Zoekwoorden en keywords vinden met gezond verstand

By Rutger Steenbergen | Zoekwoorden vinden

feb 08
Zoekwoorden en keywords vinden

Ben je autodealer en zoekt iemand in Google op het woord ‘BMW’ dan heeft de zoekmachine de keuze uit miljoenen, zoniet miljarden websites. Tikt iemand ‘tweedehands BMW Zwolle apk’ dan zijn het er waarschijnlijk maar enkelen, en komt de lezer bij jou uit. De kans dat een potentiële gebruiker deze woorden intikt is bovendien groot, dus het is interessant op deze woorden gevonden te woorden.

Weet je dat mensen een bepaalde zoekwoordcombinatie intikken, dan kun je hier een SEO-geoptimaliseerde pagina op je website voor maken. Je Verwerkt de zoekwoorden in de titel, tussenkopjes en de  rest van de tekst en maakt bezoekers en zoekmachines zo duidelijk dat jij precies biedt wat hij of zij zoekt.

Zorg je daarnaast voor zoveel mogelijk links van andere websites naar jouw geoptimaliseerde pagina, dan staat – als alles goed gaat – jouw ‘geoptimaliseerde’ pagina bij de volgende zoekvraag op nummer 1 en levert dit je gratis bezoekers op.

Hoe kun je zoekwoorden en keywords vinden?

Er zijn heel veel hulpprogramma’s voor het vinden van zoekwoorden, maar een logische eerste stap is het gezonde verstand. De meeste Google-gebruikers tikken per zoekopdracht 2 a 3 zoekwoorden in. Maak dus combinaties van 2 a 3 woorden.

Als restaurant in Zwolle wil je bijvoorbeeld hoog scoren op:

  • restaurant Zwolle
  • uit eten Zwolle
  • Italiaans restaurant Zwolle
  • De naam van je restaurant + Zwolle

Dit zijn dus de woorden die mensen intikken als ze je restaurant niet kennen.

Sla alle woorden op in een document, bijvoorbeeld een excel-sheet en breid de lijst uit met deze tips:

  • Verplaats je in je doelgroep en bedenk termen om je product of dienst te omschrijven.
  • Vraag aan kennissen en collega’s wat zij zouden intikken om op je website terecht te komen
  • Raadpleeg vakbladen, kranten en magazines en onderstreep interessante gerelateerde woorden en woordgroepen.
  • Luister goed naar je klanten en bestudeer mailtjes met vragen
  • Gebruik synoniemen en uitbreidingen
  • Houd rekening met locatie: restaurant Zwolle, brasserie Zwolle
  • Denk aan prijs: voordelig uit eten, exclusief eten, betaalbaar lunchen
  • En soort: italiaans eten, franse kaart etc

In een volgende stap kun je de lijst aanvullen  met zoekwoorden uit zogenaamde keyword-software, zoals de Google Keyword Tool, of gegevens uit Google Analytics. Doel is om tot een grote lijst met zoekwoorden en -zinnen te komen. In een later stadium bekijk je hoe concurrerend ze zijn en of er uberhaupt mensen op zoeken.

Lees ook over zoekwoorden vinden

Vind je dit interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.