Ga naar de inhoud

Boekreview: De 7 magische woorden van Nicol Tadema

    Woorden doen ertoe’ hoor je regelmatig in de politiek. Dit geldt net zo goed voor marketing en communicatie, want met de juiste woorden beïnvloed je lezers. Nicol Tadema legt in haar boek ‘De 7 magische woorden’ uit hoe.

    Tijdens mijn trainingen zeg ik regelmatig: “Wat je zegt, is belangrijker dan hoe je het zegt.” Dat er op die stelling het nodig valt aan te merken blijkt na het lezen van het boek ‘De 7 magische woorden’.

    Nicol Tadema laat zien hoe je met 7 alledaagse woorden wel degelijk een groot verschil kunt maken. Helemaal als je als marketeer of communicatieprofessional lezers wilt beïnvloeden. 

    Hoe graag wij mensen ook rationeel willen zijn, in de praktijk laten we ons vooral leiden door ons gevoel.

    Die dure vakantie? “Ik heb de laatste tijd ook zó hard gewerkt.” Of een nieuw paar schoenen? “Als ik ze nu niet koop, zijn ze morgen weg.”

    Onbewust hebben we al lang besloten en we zoeken slechts een rationele bevestiging. L’Oréal roept niet voor niets al decennia: omdat ik het waard ben. 

    Dit zijn de 7 magische woorden

    Overtuigen en beïnvloeden zit hem in details, betoogt Nicol Tadema. Dit laat ze zien aan de hand van deze 7 magische woorden: maar, omdat, jij, niet, of, als en jij. 

    Per woord legt ze uit waarom het zo krachtig is. En belangrijker: hoe je het woord wel en niet optimaal inzet. 

    Een voorbeeld is het woord omdat. Mensen bieden van nature weerstand tegen verandering, en we willen dingen begrijpen. Daarom hebben we redenen nodig om in actie te komen, legt Tadema uit.

    Redenen hoeven niet eens zo goed te zijn, als we maar het gevoel hebben dat het min of meer begrijpen. Daar helpt het woord omdat bij: 

    • Meld je nu aan voor onze job alert, omdat jij dan als eerste de nieuwste vacatures ontvangt.
    • Verzeker jezelf met beperkt casco, omdat jouw auto dan ook verzekerd is bij diefstal.
    • Natuurlijk kies jij voor het premiumabonnement, omdat jij dan nog sneller muziek downloadt. 

    Wil jij mensen sneller overtuigen? Houd dan voortaan het woord omdat in je achterhoofd. 

    Woordvolgorde bepaalt interpretatie

    Sterk is Tadema’s hoofdstuk over het magische woord maar. Ze vat het zelf samen in een onweerstaanbare oneliner: 

    Alles vóór het woord maar is niet waar.
    Alles ná het woord maar weegt extra zwaar.

    Ze illustreert het treffend met een krachtig voorbeeld. 

    “Wauw, wat was dat een fantastische presentatie. Maar er zat een ladder in je panty.”

    Versus:

    “Oeps, er zit een ladder in je panty. Maar wauw, wat was dat een fantastische presentatie.”

    Voel je het verschil?

    Tadema laat vervolgens zien welke psychologische effecten van kracht zijn bij het interpreteren en onthouden van tekst. Dit geeft het boek een waardevolle theoretische onderbouwing. 

    Wat vind ik minder aan De 7 magische woorden?

    Bij succesvol verkopen doorloop je verschillende stadia. Je wilt verleiden, beïnvloeden, overtuigen en uiteindelijk verkopen.

    Het boek ‘De 7 magische woorden’ zoomt sterk in op het laatste stuk, het verkopen. Hoe geef je als schrijver het laatste zetje? Die kennis is onmisbaar als je basisverhaal staat. Is dat niet het geval, verwacht dan geen wonderen. 

    ‘De 7 magische woorden’ is geen toverformule. Verwerk je de woorden in een zwakke tekst, dan blijft het een zwakke tekst. Heb je daarentegen als copywriter, tekstschrijver of marketeer een duidelijk beeld van je ideale lezer en wat hij of zij wel en niet wil? Dan biedt dit boek de details die het verschil maken tussen een twijfelachtig misschien en een volmondig ja. Dit maakt het vooral interessant voor meer ervaren tekstschrijvers. 

    Is ‘De 7 magische woorden’ het ultieme schrijfboek?

    Poe, dat is een lastige. Beïnvloeden begint met een overtuigend verhaal. De stelling dat wát je zegt belangrijker is dan hoé je het zegt, blijft wat mij betreft van kracht. Heb je eenmaal een goed verhaal, dan kun je het echter nog wel veel krachtiger maken. Daar is dit boek ideaal voor. 

    Nicol Tadema schrijft vlot, enthousiast en beeldend. De combinatie van praktische tips, herkenbare voorbeelden en verwijzingen naar onderzoeken en experimenten zorgt voor een prettige balans tussen theorie en praktijk. 

    Het grootste pluspunt van ‘De 7 magische woorden’ is dat je anders naar teksten gaat kijken. Zo durf ik het woord ‘maar’ bijna niet meer te gebruiken als ik schrijf. En heb ik al de nodige call-to-actions met wat kleine aanpassingen meer impact gegeven. 

    ‘De 7 magische woorden’ prikkelt en daagt uit. Dit maakt het boek tot verplichte kost voor iedere marketeer en tekstschrijver die zijn overtuigings-skills wil aanscherpen. Want hoe goed je ook schrijft, als de lezer niet doet wat je wilt, heb je er weinig aan. 

    👉 Bestel De 7 magische woorden bij Managementboek
    👉 Beluister de SEO Podcast met Nicol Tadema

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.