Testimonials moet je NOOIT zelf schrijven

By Rutger Steenbergen | SEO-schrijven

mei 12
Testimonials moet je NOOIT zelf schrijven

Producten verkoop je op gevoel en niet op de specificaties, las ik ooit ergens. Het is de spijker op zijn kop, want bij de aanschaf van een nieuwe televisie of auto laten mensen zich enorm beinvloeden door wat anderen ervan vinden. “Als 10 mensen het een geweldig toestel vinden zal het dat wel zijn.”

De website Kieskeurig.nl maakt slim gebruik van testimonials door Reviews van producten een prominente plek te geven. En dat biedt verschillende voordelen:

  • Gebruikers adviseren elkaar, objectief en eerlijk
  • De verkoper hoeft de klant geen product aan te praten
  • Iedere review voegt unieke content toe aan de wesite, en daar is Google dol op
  • De reviews maken de site betrouwbaar
  • Review-schrijvers keren er graag op terug, om te zien of iemand op hun bijdrage gereageerd heeft. Dit is een nieuwe kans om hem ‘lekker te maken’ voor iets anders.

Testimonials, schrijf ze nooit zelf

Heb je geen testimonials op je site dan is het slim ze toe te voegen, maar schrijf ze NOOIT, maar dan ook NOOIT zelf! Testimonials vallen en staan bij hun geloofwaardigheid en prikt iemand door je zelfgeschreven aanbeveling heen dan ben je gezien. Hoe goed je ook bent.  

Vergis je ook niet: mensen hebben een zesde zintuig voor onechtheid, dus als het niet goed voelt dan merken ze dat haarfijn op. Het is het risico niet waard.

Ter illustratie een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet.

“Nadat ik mijn baan bij de fabriek had verloren had ik geen geld meer om voor mijn drie kinderen en hun moeder te zorgen. Ik investeerde mijn laatste geld in Marcus zijn ebook, en daar heb ik nooit spijt van gekregen!”
—Gerard van Akeren, full-time beheerder van 7 blogs

Deze aanbeveling voor dit nieuwe Nederlands e-book over bloggen is niet alleen zwaar over de top, maar klopt ook inhoudelijk niet. Een man noemt zijn vrouw geen ‘moeder’ en een zoektocht in Google leert dat de zoekmachine maar een Gerard van Akeren kent, die zeker geen 7 weblogs volschrijft. Het is dus complete onzin, en in drie zinnen doet de e-book schrijver al zijn inspanningen teniet.

Testimonials, hoe moet het dan wel?

1) Vraag naar Testimonials

Als een klant je vertelt hoe blij hij met je product of dienst is, vraag hem dan om een testimonial. Het is mond tot mond reclame.

2) Hou het authentiek

Testimonials werken het beste als ze in spreektaal zijn. Kromme zinnen of een spelfout is helemaal niet erg, dat maakt het juist geloofwaardiger.

3) Neem scepsis weg

Als een potentiele klant ontdekt dat de zorg van een ander ongegrond bleek te zijn is hij veel ontvankelijker voor je aanbod. “Weer een zelfbenoemde SEO-guru, maar blijkbaar kan deze jongen echt wat.”

4) Hoe specifieker, hoe beter

Mooi dat het aantal verkopen stijgt, maar met hoeveel dan? Hoe preciezer een klant dit aangeeft, hoe geloofwaardiger en overtuigender de testimonial wordt. “Wow, een omzetstijging van 115 procent!”

Conclusie: onderschat de kracht van testimonials niet

Op internet kun je geen dingen vastpakken, je hoort geen stem, ziet geen gezicht en moet dus op andere zaken afgaan. De mening van anderen is daarbij zeer belangrijk en met testimonials laat je zien hoe anderen over jou denken. Maak daar dus gebruik van en plaats testimonials op je site. Zolang je ze maar niet zelf schrijft.


Lees ook over SEO schrijven

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.