SEO nadeel 1: beginnen zonder idee
Wat is je doelgroep? Waar zitten ze? Wat zoeken ze? En hoe zoeken ze dat? Als je niet weet wat je doelgroep is, wordt het heel moeilijk doelbewust SEO in te zetten, want welke zoekwoorden en -zinnen kies je? Een voorbeeld: wil je als drukker hoog scoren op het zoekwoord ‘drukwerk’, dan is de concurrentie enorm. Misschien heb je een leuke aanbieding voor starters, en op de zoekwoorden ‘visitekaartjes starter’ is de concurrentie veel kleiner. Je hebt eerder resultaat en potentiële klanten op je site.
SEO nadeel 2: een bezoeker is niet hetzelfde als conversie
Je gebruikt zoekmachine optimalisatie omdat je hoger wilt scoren in Google, zodat je gratis meer bezoekers trekt. Maar doen die bezoekers ook wat jij wilt? Bellen ze je op? Vragen ze een offerte aan? Of kopen ze een product? SEO is niet hetzelfde als conversie, want de website moet ook nog eens gebruikersvriendelijk zijn. De bezoeker moet op basis van het zoekresultaat op een pagina aankomen die er voor hem toe doet. En dat ligt sterk aan het ontwerp van je website: usability. Zijn je menu’s helder en staat er niet teveel in? En zijn de letters groot genoeg, om maar iets te noemen.
SEO nadeel 3: te veel – niet overtuigende – tekst
Internetters zijn lui en ze lezen slecht. Vinden ze niet meteen wat ze zoeken, of worden ze niet geprikkeld dan zijn ze weg. Denk dus na over je teksten en houd ze kort. Gebruik tussenkopjes en bullets voor de overzichtelijkheid en verleid de bezoekers actie te ondermenen. Lees voor een uitgebreide uitleg het artikel: 5 tips voor het schrijven voor internet
Lees ook over zoekmachine optimalisatie
- Kom hoger in Google met linkbuilding
- Dit kun je doen tegen duplicate content
- De waarheid over Google en SEO
- Hoe behaal ik een hoge positie in Google?