Ga naar de inhoud

Wat zijn goede zoekwoorden analyse tools?

    Zoekwoorden, de woorden die mensen intikken in zoekmachines, zijn essentieel voor een vindbare website. Door ze strategisch in je site te schrijven bied jij precies wat mensen zoeken, en trek je klanten aan. 

    Long-tail-pro-voor-zoekwoordenIn deel 1 van de serie ‘Zoekwoorden onderzoek, het ultieme stappenplan‘ las je hoe je met logisch nadenken en creatief Googelen interessante zoekwoorden vindt. Deze methode werkt prima, maar kost veel tijd. Daarom zijn er handige tools die dit proces versnellen.

    Hoe werken zoekwoorden analyse tools?

    De meeste zoekwoorden analyse tools schrapen zoveel mogelijk zoekwoorden bij elkaar, van diensten als de Google Keyword Planner, Google Adwords en Google Suggest. Vervolgens kun je de lijst analyseren en criteria toepassen, zoals:

    • Toon de zoekwoorden zien waar minsten 200 keer per maand op wordt gezocht
    • Toon zoekwoorden met een concurrentiescore onder de 40 (van de 100)
    • Toon zoekwoorden met YouTube-video in de top 10 van de zoekresultaten

    Dit kun je ook handmatig controleren, maar het kost je veel tijd en is nogal saai.

    Wat zijn goede zoekwoorden analyse tools?

    Secockpit-zoekwoorden-analyseEr zijn talloze zoekwoorden analyse tools op de markt, variërend van gratis en eenvoudig tot geavanceerd en duur. De volgende tools raad ik van harte aan:

    Market Samurai (gratis)

    Geef een hoofdzoekwoord op en selecteer bij taal en territories Dutch en Netherlands. Market Samurai genereert nu een lijst met zoekwoorden, die je door middels filters kunt inperken.

    Long Tail Pro (14 dagen uitproberen)

    Werkt op dezelfde wijze als Market Samurai, Download een lijst met zoekwoorden bij verschillende Google-diensten, pas filters toe en bekijk per zoekwoord de top 10 in Google en hoe vaak ernaar gelinkt wordt. Scoor je betere links dan de concurrentie, dan versla je ze.

    SECockpit

    Search Engine Cockpit is een geavanceerde online zoekwoordentool uit Zwitserland. Anders dan zijn voorgangers koopt SECockpit actuele data in, zodat je weet dat de getoonde zoekaantallen kloppen.

    De dienst werkt ook veel sneller dan concurrenten, zodat je snel een lijst met interessante zoekwoorden samenstelt. Daar hangt wel een pittig prijskaartje en de dienst is daardoor vooral interessant voor professionals. Ik gebruik hem zelf voor zoekwoordenonderzoek voor klanten.

    Nog meer zoekwoorden analyse tools

    Google-trendsIs dit alles? Nee, want er zijn nog veel meer zoekwoorden analyse tools die je – gratis of betaald – kunt inzetten voor het vinden van lucratieve keywords. In deze (inmiddels iets gedateerde) blogpost vind je er meer:

    Wat doe je met de keywords?

    Met behulp van logisch nadenken en zoekwoorden analyse tools vind je interessante keywords, waarmee je website beter vindbaar kunt maken. Maar hoe doe je dat precies? Dat lees je in deel 3 van de serie ‘Stappenplan zoekwoorden onderzoek’, dat binnenkort verschijnt.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.