Waarom elke website een e-mail nieuwsbrief moet hebben

By Rutger Steenbergen | E-mail marketing

jul 16
Waarom elke website een e-mail nieuwsbrief moet hebben

e-mail-nieuwsbrief

Een e-mail nieuwsbrief is nog steeds een geweldige manier om meer klanten te krijgen en je omzet te vergroten. Waarom lees je in dit artikel. 

De combinatie van ‘push’ en ‘pull’ marketing maakt nieuwsbrieven zo effectief. Je ‘pusht’ mensen met een voordeel (bijvoorbeeld een gratis whitepaper, of een eenmalige korting) om zich te abonneren op de nieuwsbrief, en ze ‘trekken’ jouw informatie vervolgens vrijwillig naar zich toe.  Dit push-pull-principe maakt e-mail nieuwsbrieven ideaal om:

  • Je merkbekendheid en zichtbaarheid te vergroten
  • Bezoekers vaker op je site te krijgen
  • Je reputatie als ‘autoriteit’ te verstevigen
  • Een lange-termijn relatie met de klant op te bouwen
  • Gegevens van je klanten en lezers te achterhalen

Let hierop bij een e-mail nieuwsbrief

Selecteer de inhoud van je nieuwsbrief kritisch en zie er nauwlettend op toe dat je schrijft over onderwerpen die van belang zijn voor je publiek en die niet alleen over je bedrijf gaan. Deel nuttige, praktische informatie, waar je lezers van kunnen leren. Als je  schrijft over jebedrijf, zorg er dan voor dat de inhoud van direct belang is voor je lezers.

Door een wetswijziging moet in elke nieuwsbrief de mogelijkheid zijn om je af te melden. Eén mindere nieuwsbrief accepteren lezers nog wel, maar bij twee is de kans groot dat ze afhaken, en dan ben je ze echt kwijt. Zorg dus voor kwaliteit én voldoende variatie, zodat iedereen aan zijn trekken komt en de nieuwsbrief wil blijven ontvangen

Wanneer is een e-mail nieuwsbrief waardevol?

Een nieuwsbrief wordt een informatieve en waardevolle bron, als:

  • Je hem vult met relevante inhoud van je website
  • Je linkt naar andere relevante sites en webpagina’s
  • Je antwoord geeft op veel voorkomende vragen
  • Je deelnemers stimuleert te reageren en mee te denken

Het is ook nuttig om contact te zoeken met je lezers en hen te vragen wat ze willen lezen. Zo zorg je ervoor dat je nieuwsbrief interessant en relevant blijt, en mensen hem blijven lezen.

Hoe lang is een e-mail nieuwsbrief?

Er zijn geen harde regels over de lengte van een e-mail nieuwsbrief, maar maak hem niet te lang, want de spanningsboog van lezers is kort.

Onderwerpregel in een nieuwsbrief

Besteed altijd extra aandacht aan de Onderwerpregel. Mensen beslissen in een fractie van een seconde of ze een nieuwsbrief openen, dus spreekt het onderwerp niet aan dan is alle moeite voor niets.

Hoe vaak je een e-mail nieuwsbrief verstuurt is afhankelijk van tijd en geld, maar de meeste nieuwsbrieven verschijnen tweewekelijks.

Begin nu met e-mail nieuwsbrieven

Verstuur je nog geen e-mail nieuwsbrieven, dan is het slim hier snel mee te beginnen. Het mooie is dat dit niets hoeft te kosten! Bij de Amerikaanse nieuwsbrief-dienst Mailchimp is versturen tot 500 abonnees helemaal gratis.

SEO Zwolle helpt u desgewenst bij het inrichten en uitleggen van het programma. Zo kun je voortaan eenvoudig professionele nieuwsbrieven versturen.

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding.

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(1) comment

Add Your Reply