Zo maak jij je website vindbaar voor zoekmachines

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

jun 08
website-vindbaar

Dit artikel is een verslag van een Blogpraat over vindbaarheid. Blogpraat is een Twitter-chat over bloggen, elke maandagavond tussen 20.00 en 21.00 uur – en deelnemers doen mee door het volgen van de hashtag #blogpraat. Gebruik je Tweetchat dan gebeurt dit automatisch.


  1. Blogs zijn geweldig voor SEO, maar zoekmachines lezen niet, laten geen bericht achter en worden ook geen klant. Onthoud voor wie je schrijft. (@ernohannink via @GlendaWH)

  2. Stop een populair zoekwoord – de woorden waarop mensen in Google zoeken – in de titel van je stuk… (@Sharpbentwit)

  3. Zorgen dat je over actuele onderwerpen blogt en goed nadenkt over de trefwoorden waar potentiële lezers op gaan zoeken (@petepel)

  4. Wie het eerst schrijft over ‘n onderwerp, wordt hier ook beter op gevonden (@wdejager)

  5. Consequent telkens tamboereren op en rond hetzelfde onderwerp helpt enorm. Google bombardeert je tot autoriteit (@StanLenssen)

  6. Schrijf over jouw core business. Authenticiteit is ook vindbaarheid. (@vincebalk)

  7. Ik zag dat ik veel hits kreeg op de zoekterm ‘doelgroep vinden’, dus daar heb ik meer artikelen over geschreven. (@Elja1op1)

  8. Zorg dat je techniek op orde is en dan gewoon concentreren op leuke artikelen schrijven. Dan komt het wel goed.. (@blogfacts)

  9. Een goede tekst is een tekst die door veel websites gelinkt wordt, en daardoor autoriteit opbouwt (@rkroesbergen)

  10. Keywords zijn niet relevant. Het gaat om title en description + en in tekst. Stem dit op elkaar af (@VinceBalk)

  11. Ik vind ‘vindbaarheid’ een steeds dynamischer begrip: krijg steeds meer bezoekers via twitter, facebook (@wdejager)

  12. Vindbaarheid? Stick to one subject. Als je daarover schrijft komt zo’n term vanzelf eenpaar keer voorbij, niks gekunsteld, want dat werkt tegen je (@LudoTweets)

  13. Commentaar en RT kun je bereiken door je blogjes met prikkelende titels te Tweeten. Werkt goed! (@StanLenssen)

  14. Sluit je blog af met: ‘vond je dit artikel nuttig dan kun je het delen’. Dat doet bij mij altijd wonderen (@yskaya)

  15. Als je blog over hetzelfde onderwerp gaat als je website, integreer ze dan! Beter voor de vindbaarheid… (@Elja1op1)

  16. Als je wordpress kiest, zou ik wel zelf hosten en niet op .com (@hjwdewit)

  17. Wees zuinig met linkjes posten op LinkedIn, Facebook en Twitter, zodat je niet irritant word en mensen je helemaal niet meer willen lezen. (@CajaArtemis)

  18. Bedenk pakkende titels en tweet die, met de url erbij – niet alles tegelijk, maar gedoseerd over diverse platfora (@wdejager)

  19. Mijn ervaring is niet teveel spammen en proberen origineel te zijn in het promoten. Ook andere bloggers lezen en RT-en helpt. (@petepel)

  20. Wat ook werkt, is leuke tweets van anderen over jouw blog weer RTen – maar alles met mate 😉 (@wdejager)

  21. Google geeft ook veel info over SEO (http://bit.ly/oJGkL). Gebruik ook Google Analytics en webmaster tools (@donvanhal)

  22. Op Twitter is het ook handig om af en toe een tag te gebruiken die jouw doelgroep misschien gebruikt voor searches. (@Elja1op1)

  23. Een pakkende quote op Twitter om aan te prijzen helpt goed (@Sharpbentwit)

  24. Beter vindbaar worden? Beantwoord vragen, daar zoeken mensen op en kun je later altijd naar verwijzen. (@rutger_seozwoll)

  25. Gebruik een # voor keywords in jouw titel. handig voor twitter. #blogpraat (@vincebalk)

  26. Promoot je blogjes met prikkelende titels in tweets. Dat levert regelmatige RT’s op (@StanLenssen)

  27. Je kunt in een gesprek best subtiel een relevante post van jezelf delen.. Beetje reclame, ook dat je luistert en meedenkt (@MindnoteNL)

  28. Belangrijk is: timing. Zoek uit wanneer jouw followers het meest online zijn en tweet in dat timewindow (@jjvoerman)

  29. Sla veel Twitter-searches op, zie je een vraag beantwoord hem dan of verwijs naar een relevant blog op jouw site. (@rutger_seozwoll)

  30. Handige tool: Crowdbooster: Niet feilloos maar het geeft wel aan hoelaat jouw tweeps actief zijn. (@Lijn24)

  31. Mensen helpen is op Twitter niet alleen leuk, maar levert ook wat op. (@Elja1op1)

  32. De titel pakt voor meer dan de helft het bezoek. Levert geheid succes op (@hjwdewit)

  33. Twitter-searches opslaan met Netvibes (hoe ik het doe): http://bit.ly/iy0Ueg (@rutger_seozwoll)

  34. Ik stuur regelmatig een tweet ‘Uit het archief’ waarbij ik een oud blog promoot. Meestal met een link naar de actualiteit (@petepel)

  35. Wanneer zijn je volgers online? Check: http://www.tweriod.com/ cc: (@IERresistible)

  36. Ik heb afgelopen weekend met een blog gewacht tot vanmorgen 8.30 (iedereen in trein)- tussenstand nu 2000 reads (@wdejager)

  37. Heb laatst geleerd dat op Facebook belangrijk is om blogupdates handmatig te plaatsen, niet via app of RSS etc. (@Elja1op1)

  38. Een oud blogje is altijd nieuw voor een nieuwe Twitteraar. Als het maar tijdloos is. (@StanLenssen)

  39. Ook een leuke manier: post elke dag een steengoede tip #…tip Geen link, alleen kennis delen. Komen de bezoekers vanzelf via je Twitter-bio. (@rutger_seozwoll)

  40. Iedereen verveelt zich in de trein. Je kunt het beste tweeten tussen 7-9. Nieuwsbrief moet er ook voor 9.30 uit (@donvanhal)

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

Zo schrijf je krachtige call to actions
Hoe zorg je ervoor dat de lezer van je nieuwsbrief actie onderneemt? Een krachtige call to action is het antwoord en mailmarketeers.nl laat zien hoe je ze schrijft. Lees snel verder.

Een simpele, maar essentiele vraag bij het schrijven van een call to action is: wat wil je dat de lezer doet?

– Wil je de lezer iets verkopen?
– Dat ze een afspraak maken?
– Meer artikelen laten lezen?
– Je website laten bezoeken?

Als je het zelf niet weet onderneemt de lezer zeker geen actie, zorg dus een voor een heldere boodschap die je op een prominente plek in de nieuwsbrief toont. Dit kan ook op meerdere plekken zijn, bijvboorbeeld aan het begin en het einde.

Krachtige call to actions voldoen aan deze voorwaarden:

Helder: Korte, krachtige call to actions die geen ruimte laten voor twijfel.
Overtuigend: Begin met de voordelen en leg uit waarom het een niet te missen aanbod is.
Spoedeisend: Vrijblijvendheid is leuk, maar niet als je uit bent op reacties. Stel een deadline en mensen ondernemen eerder actie.
Herhalend: Wil je dat de lezer iets koopt of zich ergens voor inschrijft, maak dit dan zo eenvoudig mogelijk en de call to action op de gelinkte pagina.

Taalgebruik bij call to action
Ook het taalgebruik is belangrijk bij een effectieve call to action. Met deze suggesties maak je het de lezer zo makkelijk en plezierig mogelijk:

– Omschrijf hoe de lezer actie onderneemt: bijvoorbeeld klik hier en bestel
– Vermijd confronterende woorden: probeer vandaag nog (in plaats van koop dit product)

Read more: http://www.seosmarty.com/call-to-action/#ixzz0MMrpSLUi

http://www.dragnet.se/webbdesign/button_collection.html

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.