Social Media versus SEO is onzin

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

jun 08
seo-social-media

SEO zoekmachine optimalisatie

SEO = hebben en willen weten

Mensen zoeken informatie. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven, en dankzij internet vinden ze de gezochte info sneller dan ooit. Als mensen zoeken dan doen ze dat met een reden: ze hebben een vraag, willen informatie, meer weten over een product of dienst etc. De kracht van zoekmachine optimalisatie en marketing – betaald of organisch – is simpel: sta vooraan als mensen willen consumeren.

Social mediaSocial Media = delen

Social media – of het nu gaat om Twitter, Facebook, Flickr, LinkedIn of iets anders – gaat over verbinden, interactie, ontdekken en afleiding. We gebruik deze media veel minder om antwoorden te krijgen, hoewel ze deze wel kunnen geven.


SEO en Social Media versterken elkaar

Nu de verschillen tussen SEO en Social Media duidelijk zijn, is het tijd voor de discussie welke van de twee beter is. De winnaar is…geen! En wel hierom:

1) SEO versus Social Media = gevonden worden versus vinden

Het interessante van SEO is dat je er veel tijd insteekt en er op termijn – hopelijk – veel uithaalt. De geoptimaliseerde pagina’s die je op je website zet kunnen tot in lengte van dagen bezoekers trekken via zoekmachines. Bij social media is dat anders. Tweets zijn morgen weer vergeten en LinkedIn-discussies sneeuwen onder. Wat ze gemeen hebben is dat ze je beiden klanten kunnen bezorgen.

2) SEO converteert beter

Als iemand een schilder zoekt in Zwolle wil hij zijn huis een grote beurt geven. Zoek je op ‘goedkope iPad 2’ dan is de kans groot dat je hem ook echt wilt hebben. Mensen die bewust zoeken in zoekmachines willen echt kopen, dus die wil je op je site hebben. Een bezoeker die jouw leuke review via Twitter leest is nog helemaal niet zover, hij leest gewoon een leuk stukje.

3) Social Media is waardevol

Mensen die je leren kennen via Social Media zijn loyaler als toekomstige klant. Ze kennen je, hebben een goed gevoel bij je en willen daarom zaken met je doen. Omdat je veel sneller verkoopt aan bestaande klanten zijn ze des te interessanter.

4) SEO vergt een lange adem

Ook al optimaliseer je je website nog zo hard, zonder linkbuilding – het krijgen van gerichte links naar je site – presteert hij nauwelijks in de zoekmachines. Het krijgen van links kost echter veel tijd, waardoor SEO een kwestie van geduld is.

5) Combineer ‘the best of both worlds’

Tel alles bij elkaar op en je krijgt the best of both worlds, Via social media bouw je een band op met potentiele klanten en met Zoekmachine Optimalisatie trek je klanten over een veel langere termijn, die ook nog eens beter ‘converteren’. De discussie welke van de twee beter is, is derhalve een non-dicussie: ze zijn allebei goed op hun eigen manier.

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.