Ga naar de inhoud

Update je website voor een frisse, nieuwe SEO-start

    Is je website een rommeltje? Dan is dat nadelig voor bezoekers en zoekmachines. Ontdek in dit artikel hoe je je site update voor een nieuwe SEO-start. 

    Met een website ben je nooit klaar. Content aanpassen, afbeeldingen toevoegen en teksten optimaliseren voor zoekmachines: je bent er zo uren en uren mee bezig. 

    Die tijd heb je in de praktijk zelden en daarom loop je vaak achter de feiten aan. Met alle gevolgen van dien:

    • Potentiële klanten lezen verouderde teksten
    • Je scoort lager in Google dan nodig is
    • Je website ziet er gedateerd uit

    Komt dit je bekend voor? Dan is het goed om zo nu en dan wat tijd in te ruimen om je website op te schonen. Ik laat je zien hoe je dat met zo weinig mogelijk moeite doet. 

    “Verouderde pagina’s scoren niet snel bij de zoekresultaten. Helemaal niet als Google betere alternatieven heeft.”

    Updaten van je website goed voor bezoekers en SEO

    Het regelmatig updaten van je website is goed voor zowel bezoekers als SEO. Het doel van Google en consorten is namelijk de best mogelijke zoekresultaten tonen. Dit leidt tot meer gebruikers en meer advertentie-inkomsten.

    Lever jij waardevolle content dan ben jij extra interessant voor Google. Je biedt wat mensen zoeken en levert de zoekmachine tevreden gebruikers op. Zoekmachines belonen deze kwaliteitssignalen. Je verschijnt hoger in Google.

    Ben je te druk om je website bij te houden? Met deze 7 handreikingen maak je een goed begin in zo weinig mogelijk tijd. 

    1. Ruim oude plugins en thema’s op

    Gebruik je een CMS als WordPress, Joomla, Magento of Drupal dan is de kans groot dat je veel plugins en thema’s hebt geïnstalleerd. Verwijder alle exemplaren die je niet echt nodig hebt. Dit versnelt je site en verkleint de kans dat hackers kunnen inbreken.

    Bij plugins is minder vaak beter. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar vraag je altijd af of ze echt iets toevoegen aan je site. Bezoekers willen maar twee dingen: snelheid en overzicht.

    💡 Tip. Met de WordPress-plugin P3 (Plugin Performance Profiler) zie je snel welke plugins je website vertragen. 

    Beperk het aantal plugins in je CMS.

    Beperk het aantal plugins in je CMS. Dit verkleint de kans op hacks en zorgt ervoor dat je site sneller laadt.

    2. Verwijder drafts en concepten

    Begin je regelmatig aan artikelen die je vervolgens niet afmaakt? Dan staat er in de backend van je CMS vast een mooie verzameling met concepten. Verwijder ze en krijg het overzicht terug.

    Uiteraard hoef je conceptberichten die je misschien nog wilt publiceren niet te verwijderen, maar je kunt ze dan ook opslaan in Google Docs. Mocht je site ooit gehackt worden, dan heb je meteen een back-up.

    3. Verwijder afbeeldingen die je niet gebruikt

    Na verloop van tijd raakt de interne beeldbank van je website overvol . Dit maakt je website steeds zwaarder en er zitten vast afbeeldingen tussen die je niet gebruikt. Bijvoorbeeld uitsnedes die niet mooi uitpakten, of grote afbeeldingen die je later heb bijgesneden.

    Het is lastig te bepalen of je een afbeelding ergens gebruikt op je website, maar voor WordPress is daar een handige oplossing voor. De gratis plugin Image Cleanup laat precies welke afbeeldingen uit je Media Gallerij niet zichtbaar zijn op de site. Dat scheelt een hoop uitzoekwerk. 

    4. Optimaliseer afbeeldingen voor snelheid en SEO

    Nu we toch met afbeeldingen bezig zijn: laten we ze een beetje sneller maken.

    De bestandsgrootte van afbeeldingen verkleinen is een slimme manier om pagina’s sneller voor te schotelen. En daar is iedereen blij mee. In Photoshop zit de optie Save for web en daarmee bespaar je veel kb’s.

    Gebruik je geen Photoshop? Kijk dan eens naar Squoosh.app of TinyPNG.com. Hier kun je afbeeldingen uploaden, waarna de dienst ze verkleint en je ze weer kunt uploaden naar je site. Dit scheelt al snel de nodige procenten.

    Hoe weet je welke afbeeldingen in aanmerking komen? In de gratis tool Screaming Frog SEO-spider kun je filteren op afbeeldingen die zwaarder zijn dan 100 kb. Ook krijg je snelheidsuggesties in diensten als Pingdom en Google Analytics. Lees er meer over in het artikel ‘Hoe maak je je website sneller?‘ 

    TinyPNG verkleint de bestandsgrootte van afbeeldingen.

    Verklein de bestandsgrootte van afbeeldingen met TinyPNG.

    5. Fris categorieën op

    Een van de uitgangspunten van SEO is het zo goed mogelijk ontsluiten van de informatie op je website. Dat doe je onder andere met categorieën. Je hebt ze waarschijnlijk eens lang geleden aangemaakt en daarna kijk je er niet meer naar om. Het loont de moeite om dat wel te doen.

    Plaats je regelmatig nieuwe content in dezelfde categorie, dan zakt die informatie weg. Zoekmachines vinden het daardoor minder snel en vinder het minder belangrijk.

    Met gerichte interne links voorkom je dat berichten wegzakken in je site. Maar het is ook een idee om te grote categorieën op te splitsen. En categorieën die je zelden update wellicht op te heffen of samen te voegen. Waar je ook voor kiest, zorg dat je site-indeling logisch is en dat zoekmachines belangrijke pagina’s snel vinden. 

    Niet werkende links vinden zowel bezoekers als zoekmachines vervelend. Bezoekers vinden niet wat ze willen en voor zoekmachines loopt hun weg dood. Hier kun je wat aan doen met een geoptimaliseerde 404-pagina met gerichte interne links, maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

    Op internet staan verschillende gratis tools waarmee je 404-fouten opspoort. Pas de foutieve links aan op je website en je doet je bezoekers en zoekmachines een plezier. 

    7. Kijk kritisch naar je content

    De laatste tip is het tijdrovendstel, maar ook het belangrijkste. Kijk namelijk regelmatig kritisch naar de kwaliteit van content. Stel je daarbij deze vragen:

    • Is de informatie compleet?
    • Is de informatie nog actueel?
    • Kloppen de links nog?
    • Past de uitstraling bij de huidige website?
    • Zijn er pagina’s met vrijwel dezelfde informatie?
    • Gebruik je de belangrijkste zoekterm voor deze pagina ook op andere pagina’s?

    Besluit op basis van je antwoorden wat je met de pagina wilt doen.

    • Is hij nog actueel? Laat hem dan zo.
    • Is hij verouderd en kun je hem aanpassen? Doe dit dan en zet erboven: ‘Laatste update: _____’.
    • Is hij hopeloos verouderd? Herschrijf hem dan drastisch en pas de publicatiedatum aan.
    • Heb je meerdere soortgelijke pagina’s? Overweeg ze dan samen te voegen tot één goede pagina over het onderwerp. *
    • Kan de pagina echt niet meer? Verwijder hem.

    👉Aanvulling bij *. Heb je overlappende pagina’s op je site, want concurreer je mogelijk met jezelf. Google weet niet welke hij moet laten zien. Stuur de oude url’s met een 301-redirect door naar de nieuwe pagina. Dan draag je netjes de pagina-waarde over. 

    Lees ook: Canonical tag, zo voorkom je duplicate content

    Pagina’s verwijderen en redirecten? Let dan hierop

    Als je een pagina verwijdert geeft hij een 404-fout. Dit vinden bezoekers en zoekmachines niet prettig en dit kun je voorkomen door er een redirect op te zetten, een doorverwijzing. Je stuurt bezoekers en zoekmachines dan ongemerkt door naar een soortgelijke pagina.

    Kies je voor een redirect, dan heb je twee keuzes: een 302- en een 301-redirect. Met een 302-redirect krijgen zoekmachines het signaal dat de doorverwijzing tijdelijk is. Bijvoorbeeld omdat een product uitverkocht is. Ze blijven de pagina passief volgen, tot hij het weer doet.

    Met een 301-redirect is de doorverwijzing definitief en draag je de opgebouwde waarde van de oude pagina over op de nieuwe. Dit is in de meeste gevallen de beste oplossing.

    Bij een 404-fout krijgt een zoekmachine de melding ‘pagina niet gevonden. Dit kan omdat je de pagina hebt verwijderd, maar ook door een technische storing komen.

    Wil je Google duidelijk maken dat de pagina nooit meer terugkomt? Gebruik dan de statuscode 410. Dit kan met een plugin in je CMS, bijvoorbeeld Yoast SEO voor WordPress.

    Pak de bezem op en maak je website SEO-proof

    De tips uit dit artikel zijn een goed startpunt voor het updaten van je website. Zie het ook vooral zo en heb niet de illusie dat je website ooit af is.

    Een website is constant in beweging en klaar ben je nooit. Houd bij het updaten altijd je bezoekers in het achterhoofd en maak de perfecte site voor hen. Snel, toegankelijk en doelgericht. Maar ook fris en onderscheidend. Want middelmaat is er al genoeg.

    💡 Nog een laatste tip. Verdiep je in Google Analytics en kijk wat er werkt op je site. Hier zie je onder andere wat de populairste pagina’s op je website zijn, en die kun je als eerste onder handen nemen. Misschien stijgen ze nog wat plekjes en werf je nog meer bezoekers. Alle beetjes helpen. Succes!

    1 reactie op “Update je website voor een frisse, nieuwe SEO-start”

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.