Ga naar de inhoud

7 redenen waarom jouw bedrijf niet zonder weblog kan

    Wil je wat leven in je website brengen dan kun je elke week de teksten aanpassen, maar waarom begin je geen weblog? Ik geef je 7 redenen waarom dit een razendslimme keuze is.

    1) Een weblog zorgt voor nieuwe en unieke content

    Zoekmachines zijn dol op verse en unieke content. Hoe meer onderscheidende artikelen op internet, hoe meer er voor bezoekers te kiezen valt. Door te bloggen dwing je jezelf regelmatig te schrijven en je voegt zo geleidelijk unieke content toe aan het web.

    Je hoeft helemaal geen geweldige schrijver zijn om een weblog te beginnen. Je kunt je ook onderscheiden met:

    • Video’s
    • Presentaties
    • Het verzamelen en toegankelijker maken van interessante content van andere websites etc.

    Vergeet je mening geven ook niet. Misschien is er een maatschappelijke ontwikkeling of een wetswijziging waar je je visie op kunt geven? Zo laat je zien dat je de ontwikkelingen op de voet volgt en dat je daar op in speelt.


    2) Een weblog versterkt social media

    Social media-kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook zijn heel interessant, maar tegelijkertijd vluchtig. Discussies of conversaties lopen hooguit enkele dagen en daarna zakken ze naar beneden en verdwijnen ze uit het zicht.

    De artikelen op je weblog zijn veel blijvender. Zoekmachines indexeren de pagina’s en elke pagina is een kans gevonden te worden. Is een bezoeker eenmaal op je site, en deel je hem logisch in, dan is de kans groot dat hij meerdere stukken leest en misschien zelfs contact met je opneemt.

    Een weblog en social media versterken elkaar uitstekend. Plaats goede en interessante stukken op je site en breng ze onder de aandacht via social media. Zo combineer je de ‘best of both worlds’.

    Een weblog versterkt je social media-profiel

    3) Met een weblog word je expert

    Als je uit eten gaat wil je naar een goed restaurant en een nieuwe auto koop je bij voorkeur bij een betrouwbare dealer. Ook internetters doen het liefste zaken met mensen die ze vertrouwen en die verstand van zaken hebben, en een weblog is een mooi middel om dit te laten zien.

    Schrijf veel en inhoudelijk over jouw product of dienst en spits dit toe op jouw doelgroep. Zo profileer je je als expert en trek je potentiële klanten aan.

    Met een weblog word je expert

    4) Gratis artikelen trekken bezoekers

    Gratis kennis delen beschouwt men vaak als bedreigend, maar dit hoeft helemaal niet. Uitleggen hoe iets werkt wil niet zeggen dat de lezer er meteen mee aan de slag kan. Je geeft weliswaar de theorie weg, maar elke situatie vraagt zijn eigen aanpak en jij als expert helpt ze graag bij het oplossen van hun ‘specifieke vraagstuk’. Gratis is in dat geval een opmaat naar een betaalde opdracht.

    Gratis artikelen op weblog qtrekken bezoekers

    Hoe meer relevante links naar je website, hoe hoger hij scoort in Google. Dit geldt vooral voor links van gerelateerde externe websites, maar ook links naar andere pagina’s op je site tellen mee. Blog je veel dan kun je deze ‘interne links’ gericht inzetten.

    Elke keer dat ik de woorden ‘hoger in Google’ tik plaats ik onder deze woorden een link naar de geoptimaliseerde pagina voor deze combinatie. Google weet nu precies waar deze pagina over gaat en de zoekwoordencombinatie én de daarbij behorende pagina presteert weer wat beter in Google.

    Interne links kun je natuurlijk ook prima gebruiken om diensten en producten onder de aandacht te brengen. Een enthousiast stukje over een geweldige iPad-app verleidt een bezoeker misschien wel tot de aanschaf van het apparaat. En heel toevallig heb je net een leuke aanbieding…

    Link op je weblog naar je diensten of producten

    6) Vaste bezoekers worden jouw vertegenwoordigers

    Ik weet niet of het een officiële term is, maar ik hou erg van de gun-factor. Mensen die een goed gevoel bij je hebben, omdat je bijvoorbeeld gratis kennis deelt op een weblog, wijzen anderen daar graag op. Dit levert vroeg of laat interessante aanvragen en klussen op.

    Zo hebben al verschillende mensen deelgenomen aan mijn SEO-training omdat ze getipt werden via Twitter of dankzij een kennis die de SEO Zwolle nieuwsbrief ontvangt.

    Wees jezelf, wees oprecht, lever kwaliteit en focus je. Wat is jouw boodschap en voor welke doelgroep blog je? Doe je dit consequent en structureel dan kun je een flinke ‘fanbase’ opbouwen.

    Vaste bezoekers weblog worden jouw vertegenwoordigers

    7) Een blog is goed voor SEO

    Zoekmachines houden van unieke content en elke pagina op je site is een kans gevonden te worden. Helemaal als externe partijen naar je website of artikelen op je weblog linken en zo als het ware voor je stemmen. Je website doet er blijkbaar toe en Google plaatst hem hoger bij de zoekresultaten.


    Samenvattend: daarom kan jouw bedrijf niet zonder weblog

    Met een weblog speel je je als bedrijf in de kijker en voeg je op relatief eenvoudige wijze pagina’s toe aan je website. Doe je dit op een zoekmachine vriendelijke wijze en zet je actief social media in, dan levert je dit op de korte én lange termijn bezoekers en potentiële klanten op. 

    Ze zien dat je weet waar je het over hebt, en omdat ze je al een beetje ‘kennen’ is de stap om contact op te nemen een stuk kleiner. Wat de beste blogtool is lees je in een volgend artikel.

    Lees ook over SEO, SEO-schrijven en bloggen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.