Zijn meta descriptions nou wel of niet belangrijk voor SEO?

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

apr 11
Zijn meta description nou wel of niet belangrijk voor SEO?

Meta voor SEO is onzin, riep ik ooit eens in een blogje. Het leverde de nodige reacties op en de meningen waren verdeeld. Met een meta description geef je zoekmachines kort en bondig aan waar een webpagina over gaat. Meta keywords werken hetzelfde, maar dan met steekwoorden. Zijn ze nou wel of niet belangrijk voor SEO?

Vroeger was meta-informatie belangrijk voor zoekmachines. Bij gebrek aan duidelijke signalen wees je als webmaster zoekmachines zelf de weg, door de webpagina’s vol te stoppen met de woorden waarop je gevonden wilde worden.

Meta description niet belangrijk voor SEO, wel voor mensen

Anno 2012 zijn zoekmachines een stuk slimmer en bepalen ze zelf waar een pagina over gaat en hoe hoog hij verschijnt bij de zoekresultaten. Toch heeft een meta omschrijving nog steeds zin.

Komt Google een webpagina met een meta description tegen en is de omschrijving relevant, dan plaatst de zoekmachine hem als omschrijving bij de zoekresultaten. Schrijf je een call-to-action in jouw meta description of verzin je een prikkelende zin, dan vergroot je de kans dat een internetter doorklikt. Ook als sta je niet op plek 1.

Terugkomend op de vraag of meta descriptions wel of niet belangrijk zijn voor SEO. Niet, als je het bekijkt vanuit zoekmachines. Wel, als je het bekijkt vanuit gebruikers. Aangezien je geld verdient aan mensen en niet aan computers is het dus verstandig ze wel – en prikkelend – te schrijven.

Bekijk ook deze video over Meta descriptions en SEO

Vind je dit interessant? Download dan mijn Gratis SEO Handleiding

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.