Wat is het doel van je website?

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

okt 04
Website optimalisatie

Vraag: uit welke mensen bestaat je doelgroep en wat zoeken ze?

Een website is tegenwoordig snel gebouwd, maar als je niet weet waar je je op richt bent je behoorlijk stuurloos, want:

  • Je weet niet welke artikelen je moet schrijven
  • Je weet niet wat de mensen uit je doelgroep zoeken
  • Je weet niet hoeveel voorkennis ze hebben. Misschien schrijf je te moeilijk of juist te makkelijk.
  • Je weet niet hoeveel geld ze besteden en of ze dure of goedkope producten kopen.
  • Bij het bepalen van zoekwoorden en –zinnen kun je moeilijker inschatten of ze interessant zijn voor je bezoekers.

Je kunt hier natuurlijk al proberend achter komen, maar dit kost veel tijd en moeite, terwijl het misschien niets oplevert. Beter is het om je vooraf te verdiepen in de gewenste bezoekers.

Doel website: leer je bezoekers kennen

Met wat creatief zoeken kun je vaak de hoofdpunten uit doelgroep-onderzoeken achterhalen. Zoek in Google bijvoorbeeld op: ‘doelgroep onderzoek ouderen’, of ‘doelgroeponderzoek senioren’. Waarin zijn ze geïnteresseerd? Welke merken zijn populair en welke juist niet? Zitten ze veel of weinig op internet? En wat doen ze dan?

Ook als er geen doelgroeponderzoek beschikbaar is, is het verstandig om na te denken over je beoogde bezoekers.  Heb je een website en ken je je bezoekers niet, dan is het de hoogste tijd dit te veranderen. Hoe je dit doet? Een paar suggesties:

  • Maak een online enquête en verloot een prijs
  • Geef de enquête een officieel karakter en benadruk het belang voor de deelnemer.
  • Gebruik meetsoftware zoals Google Analytics en ontdek welke artikelen goed scoren
  • Geef een interessante download weg aan mensen die zich registreren. Houd de inschrijfprocedure zo eenvoudig mogelijk (naam en e-mailadres) en achterhaal de overige gegevens in de maanden daarop stukje bij beetje.
  • Publiceer polls waarin je de interesse voor bepaalde onderwerpen peilt.

Met een aanname ben je er natuurlijk nog niet, je moet altijd onderzoeken of je het bij het rechte eind hebt. Google Analytics is hiervoor uitermate geschikt.

Bepaal het doel van je website in 5 stappen

Stap 1: Definieer je doelgroep(en). Op welke mensen richt je je? En wat wil je bij hen bereiken?

Stap 2: Laat je website over jouw klanten gaan. Maak hun problematiek herkenbaar en draag oplossingen aan.

Stap 3: Zorg er ook voor dat het ontwerp (lettergrootte etc) aansluit op jouw doelgroep, maar ook bij de mensen in hun kennissenkring. Zij kunnen jouw boodschap doorgeven.

Stap 4: In Amerika spreekt men graag over de go-to guy. Heb je een specifiek probleem dan lost hij het voor je op. Stel jezelf de vraag: Ik ben the go-to guy voor _______.

Stap 5: Pas je website en andere marketingmethodes hierop aan en uit dan een call-to action. Lees hierover: 5 tips voor het schrijven voor internet.

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.