Echt gebruikte zoekwoorden vinden met Google Keyword Tool

Welke echt gebruikte zoekwoorden leveren je geld op?

Hoe trek je bezoekers naar je website? Een belangrijke vereiste is weten waar je doelgroep naar zoekt en hoe ze zoekt. Achterhaal je welke echt gebruikte zoekwoorden ze intikken in Google dan kun je ze bewust verwerken in je site. Zo kom je hoger in Google’s lijst met zoekresultaten en trek je meer bezoekers.

Toch ben je er dan nog niet, want je weet nog niet welke websites je moet verslaan om op plek 1 in Google te komen (lees hierover: Zoekwoorden vinden met de KEI-index). Ook weet je niet met welke intentie mensen de woorden typen. Is het om vrijblijvend informatie te vinden of zijn ze echt op zoek naar jouw aanbod? Met andere woorden: willen ze geld uitgeven? Je kunt nooit helemaal in het hoofd van een internetter kruipen, maar met de Google Keyword Tool kom je een eind.

Met deze 5 stappen achterhaal echt gebruikte zoekwoorden en -termen en hun commerciele aantrekkelijkheid.

De 5 stappen voor meer bezoekers met Google Keyword Tool

1. Ga naar de website van Google AdWords: Hulpprogramma voor zoekwoorden.

Zoekwoorden vinden met de google keyword tool

2. Geef in het invoerveld ‘Woord of woordgroep’ een of meerdere steekwoorden op, tik de Captcha code over en klik op de knop: Zoeken.

zoekwoorden-google-keyword-tool-2

3.Vroeger kon je zonder Google Adwords-account zien hoeveel geld adverteerders over hadden voor een klik op hun link. Tegenwoordig moet je voor deze gegevens inloggen met je Adwords-account. 

Zoekwoorden vinden met de adwords keyword tool

4. Klik op zoekwoorden en in de rechterkolom op de link ‘Geschatte CPC (Zoeken)’, zodat de Google Keyword Tool de best betaalde adwords bovenaan zet.

zoekwoorden-adwords-keyword-tool-2

5. Kijk nu naar de kolommen ‘CPC-prijzen’ en ‘Wereldwijd maandelijks zoekvolume’. Hoe vaak wordt er op een woord gezocht en hoeveel betalen adverteerders voor een klik? Veelgebruikte zoektermen met een hoog CPC zijn natuurlijk het interessantst, want ze zeggen iets over hun commerciele waarde. Adverteerders betalen veel geld per klik, omdat ze het kennelijk terugverdienen. Het zegt daarmee ook iets over de zoekintentie van de bezoekers: mensen willen geld uitgeven.    

In de kolom ‘Lokale maandelijkse zoekopdrachten’ zie je hoe vaak er – volgens Google – vanuit Nederland de afgelopen 30 dagen op een bepaalde combinatie is gezocht. Ook hierbij geldt weer: hoe meer hoe beter, maar de concurrentie is waarschijnlijk groter.

Wat kun je met deze informatie?

Op zoektermen waar Google Adwords-adverteerders veel geld voor betalen is de concurrentie bij de gratis, organische resultaten groot. Daar kun je vergif op innemen. Je kunt een pagina optimaliseren voor een van de gebruikte zoektermen, maar bekijk vooraf of het mogelijk is om op pagina 1 van de zoekresultaten terecht te komen. Lees hierover: Zoekwoorden vinden met de KEI-index.

Google toont niet alleen webpagina’s bij de zoekresultaten. Misschien scoor je met een geoptimaliseerde YouTube-video, Slideshare-presentatie, tweet of Facebook-bericht wel een plek in de top 10? Wed daarom op meerdere paarden en bied je content in verschillende vormen aan.

Wat heb je dan wel aan deze manier van zoekwoorden analyseren? Je krijgt een kijkje in het hoofd van toekomstige klanten en ziet waar zij kennelijk het hardst naar op zoek zijn. En waar ze geld voor uit willen geven, getuige de dure Adwords-campagnes. Hou het in je achterhoofd bij het publiceren van nieuwe content of breid je aanbod uit. Je kunt je tijd maar een keer besteden, dus doe het meteen goed.

Vind je dit interessant? Download dan ook mijn Gratis SEO Handleiding!

 

Photo credit: Andrew Mason cc

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel: