde webpagina.

Nog een voorbeeld. Maandelijks zoeken 1000 mensen op ‘pensioen afsluiten’ en 1000 webpagina’s dingen mee naar een plek in de top 10 van Google. Dan wordt de KEI-score 1000 : 1000 = 1.

Maandelijks zoeken 10.000 mensen op ‘pensioen advies’ en er zijn 100.000 concurrerende webpagina’s dan is de KEI-score bij deze zoekwoordcombinatie: 0,1.

In dit scenario lijkt het interessanter om een pagina te maken voor ‘pensioen afsluiten’. ‘Lijkt’, want ondanks de hogere score weet je nog niet hoe sterk de concurrentie in de top 10 is.

Tip! Als stelregel geldt dat alle zoekwoord combinaties met een KEI-score boven de 0,4 interessant zijn voor een eigen pagina.

Stap 1. Bereken je de KEI-waarde van zoekwoorden

KEI staat Keyword Effectiveness Index en je bepaalt de waarde als volgt.

1. Ga naar de Google Keyword Tool, geef een zoekwoord op en tik de captcha code over

KEI bepalen voor zoekwoorden

2. Selecteer in de linkerkolom bij de zoekresultaten Exact

KEI bepalen voor SEO

3. Je ziet onder Lokale maandelijkse zoekopdrachten (in de rechterkolom) nu het aantal mensen dat volgens Google maandelijks op het zoekwoord en aanverwante termen zoekt.

4. Noteer het maandelijkse zoekvolume bij het door jou opgegeven zoekwoord.

5. Ga nu naar Google.nl en tik in, zonder spaties en met aanhalingstekens: allintitle:”zoekwoord zoekwoord”

Zoekwoorden bepalen met de KEI-index

Met deze opdracht zoek je in Google naar pagina’s die het zoekwoord in hun titel hebben. Deze zijn al dan niet bewust geoptimaliseerd en daarmee echte concurrenten.

6. Noteer het aantal webpagina’s dat Google bij de zoekwoordcombinatie vindt.

7. Deel nu het zoekvolume door het het aantal concurrerende webpagina’s en  je hebt de KEI-score van de zoekwoordcombinatie.

Stap 2. Beoordeel de concurrentie bij de zoekwoorden

Als gezegd lenen alle zoekwoorden met een KEI-score boven de 0,4 zich op papier voor een eigen, geoptimaliseerde webpagina. Is de concurrentie echter te sterk, dan lukt het je nog niet om in de top 10 te komen. Hoe komt je hier achter? Er zijn globaal twee manieren.

Optie 1. De SEO-concurrentie beoordelen met gezond verstand.

Metgezond verstand en wat ervaring kun je redelijk inschatten of de concurrentie is te kloppen. Zoek in Google met de zoekwoorden zonder extra commando’s of aanhalingstekens en beoordeel de concurrentie op de volgende punten:

  • Staat het zoekwoord in de domeinnaam?
  • Staat er een zoekresultaat met het zoekwoord in de titel op plek 10?
  • Is het een inhoudelijk zwakke pagina?
  • Verwijst het zoekresultaat naar een PDF of Word-bestand?
  • Staan er veel Google Adword advertenties? Dan lukt het adverteerders kennelijk niet om ‘gratis’ hoog te scoren.
  • Eindigt de domeinnaam op iets anders dan .nl?

Het zijn allemaal tekenen dat de concurrentie klein en verslaanbaar is.

Optie 2. De concurrentie beoordelen met SEO tools

Vind je Optie 1 teveel werk dan kun je kiezen voor SEO zoekwoordprogramma’s als Long Tail Pro. In de betaalde versie kun je per zoekwoord de top 10 in Google opvragen, en zien hoe populair de pagina’s zijn en hoe vaak ernaar gelinkt wordt. Scoor je meer links dan de concurrent, dan versla je ze.

Tip! Met PageRank geeft Google webpagina’s een populariteitscijfer van 0 tot 10. Het Amerikaanse SEOmoz heeft zijn eigen waarderingsysteem, waarin onder andere gebruikt wordt gemaakt van Page Auhority en dit loopt van 0 tot 100.

Met de gratis SEOmoz SEO Toolbar zie je de Page Auhority van webpagina’s direct bij de zoekresultaten van Google. Ben je geabonneerd op SEOmoz dan zie je ook de backlinks naar de pagina’s, en klik je erop dan bekijk je ze in SEOmoz’ Open Site Explorer, een zoekmachine voor links.

Zoekwoorden vinden met de KEI-index: hoeveel tijd moet je erin steken?

Zoekwoorden hebben iets ongrijpbaars, terwijl ze heel belangrijk zijn. Optimaliseer je voor de verkeerde combinaties dan is de top 10 onhaalbaar en levert het nauwelijks extra bezoekers op naar je site. Sta je daarentegen op plek 1 bij een combinatie die niemand intikt, dan levert het ook niks op.

De beste zoekwoorden zijn de combinaties waarop je relatief eenvoudig scoort, en die mensen intikken die echt op zoek zijn naar jouw product of dienst. Die dus bereid zijn geld uit te geven. Met de KEI-index, gezond verstand en SEO-software achterhaal en wordt jouw website beter vindbaar.

Vind je dit interessant? Download dan ook mijn Gratis SEO Handleiding

Lees ook over zoekwoorden vinden:

Zoekwoorden en keywords vinden met gezond verstand
Long tail zoekwoorden achterhaal je zo
Zoekwoorden vinden met Market Samurai

Photo credit: hillary the mammal via photopin cc

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.