SEO strategie? Zorg eerst dat bezoekers doen wat jij wilt!

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

feb 03
SEO strategie? Kies voor conversie!

SEO is voor velen een toverwoord. Je hebt een website, hocus pocus SEO pas en de bezoekersaantallen en omzet nemen van de ene dag op de andere spectaculair toe. Hans Klok is er niets bij! Wat heb je echter aan veel bezoekers als ze alleen maar kijken, kijken en niet kopen? Vergeet daarom de conversie niet voordat je al je tijd stopt in het krijgen van veel bezoekers, die vervolgens niets doen. Deze 5 tips helpen je op weg.

1) SEO Strategie: kies voor conversie

Vergeef me de managerstaal, maar wil je je website beter laten presteren dan zul je hier allereerst bewust voor moeten kiezen en er tijd voor vrij moeten maken. Idealiter achterhaal je wat de gemiddelde conversie is voor jouw branche. Er zijn verschillende commerciële diensten die dit inzichtelijk maken – zoals de FireClick Index – maar ze geven vaak maar een indicatie en er zijn natuurlijk geografische verschillen. De cijfers voor de Amerikaanse markt kun je niet een op een kopiëren naar Nederland.

Lukt het je niet de gemiddelde conversie te achterhalen, stel je dan in elk geval meetbare doelen, zoals: 5% meer omzet via de website in de volgende maand, zoveel procent minder afhakers tijdens het bestelproces of zoveel meer inschrijvers voor mijn nieuwsbrief etc. Stel je deze doelen niet dan weet je ook niet of je inspanningen succesvol zijn.

Wat ook altijd verstandig is, is het bijhouden van een logboek, waarin je al je acties noteert. Zo kun je later zien welke inspanningen loonden en welke minder.

 

SEO Strategie: kies voor conversie


2) Usability

Internetters zijn ongeduldig. Vinden ze niet wat ze zoeken, of is het bestelproces omslachtig dan zijn ze zo weer weg. Usability richt zich erop websites zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Denk daarbij aan indeling, kleurstelling, logische posities van knoppen etc. Het is een wetenschap op zich, maar er zijn genoeg sites waarmee je zelf een begin kunt maken. Wil je het goed aanpakken dan is  de hulp van een expert geen overbodig luxe.  Tevreden klanten zijn loyale klanten en de investering verdien je zo terug.

Usability en SEO


3) Design als onderdeel van je SEO strategie

Een webdesign moet uitstralen waar je voor staat en er zeker geen afbreuk aan doen. Voor CMS’en als Joomla, WordPress en Drupal zijn prachtige betaalde en gratis templates beschikbaar die meteen zorgen voor een professionele uitstraling. Ze zijn echter niet uniek, maar het is de vraag of je dat erg moet vinden. De bezoekers heeft het hoogstwaarschijnlijk niet door, en vergelijk voor de aardigheid eens de websites van Elsevier, de Volkskrant en CNN. Heel veel verschillen zijn er niet.

Het ligt natuurlijk ook aan het aard van je werk. Voor een grafisch vormgever is een website zijn visitekaartje, voor een plaatselijke banketbakker zijn de openingstijden en contactgegevens veel belangrijker. Waar je ook voor kiest, zorg er in elk geval dat je website professioneel oogt.

Webdesign en SEO


4) Content: tekst en afbeeldingen

Iemand komt op je website, begint te lezen….en het interesseert hem allemaal helemaal niets. Of juist wel natuurlijk, want dat is wat je wilt. Er zijn verschillende trucs en technieken die je kunt toepassen om de aandacht van de lezer te grijpen en de belangrijkste is: verplaats je in hem. Wat schiet hij met jou op?

Vergeet ook de call to actions niet. Lezers die je niet stimuleert iets te doen – informatie aanvragen, reageren, je volgen via Twitter etc – zullen dat veel minder snel doen. Waarschijnlijk werkt het bij jou net zo. Je leest een artikel, scrollt naar het einde en staat daar verder niets interessants dan verslapt je aandacht en ben je weg. Hou de aandacht dus vast en smeed het ijzer als het heet is.

En dan vergeet ik bijna de foto’s nog! Krachtig en prikkelend beeldmateriaal doet veel, helemaal als je een webwinkel hebt. Er is geen fysiek product dat bezoekers kunnen vasthouden, ruiken en uitproberen, dus moet je ze op andere manieren overtuigen. Zorg voor professionele, grote foto’s en ondersteun ze met duidelijke (product)omschrijvingen, waarin je alle vragen wegneemt. Het maakt de stap een om tot aanschaf over te gaan een stuk kleiner.

Content en SEO


5) Verleiden

Amerikanen zijn de koningen van het verleiden. En daarin gaan ze ver…heel ver. Zo is het voor online marketeers niet ongebruikelijk maandelijks hun salarisstrookje op hun website te zetten, om te bewijzen hoeveel geld ze nu weer hebben verdiend. De boodschap is duidelijk: JIJ kunt dat ook! Als je maar hun productje of dienst afneemt, uiteraard.

Loonstrookjes zullen we in Nederland niet zo snel online zetten, maar het verleiden is hier net zo relevant. Een bezoeker komt op je website en jij wilt dat hij bij je koopt of een dienst bij je afneemt etc. Verleid hem daar dus toe en geef hem een reden waarom hij niet zonder jou – of je product – kan! Dat begint al bij de uitstraling van je website, maar eigenlijk alles telt mee. Maak er kortom een sport van en laat je website voor je werken.

verleiden-seo-strategie


Conclusie: wat is de beste SEO strategie?

Ik ben geen rekenwonder, en toch waag ik me aan een som. Je hebt een webwinkel en je verkoopt 1 product per 100 bezoekers. Door je site te verbeteren maak je hier 10 producten van. En stel je nu eens voor dat je duizend bezoekers trekt. Opeens verkoop je 100 producten, terwijl dat er bij duizend bezoekers op je slecht presterende site maar 10 waren! Wat ik er mee wil zeggen is dat SEO nog veel krachtiger wordt als je site goed rendeert. Huiswerk aan de winkel dus.

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding, of kom naar de volgende SEO Training

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.