In 5 stappen hoger scoren in Google

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

mei 23
Google Webmaster Tools: zo ziet Google jouw site

Hoger scoren in Google werkt grofweg op twee manieren:

  1. Richt je site zo goed en relevant mogelijk in
  2. Zorg dat er zoveel mogelijk naar gelinkt wordt.

Hoe meer – relevante – links, hoe populairder de site en hoe hoger Google hem plaatst. Met deze 5 stappen richt je je site beter in.


Hoger in GoogleHoger scoren in Google stap 1

Google houdt van korte, relevante namen voor websites. Deze site heet seozwolle.nl, en Google haalt daaruit SEO en Zwolle. Precies de woorden waarop ik gevonden wil worden.

Tip: het is slim om het belangrijkste zoekwoord van je site in de domeinnaam te verwerken. Google kent belang toe aan gelinkte woorden, en zijn deze relevant dan is dit goed voor de positie in de zoekresultaten.

Een voorbeeld: linkt iemand naar deze site als ‘meer informatie op seozwolle.nl‘ dan heeft de link betekenis (seozwolle verwijst naar een site over SEO uit Zwolle) en scoor ik hoger op de zoekwoordcombinatie SEO en Zwolle. Twee vliegen in een klap dus. Zie ook zoekwoorden vinden


Hoger in GoogleHoger scoren stap 2

Plaats regelmatig nieuwe en kwalitatief sterke inhoud. Een regelmatig ververste website is voor Google relevanter dan een site waar weinig op gebeurt. De zoekmachine zal hem vaker bezoeken en hoger aanslaan. Daar komt bij dat hoe meer stukjes je schrijft, hoe groter de kans is dat iemand op je website terecht komt.


Scoor hoger met GoogleSEO stap 3

Links, links, links. Zorg ervoor dat je website bekend is bij andere sites, zoals startpagina’s en aanverwanten. Een partner-pagina kan hierbij helpen. Je vraagt een link aan en biedt meteen een link op je eigen site aan.

Zolang het geen concurrent is het stem, hetzij een kleine. Het beste zijn eenzijdige links, een link op een website waar je niet naar terug linkt. Hoe kom je aan zulke links? De eerste – en belangrijkste – stap is goede stukken schrijven. Voorzie je in een behoefte dan verwijst men vanzelf. En ja….een link naar dit artikel wordt zeer gewaardeerd 🙂


Hoger, Google en SEOStap 4

Google telt links als stemmen en van Google mag je op jezelf stemmen. Link daarom vanuit artikelen naar andere artikelen op je site. Doe dit bij voorkeur zo gericht mogelijk. Het krachtigst zijn links in een artikel onder de woorden waar je de ontvangende pagina voor hebt geoptimaliseerd.

Het klinkt ingewikkelder dan het is. Schrijf ik in dit artikel – heel toevallig – ergens de woorden zoekwoorden bepalen dan plaats ik onder deze woorden een link die ik heb geoptimaliseerd voor….de combinatie ‘zoekwoorden bepalen’. Op deze manier geef ik de ontvangende pagina meer waarde (pagerank).


SEO, GoogleStap 5

Gebruik voor elke pagina een unieke titel en meta tag “description”. Zo is deze pagina toegeschreven op de combinatie ‘hoger scoren in Google’. Er zijn ook mensen die zoeken op ‘beter scoren in Google’, dus ter zijner tijd maak ik ook deze pagina aan. Gevolg: ik kan op beide combinaties gevonden worden.

Bonustip: gebruik altijd Google Analytics, om te achterhalen of je inspanningen lonen en welke artikelen mensen lezen. Hier kun je je strategie op aanpassen. Zorg er wel voor dat je je eigen bezoeken aan je site niet meetelt, want dit vertekent het beeld.


Lees ook over zoekmachine optimalisatie

{linkr:related;keywords:SEO;limit:5;title:Related+Articles}

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.