Ga naar de inhoud

Is een domeinnaam belangrijk voor SEO?

    Hoe kies je een goede naam voor je website en heeft dit consequenties voor de vindbaarheid in Google? Het voor de hand liggende antwoord luidt nee, want internet werkt niet met letters maar met cijfers. Een website correspondeert met een IP-adres en een zogenaamde  Domain Name Server (DNS) zet deze om in een – voor mensen – makkelijk te onthouden url. Toch heeft de domeinnaam weldegelijk invloed op SEO en dit heeft met iets anders te maken.

    SEO: de juiste domeinnaam bevat de ideale ankertekst

    Google houdt van duidelijkheid. Wil je hoog scoren in Google dan moet je Google zo duidelijk mogelijk maken waar de pagina’s op je site over gaan. Deze pagina wijs ik toe aan de zoekwoordcombinatie ‘domeinnaam’ en ‘seo’. Ik laat de woorden terugkomen in:

    – de titel
    – de url
    – de meta tag description
    – tussenkopjes
    – en de naam van de afbeelding

    Zoekmachine Google hecht veel waarde aan een ankertekst. Dit is het gedeelte van een zin dat de link bevat. Hoe relevanter deze is, hoe hoger Google hem aanschrijft. Verwijst een andere website naar dit artikel en staat de link onder de woorden ‘domeinnaam en SEO’ dan weet Google precies wat zij kan verwachten: een pagina over het onderwerp domeinnaam en SEO. De link versterkt als het ware de geoptimaliseerde pagina voor precies deze combinatie.

    SEO-vriendelijke domeinnaam zegt iets over website

    Bij een domeinnaam werkt het net zo. Mensen plaatsen vaak een link onder een domeinnaam, bijvoorbeeld: Kijk voor meer informatie op www.seozwolle.nl. Deze link bevat zo automatisch een krachtige ankertekst voor mijn website, want Google haalt hier de woorden SEO en Zwolle uit. En laat dit nou net de combinatie zijn waarop ik hoog wil scoren.

    Begin je een online sieradenshop dan is het slim het woord sieraad in de domeinnaam te verwerken. Elke keer dat iemand linkt naar jouw site pikt Google het woord op, en zul je hierop hoger scoren in de zoekmachine. Je maakt Google én dus ook je gebruikers zo duidelijk mogelijk waar je website over gaat.

    Wel of geen koppeltekens in domeinnaam?

    Er is veel onduidelijkheid over het wel of niet verwerken van koppeltekens in domeinnamen. Vroeger konden zoekmachines losse woorden moeilijk onderscheiden, maar tegenwoordig zijn ze zo geavanceerd dat dit meestal wel goed gaat. Het grote nadeel van koppeltekens is dat mensen ze vaak vergeten bij het intikken en zo dus niet op de juiste site terecht komen.

    Wil je zekerheid dan kun je de domeinnaam twee keer vastleggen, een keer met en een keer zonder koppeltekens. Een van de twee kun je dan naar de ‘hoofdsite’ doorsturen, zodat bezoekers altijd op de juiste site terecht komen.

    Tip! Google hecht waarde aan autoriteit. Een oude site wordt vaak hoger aangeschreven en staat dus hoger in de zoekresultaten. Wil je direct hoog komen in Google dan kun je overwegen een bestaande website over te kopen. Dit kan ook als je al een website hebt. Je verwijst de ‘oude’ site met een 301-redirect naar je hoofdsite, je vertelt Google als het ware dat dit de ‘nieuwe’ website is. Op deze manier draag je de autoriteit en de pagerank over naar de nieuwe site, die daardoor beter zal presteren.

    Bekijk de video: Kies de juiste domeinnaam voor SEO

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.