SEO is bij webshops vaak moeilijker dan bij gewone sites, omdat ze minder unieke inhoud bevatten. Met wat aanpassingen en deze tips scoor je toch.
SEO Webshop tip 1: gebruik en stimuleer reviews
User generated content is een goede strategie om unieke content toe te voegen aan je pagina’s. Klanten reviews laten schrijven is een makkelijke manier om hoger te komen in zoekmachines.
Je kunt dit stimuleren door een korting aan te bieden bij een volgende bestelling, zo sla je twee vliegen in een klap.
Vindbare webshop tip 2: gebruik nooit de productomschrijving van de leverancier
Google houdt van unieke content. Herschrijf dus de beschrijving van de fabrikant en maak je inhoud uniek. Lees voor direct toepasbare tips: SEO-schrijven: schrijf zo precies mogelijk
SEO tip 3: hou de product- en de categorie url’s eenvoudig
Vul ze niet aan met met nutteloze tags, id’s en andere variabelen, en laat je CMS dit ook niet doen. Hou ze zo eenvoudig mogelijk en concentreer je op trefwoorden.
Webshop tip 4: voeg links toe aan productomschrijvingen
Intern linken is een slimme manier om pagina’s krachtiger te maken voor Google. Door een interne link stemmen pagina’s als het ware op elkaar. Link met zo gericht mogelijke trefwoorden naar soortgelijke producten.
Bijkomend voordeel is dat Google waarde hecht aan ankertektsten, het gedeelte van een zin dat de link bevat. Door veel gericht intern te linken ben je beter vindbaar op de gelinkte woorden.
SEO tip 5: optimaliseer je foto’s
Zorg voor unieke alt-teksten voor alle afbeeldingen, inclusief product-en merknamen. Noem een afbeelding dus niet plaatje.jpg, maar bijvoorbeeld sony-a330.jpg.
Omschrijvingen in bestandsnamen zorgen voor context en wellicht extra bezoekers via Google Images.
Webshop tip 6: gebruik een tagging systeem
Door producten te taggen – labelen – kunnen bezoekers producten vinden via een tagcloud, of door op de naam van de tag te klikken. Dit resulteert voor de gebruiker – én Google – altijd in een gerelateerde interne link.
Taggen is ook handig voor uitgebreide zoekfuncties. Zoek op type, prijsklasse, fabrikant etc. In Joomla is dit mogelijk met het uitstekende gratis component Custom Properties.
Tip 7: beperk het aantal clicks
Websites geven intern pagerank door en de homepage presteert bijna altijd het beste in Google. Hou je producten zo dicht mogelijk bij de bron dan profiteren ze van de populariteit van de homepage. Verstop producten nooit diep in de site. Je bezoekers en Google vinden ze niet.
Webshop tip 8: begin niche-sites
Google heeft de gewoonte specifieke sites hoger te waarderen dan overkoepelende grote sites. Begin je een online fietsenzaak dan kun je overwegen verschillende niches-sites te maken voor bijvoorbeeld omafietsen, kinderfietsen, racefietsen etc.
Maak je de sites bij verschillende providers met verschillende ip-nummers aan dan weet Google niet dat ze bij elkaar horen. Je kunt zo onderling heel gericht linkbuilden.
SEO shop tip 9: gebruik rijke anker teksten voor links naar de productpagina’s
Link je met ‘bekijk het product’ of ‘lees verder’ als ankertekst naar productpagina’s dan vergeet je waardevolle informatie te verstrekken aan zoekmachines.
Zoekmachine optimalisatie tip 10: bouw landingspagina’s voor merken op je site
Verkoop je op je site merkproducten, zorg dan voor specifieke geoptimaliseerde landingpages voor elk merk. Dit is goed voor je klanten en zoekmachines.
Bonustip: uitstraling is alles
Bezoekers van je webshop moeten een goed gevoel bij je hebben, en de uitstraling en gebruiksvriendelijkheid is daarbij essentieel.
Simpel gesteld: ziet je website er niet uit en navigeert hij beroerd dan kun je optimaliseren wat je wilt, maar verkoop je nog weinig. Lees hierover ook: Succesvolle webshop is net een echte winkel
Met deze SEO tips verbeter je je webshop en kom je gegarandeerd hoger in Google
Lees ook over zoekmachine optimalisatie
- Wat is het doel van je website?
- Is een domeinnaam belangrijk voor SEO?
- Hulp bij SEO: zet je zoekwoorden op de voorpagina
- Kom hoger in Google met linkbuilding
- De waarheid over Google en SEO
Met tip 4, bedoel je dan bijvoorbeeld dat het verstandig is om in de omschrijving van een paar oorbellen, een link te maken naar een bijpassende ketting? En dit dan te doen d.m.v. één krachtig zoekwoord?
Iris,
Dat klopt. Een link kun je zien als een stem en zowel interne (op je eigen site) als externe links tellen mee. Als ze ook nog eens de woorden bevatten waarop je gevonden wilt worden is dat helemaal mooi.
Als je wilt scoren op ‘goedkope oorbellen online kopen’ kun je hier een pagina voor optimaliseren en zorgen dat er naar gelinkt wordt, het liefste met de zoekwoorden in de link. Op je eigen site kun je dus zelf een interne link plaatsen.
Interessant artikel!
Ik vraag me af of het qua SEO uitmaakt of je een B2C of B2B webshop wilt optimaliseren. Mijn verwachting is dat zakelijke klanten op andere termen zullen zoeken dan particuliere klanten. In mijn branche van hang- en sluitwerk is een term als ‘veiligheidsgarnituur’ een heel gebruikelijke term, maar volgens Ubersuggest levert dat nauwelijks zoekverkeer op. Wat is de beste aanpak om om te gaan met vakjargon en termen die binnen een branche gebruikelijk zijn, maar minder bekend zijn voor het algemene publiek?
Dag Arjan,
Ik zou 2 dingen uit elkaar halen: zoekvolume en conversie. Je wilt de juiste bezoekers op de site krijgen. Ook al zijn dat er bij een bepaalde term maar 2 per maand. Als ze wel kopen is dat prima. Zo’n 80% van de zoektermen is informatief. En als dat ook nog eens consumenten zijn zou ik me daar niet teveel op richten. Als je scoort heb je veel bezoekers… maar kopen ze nog steeds niet.