17 Onminsbare seo tips voor 2017

SEO in 2017: begin het nieuwe jaar met een vindbare website

Zoekmachine optimalisatie verandert voortdurend. Volg deze SEO tips voor 2017 en begin het nieuwe jaar met een vindbare website.

Er zijn weinig dingen zo veranderlijk als online marketing. Bij SEO is Google daarvoor de verantwoordelijke. De Amerikaanse zoekgigant gebruikt meer dan 200 criteria om de zoekresultaten samen te stellen. Dit zogenaamde ‘algoritme’ verandert voortdurend. Wat vandaag werkt, is morgen misschien wel achterhaald.

Bij zoekmachine optimalisatie kun je je blind staren op de laatste SEO-trends. Voor blijvend succes is het verstandiger om je te concentreren op de hoofdlijnen. Het geeft richting en maakt je website direct beter vindbaar.

Welke verbeteringen aan je website zijn onmisbaar om komend jaar hoger te scoren in Google? Met deze SEO-tips voor 2017 staat je website als een huis.

Google semantisch zoeken is de toekomst van SEO

1. SEO in 2017: optimaliseer op intentie en niet op zoektermen

Vroeger waren zoekmachines behoorlijk dom. Zocht je op het woord ‘boom’ dan lieten ze uitsluitend pagina’s zien waar dit woord in stond. Schreef je de term 10 keer in een tekst, dan was de kans groot dat je nog scoorde ook.

Tegenwoordig kijkt Google vooral naar de intentie. Welke informatie zoekt iemand, op welke locatie en met welk apparaat? Daar toont de zoekmachine de beste pagina’s bij, en context is veel belangrijker dan een tekst vol schrijven met steeds dezelfde zoekterm.

Schrijf voor succesvolle SEO in 2017 teksten op de eerste plaats voor bezoekers, mocht je dat nog niet doen. De meeste trucjes hebben hun langste tijd gehad.

Lees ookSemantisch zoeken zet je SEO-strategie op zijn kop

2. Zorg voor gevarieerde en hoogstaande links naar je website

Google werd groot door zijn innovatieve gebruik van links. De zoekmachine bepaalt niet zelf waar pagina’s over gaan, maar laat gebruikers ‘stemmen’ met links. Populaire pagina’s en websites komen daardoor vanzelf boven drijven.

In het algoritme van Google is de afgelopen decennia veel gewijzigd, maar links blijven essentieel. Als 2 pagina’s net zo goed zijn wint degene met de meeste populariteit en autoriteit. Dit vergroot je door het verkrijgen van waardevolle en relevante links. Maak dus een speerpunt van linkbuilding.

Google en mobile first

3. Optimaliseer je site voor mobiel gebruik

We internetten tegenwoordig meer op mobiele apparaten dan op vaste computers. Dat blijkt ook uit het aantal mobiele zoekopdrachten en Google speelt hier op in .

‘Mobile first’ is tegenwoordig leidend en dit heeft gevolgen voor je website. Het minste wat je wilt doen is de snelheid van je website verhogen. Is je website nog niet mobielvriendelijk? Dan is er helemaal geen tijd te verliezen, want dit was in 2015 al een must.

Verdiep je verder in mobiele gebruikerservaring van je website. Helemaal als je site veel mobiele bezoekers trekt. Dit kun je bekijken via Google Search Console. In dit uitstekende artikel krijg je waardevolle tips voor het optimaliseren van je website voor mobile search.

4. Zorg voor een beveiligde verbinding

Toen Google bekend maakte dat een beveiligde verbinding voortaan onderdeel uitmaakt van zijn algoritme, was dat groot nieuws in de SEO-wereld. Een website via https: is in 2017 een ranking factor, maar nog niet zo’n grote. Naar schatting maakt het 1% uit van de beoordelingscriteria. Waarschijnlijk neemt dit in de toekomst toe.

Begin je een nieuwe website of redesign je een bestaande site? Doe het dan meteen goed en kies voor https.

Kunstmatige intelligentie en SEO

5. Houd rekening met kunstmatige intelligentie

Het was jarenlang mogelijk om zoekmachines te foppen met trucjes en handigheden. Dit lukt soms nog, maar steeds minder. Google wordt namelijk alsmaar slimmer en investeert volop in kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI).

Met AI wordt uitsluitend technisch optimaliseren minder interessant. Waardevolle en op de lezer toegespitste content verdient de hoogste prioriteit. Dit betekent overigens niet dat je maar zoveel mogelijk tekst op je website moet zetten. Richt je echt op kwaliteit en maak het leven van je bezoeker leuker.

6. Zie SEO als een middel en geen doel

Zoekmachine optimalisatie is een manier om meer bezoekers op je site te krijgen. Maar het is niet de enige. Kijk eens kritisch naar je website en je aanbod. Welke middelen kun je inzetten om je doelen te behalen?

Bestudeer ook het gedrag van bezoekers op je site, bijvoorbeeld via Google Analytics. Welke pagina’s bekijken ze, waar zijn ze naar op zoek en waar haken ze af? Doe je voordeel met de bevindingen en probeer je site steeds te verbeteren. Dan haal je het meeste uit je bezoekers.

Rich snippets in Google

7. Val op met Rich Snippets

Rich Snippets zijn stukjes code waarmee je zoekmachines aanvullende informatie kunt geven. In veel gevallen toont Google deze informatie bij de zoekresultaten, bijvoorbeeld als sterretjes als je op zoek bent naar een hotel. Met Rich Snippets laat je je website opvallen bij de zoekresultaten.

Het instellen van Rich Snippets was altijd vrij ingewikkeld, maar wordt steeds makkelijker gemaakt. Bij Google vind je verschillende sjablonen die je aan kunt passen en toe kunt voegen aan je website.

8. Gebruik YouTube

De populariteit van video neemt alsmaar toe en dat zal in 2017 niet anders zijn. Maak daar gebruik en maak en deel video’s. Potentiele klanten vinden het fijn en de concurrentie is een stuk kleiner dan met tekst. Bovendien toont Google regelmatig YouTube-video’s bij de zoekresultaten.

9. Kies voor longtail zoektermen

Zoektermen zijn er grofweg in 2 soorten: shorttail zoekwoorden en longtail zoekwoorden. De eesten bestaan uit termen van 1 en hooguit 2 woorden, zoals ‘vakantie ibiza’. Longtail zoektermen bestaan uit 3 of meer woorden.

De concurrentie op shorttail zoekwoordem is moordend en Google toont steeds meer Adwords-advertenties bij de zoekresultaten. Maak het jezelf daarom makkelijk en optimaliseer ook pagina’s voor longtail-combinaties. Er wordt weliswaar minder op gezocht, maar de concurrentie is veel kleiner en gerichte zoekopdrachten converteren beter.

SEO-competitie is moordend

10. Heb geduld en volg je plan

SEO wordt steeds concurrerender. Verwacht daarom niet dat je met een paar technische ingrepen razendsnel hoger in Google staat. Zoekmachine optimalisatie is – meer dan ooit – een kwestie van de lange adem. Heb je die tijd niet? Overweeg dat te adverteren voor direct resultaat.

11. Vergeet conversie optimalisatie niet

Ik vergelijk een website graag met een winkel. Met gerichte acties kun je veel kijkers trekken, maar dat worden niet automatisch kopers. Helemaal niet als je site onlogisch in elkaar steekt en niet uitnodigt tot kopen.

SEO is een middel om meer bezoekers te trekken, maar het levert pas echt wat op als kijkers echt kopen. Op internet vind je veel informatie over conversie optimalisatie. Verdiep je in conversie optimalisatie en maak je site doelgerichter.

Rich Answers in Google

12. Beantwoord vragen en geef ‘Rich Answers’

Google experimenteert de laatste tijd met Rich Answers. Zoek maar eens op ‘wat is de hoogste berg ter wereld’. Dan zie je een artikel met het antwoord op plek 0 verschijnen.

Dit soort content kun je ook op je website zetten, bijvoorbeeld in een Kennisbank. Schrijf als evenementenbureau bijvoorbeeld een artikel met de titel: Wat kost het om een clown te huren? Mensen zoeken hierop en de concurrentie is klein.

13. Maak thema’s

Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan context. Als je regelmatig schrijft over hetzelfde onderwerp val je op als expert. Dit trekt vaak spontaan links aan en je stukken worden vaker gedeeld via social media. Dit zijn duidelijke signalen voor een zoekmachine om je hoger te plaatsen bij de zoekresultaten.

Publiceer je content op je website, denk dan in thema’s. Wijs zoekmachines met interne links de weg naar gerelateerde artikelen en laat zien dat jij dé expert bent op jouw vakgebied. Dat belonen ze.

Maak epic content

14. Publiceer Epic Content

‘Epic content’ is steengoede content over een bepaald onderwerp. Vaak zijn het lange, diepgravende artikelen die veel links en mentions opleveren. Wil je scoren op een bepaalde zoekterm, overtref dan de verwachtingen van je lezers. Doorsnee stukjes staan er genoeg op internet en je wilt ze verslaan. Dat doe je met kwaliteit.

Wel een kanttekening: niet elk bericht dat schrijft kan ‘epic’ zijn. Dat hoeft ook niet. Zorg er voor dat je stukken altijd goed zijn en pak zo af en toe uit met een fantastische bijdrage. Dan valt hij meteen meer op.

15. Maak deelbare content

Naast lange content blijft originele content goed scoren. Denk in dit kader aan grappige plaatjes, eigen onderzoeken en duidelijke infographics.

Probeer ook in 2017 wat toe te voegen aan het internet. Alle informatie kun je vinden, maar niet in elke vorm. Experimenteer met audio, video en graphics. Of maak eens een quiz. Als je het goed doet levert het een hoop aandacht en links op.

Zoekwoordenonderzoek en Google Analytics

16. Kies je zoektermen zorgvuldig

Sommige experts beweren dat zoekwoorden niet langer relevant zijn voor SEO. Het klopt dat hun waarde afneemt, maar dit betekent niet dat je ze kunt negeren. Zoekwoorden zeggen namelijk veel over de intentie van iemand die zoekt.

Als iemand zoekt op – bijvoorbeeld – ‘DJ Zwolle‘ dan laat Google niet snel site een DJ uit Almere zien. Sterker nog, in de top 10 zie je uitsluitend partijen uit mijn woonplaats.

Zoekwoorden onderzoek blijft kortom belangrijk, en de bewuste keuze voor bepaalde termen kan een groot verschil maken.

17. Optimaliseer je titels en meta-omschrijvingen

Veel mensen weten niet dat het doorklikpercentage bij de zoekresultaten een rankingfactor is. Sta je bijvoorbeeld op plek 2 bij een bepaalde zoekterm en klikt vrijwel niemand op jouw resultaat, dan kan dit nadelig zijn voor je positie. Sowieso is het slecht voor je omzet, want je laat veel bezoekers lopen.

In Google Search Console kun je zien wat je CTR is bij bepaalde zoektermen. Is dit laag, dan kun je dit optimaliseren door te spelen met de titel en de meta-omschrijving. Met Google Search Console, een Rank Checker en Google Analytics kun je zien of de aanpassingen resultaat hebben.

SEO in 2017: het blijft hard werken

Wil je online scoren in het nieuwe jaar, dan blijft dat een kwestie van hard werken. Doe dit niet met je verstand op nul, maar bedenk vooraf een plan en voer dit consequent uit.

Door structureel tijd te investeren in je website maak je hem beter en werf je meer bezoekers. Daarmee verdien je de investeringen terug en begin je 2017 met een vindbare site.

Lees ook deze artikelen over zoekmachine optimalisatie:

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Rutger Steenbergen bezorgt ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel: