De lijst met mislukte SEO-campagnes bevat helaas niet alleen goedwillende amateurs, maar ook SEO-bedrijven en zogenaamde deskundigen die zich flink laten betalen voor het uitvoeren van campagnes voor klanten.
Dit zijn de drie grootste redenen voor een mislukte zoekmachine marketing-campagne. Doe er je voordeel mee bij het inschakelen van een bureau, en maak niet de fouten die velen voor je maakten.
1) Niet alle bedrijven en branches zijn hetzelfde
Opdrachtgevers denken vaak dat als een SEO-bedrijf succes boekt bij een bedrijf dit automatisch ook lukt bij een ander. De waarheid is dat geen bedrijf en branche hetzelfde is, en er niet zoiets bestaat als een magische SEO-formule.
De concurrentie tussen verschillen branches kan enorm verschillen en soms is het simpelweg onmogelijk een succesvolle campagne te voeren zonder eerst de focus en niche van de doelgroep te wijzigen. Zoekmachine optimalisatie is hard werken, dus staar je niet blind op snel succes en kies voor kwaliteit.
2) Geen duidelijke doelgroep
Veel webmasters vergeten dat de concurrentie vaak moordend is en ze alleen succes boeken als ze een niche kiezen die anderen negeren. Het is onmogelijk alle diensten of producten aan iedereen aan te bieden, dus beperk je en richt je op een (financieel) interessante groep.
Schakel je een SEO-expert in dan is het belangrijk dat hij de doelgroep bestudeert. Een succesvolle campagne begint bij adequate informatie, ook als je hem zelf uitvoert. Hoe slechter de focus, hoe kleiner de kans op succes.
3) Slechts eenmalig onderzoeken van keyword-kansen
Zoekwoorden en -zinnen zijn de bouwstenen van elke succesvolle website, want op de woorden die niet op je site staan word je ook niet gevonden. De grote fout die veel webmasters of blogeigenaars maken is dat ze een keer hun zoekwoorden bepalen en er vervolgens niet meer naar omkijken.
Zoekwoorden en hun populariteit veranderen constant en hou je dit niet in de gaten dan mis je kansen. Het is toch fijn als 1000 in plaats van 100 lezers jouw pagina vinden, puur en alleen door het kiezen van een andere zoekwoordcombinatie.
Conclusie: daarom mislukt zoekmachine marketing
Zoekmachine optimalisatie gaat verder dan het omhoogschieten van een website in de zoekresultaten. Je wilt de juiste mensen op je site hebben, potentiële afnemers van jouw product of dienst. Een succesvolle SEO campagne begint met gedegen kennis van de markt, de doelgroep en de beoogde doelen. Met een gerichte aanpak vergroot je de kans op succes.