Ga naar de inhoud

Welke content werkt voor jou? Deze GA4-tips onthullen het

    Als marketeer of tekstschrijver kun je eindeloos content maken. Maar werkt het ook? Deze 3 onmisbare tips voor Google Analytics 4 laten het zien.

    Content, content, content.

    Het internet stroomt over van de blogs, video’s, checklists, social posts, webinars en ga zo maar door.

    Het maken van content is ontzettend leuk. Een vraag die alleen vaak vergeten wordt is: wat levert het op?

    • Tijd is geld
    • Je kunt je tijd maar een keer besteden
    • Falende content doet niets voor je bedrijf

    Het is dus belangrijk om het rendement van je content te meten. Hoe pak je dat aan?

    Inhoud

    💡 Wat is Google Analytics 4?

    Google Analytics 4 is een gratis tool die je website- en app-verkeer analyseert. Zo begrijp je bezoekers beter en behaal je sneller je doelen.

    Krijg grip op je content met boek ‘Verbeter je online marketing met GA4’

    Onlangs las ik het boek ‘Verbeter je online marketing met Google Analytics 4‘ van Gerard Rathenau.

    Als creatieveling moet ik bekennen dat ik te weinig met Analytics doe. Ik weet dat het belangrijk is, maar ja, die cijfers…

    Gelukkig biedt het boek van Gerard uitkomst. In begrijpelijke taal en met concrete voorbeelden laat hij zien hoe je Google Analytics voor je laat werken.

    “Google Analytics is belangrijk. Maar ja, die cijfers…”

    Gerard besteedt een apart hoofdstuk in het boek aan contentanalyse. Hierin laat hij zien hoe je meer grip krijgt op resultaten van je content.

    In dit artikel deel ik 3 waardevolle inzichten uit het boek, over het analyseren van content met Google Analytics.

    Inzicht 1. Je customer journeys zijn de basis voor je content marketing

    Je customer journeys zijn de basis voor je contentmarketing. Dat klinkt zo logisch. Maar hoe vaak kijk jij naar de klantreis als je content voor je website en sociale media maakt? Ik moet eerlijk bekennen dat dat veel te weinig doe.

    💡 Wat is een customer journey / klantreis?

    De customer journey is de reis die een klant maakt. Van het eerste contact met je bedrijf tot interacties na de aankoop en het gebruik van je product of dienst.

    De customer journey geeft goede informatie over welke content je voor wie maakt. Gerard legt dit in zijn boek uit, aan de hand van het see-think-do-care-model van Google. De stappen staan voor:

    • See: mensen moeten je eerst zien.
    • Think: ze gaan nadenken over het ‘probleem’ en de mogelijke oplossingen.
    • Do: ze gaan tot actie over, en kopen hopelijk jouw product of dienst.
    • Care: ook wel de cuddle-fase genoemd. Je ‘knuffelt’ bestaande klanten, zodat ze je trouw blijven en vaker zaken met je doen.

    Gerard legt uit dat je nooit zomaar content moet maken. Begin met nadenken over de mensen die je wilt bereiken, is zijn advies.

    Wie zijn ze je ideale klanten en wat vinden ze belangrijk? Duik dus echt in het hoofd van je ideale klant. En koppel hieraan je marketingboodschappen en inhoudelijke content op je website.

    Maak bewust content op basis van de Customer Journey.

    Cluster content en koppel er specifieke doelen aan

    Content kun je het beste clusteren op basis van bezoekintentie en de functie van de content. Onderscheid bijvoorbeeld landingspagina’s, navigatiepagina’s en informatieve artikelen.

    Koppel specifieke doelen aan de verschillende soorten content, zodat je de prestaties kunt monitoren. Een doel voor je landingspagina’s is bijvoorbeeld aanvragen. En voor informerende content downloads van de bijbehorende whitepaper.

    Met gerichte analyses in GA4 zie je snel welk type content wel en juist niet bijdraagt aan de belangrijkste doelen van je.

    Inzicht 2. Meet de toegevoegde waarde van je blogs, vlogs en podcasts

    Informerende content zoals blogs, vlogs en podcasts zijn belangrijk om het contact met je gebruikers te onderhouden en verdiepen. De vraag is of dit ook lukt.

    Gerard laat in zijn boek zien hoe je achterhaalt of de inhoud van je content matcht met de intentie van de bezoeker. Ik moet bekennen dat ik deze techniek niet kende.

    Het werkt zo.

    Vergelijk het aantal artikelen per blogcategorie met het aantal bezoekers per blogcategorie op je site.

    Het is best verstandig om dit eens in de zoveel tijd te doen. Publiceer je over de onderwerpen die gebruikers echt aanspreken?

    In het boek staat een voorbeeld van een zorgorganisatie. De analyse toonde aan dat de wensen van bezoekers en de gekozen blogstrategie behoorlijk uit elkaar liepen. Constateer je dit, dan kun je direct actie ondernemen.

    Inzicht 3. Breng contentpaden in kaart

    Kijk naar het totale contentpad van de gebruiker. Dat is misschien wel het belangrijkste inzicht dat ik uit het boek haalde. Wat doen bezoekers na het lezen van de content die je hebt gemaakt? Vragen ze een offerte aan of verlaten ze direct je website?

    “Wat doen bezoekers na het lezen of kijken van je content? Ondernemen ze actie of haken ze af?”

    Gerard laat zien hoe je een analyse maakt met twee doelgroepen in GA4: gebruikers die wel of juist geen actie (event) op je website uitvoeren.

    Door onderscheid te maken tussen ‘kopers’ en ‘niet-kopers’ zie je in één overzicht welk type content wel of juist niet een bijdrage levert aan het behalen van je doelen.

    Met een grondige analyse kun je een prioriteitenlijst maken voor contentpagina’s die wel of juist niet in aanmerking komen voor optimalisatie. Daarnaast kun je deze analyse gebruiken voor het maken en optimaliseren van je contentkalender. Wat moeten we in de toekomst meer en juist minder doen?

    Samenvattend

    Aanalyse blijft een lastig onderdeel voor een contentmarketeer. Het prettige aan dit boek is dat de insteek praktisch is. De aandacht ligt echt op het toepassen van de analyses.

    Daarnaast laat Gerard stap voor stap zien hoe GA4 werkt, zodat je direct de content op je site kunt verbeteren.

    Goed om te weten, is dat er aan het boek een e-learning is gekoppeld. Zo kun je de beschreven stappenplannen nog verder uitdiepen en toepassen op je eigen GA4-account.

    Ik werk veel met ChatGPT, vandaar dat ik het hoofdstuk Machine Learning zeer interessant vond. Zo wist ik niet dat je binnen GA4 prompts kunt gebruiken om je resultaten te monitoren. Absoluut handig.

    Conclusie

    Doe je nu – net als ik – (te) weinig met het meten en monitoren van je content? Dan is het boek ‘Verbeter je online marketing met Google Analytics 4’ van Gerard Rathenau een regelrechte aanrader. Het helpt je om beter, sneller en doelgerichter content te maken, waar je ideale lezers echt op zitten te wachten.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.