SEO pagina aanpassen? Zo doe je dat!

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

okt 20
SEO pagina optimaliseren

Onpage optimalisatie slaat bij SEO op het aanpassen van je eigen website. Aan de hand van deze stappen maak je de pagina’s op je site beter vindbaar.  

Bij zoekmachine optimalisatie kun je onderscheid maken tussen onpage en offpage optimalisatie. Onpage slaat op alles wat je zelf kunt verbeteren aan je website, terwijl offpage betrekking heeft op externe factoren, zoals linkbuilding.

Wat kun je nu doen aan je website om hem beter vindbaar te maken? Een stappenplan op basis van de website van een klant.

SEO pagina aanpassen: Stap 1

SEO Pagina aanpassenMassagesalon Dolfijn is gevestigd in Zwolle en de website kan op verschillende manieren verbeterd worden. In het menu aan de linkerkant stond als tweede item: de salon.

Hoe duidelijker en specifieker een website is, hoe beter zoekmachines hem ‘begrijpen’ en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten. De salon is daarom gewijzigd in ‘Massagesalon Zwolle’.

Op de zoekterm ‘massage zwolle zuid’ staat de site in Google op plek 1. Er zoeken misschien niet heel veel mensen op, maar het zijn wel direct waarschijnlijke klanten.

Stap 2

De titel van een pagina is belangrijk voor zoekmachines, want het geeft een duidelijke indicatie waar de pagina over gaat. Op de pagina van de salon stond: ‘De salon’. Dit kan op een kapsalon, een ijssalon of een hoedensalon slaan. Zoekmachines kunnen het niet raden en er staat niet bij dat het over een massagesalon gaat.

Aanpassen dus, bijvoorbeeld in ‘Massagesalon Dolfijn – Zwolle’ of in combinatie met andere zoekwoorden. Het is uiteindelijk: ‘Massage Zwolle Zuid – Massagesalon’ geworden.

Tip. Bij veel CMS-systemen kun je aparte titels opgeven voor bezoekers en zoekmachines. Zo kun je de titel boven een pagina lekker leesbaar maken voor mensen, terwijl je in de zoekmachine-variant extra zoekwoorden schrijft.

Stap 3

seo-pagina-aanpassen-2Er staat weinig tekst op de pagina’s en ook hier valt regelmatig het woord ‘salon’. Maak hier weer massagesalon van, al dan niet gecombineerd met de vestigingsplaats of andere gerelateerde woorden.

Stap 4

Hoe specifieker je bent, hoe meer informatie bezoekers en zoekmachines op de pagina kunnen vinden.

Welk merk massagetafel staat er bijvoorbeeld in de ruimte?
En voor welk type behandelingen is deze massagetafel geschikt?

Beantwoord je de vragen heel precies dan ben je ook vindbaar op de extra woorden die je zo op de pagina zet. Er zullen niet heel veel mensen zoeken op een type massagetafel, maar elke extra klant die het oplevert is mooi meegenomen.

Stap 5

seo-pagina-aanpassen-3

Google gebruikt vaak de meta-description van een webpagina als omschrijving bij de zoekresultaten. Bij SEO wil je dat elke pagina op je website uniek is, zodat elke pagina met zijn eigen zoekwoorden-combinatie meedingt naar een hoge positie in Google.

Als alle pagina’s dezelfde (of geen) meta-description hebben moet Google raden waar de pagina over gaat, en dit hou je liever in eigen hand. Je moet dus voor elke pagina een unieke, korte omschrijving maken.

In de broncode van de pagina ‘De salon’ stond als description:

“Ik heb een zeer uitgebreid assortiment aan massages. Deze zijn puur voor ontspanning maar ook zeer effectief bij lichte klachten.”

Deze tekst kwam op verschillende pagina’s van de site voor en zei niets over de massagesalon. De meta-description is daarom per pagina gewijzigd omschrijving.

Sef url's voor SEOStap 6

Ook in url’s kun je context schrijven. De pagina ‘De salon’ had als url:

http://www.massagesalondolfijn.nl/index.php/de-salon

In de domeinnaam stond het woord ‘massagesalon’ en dit geeft zoekmachines een idee waar de website over gaat. Het tweede gedeelte kan werd door de klant zelf gewijzigd in:

http://www.massagesalondolfijn.nl/massagesalon-zwolle/overige/massage-zwolle-massagesalon

Er staan volop zoekwoorden in, maar het zijn er wat veel en zelf zou ik dit gedeelte achterwege laten: /overige/massage-zwolle-massagesalon

Zoekmachinevriendelijke url’s

seo-pagina-aanpassen-8Url’s waar woorden in staan noemt men zoekmachinevriendelijke url’s (SEF url’s) en deze zijn niet vereist voor een hoge positie in Google. Toch raad ik ze aan, en dat heeft te maken met het fenomeen ankertekst.

Bij links noemt men de woorden waar de link onder staat de ankertekst, en dit zegt zoekmachines veel over de gelinkte pagina.

Als een externe website onder de woorden ‘massagesalon Zwolle’ linkt naar de pagina die geoptimaliseerd is voor precies deze woorden krijgt de link extra waarde. Bezoekers en zoekmachines weten precies wat ze kunnen verwachten en waar de onderliggende pagina over gaat.

Opmerking!

Pas wel op met het aanpassen van url’s, want links op andere websites en in zoekmachines werken opeens niet meer. Gelukkig kun je hier iets doen met een 301-redirect. Je geeft zoekmachines de oude en de nieuwe url op en bezoekers komen zo netjes op de juiste pagina terecht. Voor CMS’en als WordPress en Joomla zijn er redirect plug-ins die doorverwijzen eenvoudig maken.

Stap 7

seo-pagina-aanpassen-5

Op de pagina de Salon stond een afbeelding en deze heette: salon2.jpg. Ook hierin kun je zoekwoorden verwerken en deze nu de woorden ‘ontspannings massage’. De alternatieve tekst en de titel bij de afbeelding luiden nu:

alt=”De Salon” title=”De Salon”

Hiervan maken we:

alt=”Massagesalon Dolfijn Zwolle” title=”Dolfijn massages Zwolle” (de title wijkt iets af, om ‘duplicate content’ te vermijden).

Stap 8

Hoe meer – relevante – links naar je website, hoe meer stemmen hij krijgt en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten. Mensen kunnen linken naar de complete website – www.websitenaam.nl – of naar een onderliggende pagina.

In het geval van de Salon-pagina krijgt de link extra waarde als de ankertekst overeenkomt met de gelinkte pagina. Anders gesteld: als een andere website de link precies plaatst onder de woorden Massagesalon Zwolle. De ankertekst en de ‘geoptimaliseerde’ pagina sluiten nu naadloos op elkaar aan, dus maximale duidelijkheid voor bezoekers en zoekmachines.

Tip. Met Open Site Explorer bekijk je wie er naar concurrenten verwijst en welke ankerteksten daarbij gebruikt worden. Zie je waardevolle links die jij nu niet hebt? Probeer ze dan ook te bemachtigen.

Open Site Explorer voor SEO

Stap 9

De website van Massagesalon Dolfijn bevat weinig interne links. Dit zijn links binnen je eigen website die je ook weer kunt voorzien van de best mogelijke ankerteksten. Schrijf je op een andere pagina op je site massagesalon Zwolle dan kun je hier een link onder zetten naar de pagina die je hebt geoptimaliseerd voor…massagesalon Zwolle.

Elke pagina op je website website vertegenwoordigt een bepaalde waarde (pagerank) en op deze manier geef je intern waarde door. De ‘massagesalon Zwolle-pagina’ wordt wat krachtiger en zal het weer wat beter doen in Google.

Misschien nog wel belangrijker is dat je de lezer snel de mogelijkheid biedt verder te lezen op je site. Je houdt ze als het ware vast en maakt het verder surfen zo makkelijk mogelijk. Doe je dit niet en laat je bezoekers aan hun lot over, dan verlaten veel bezoekers je site.

Stap 10

SEO pagina aanpassenEen sitemap kun je zien als een plattegrond van je website. Sitemaps maken zoekmachines snel duidelijk welke pagina’s er op de website staan, en de website van Massagesalon Dolfijn bevat er momenteel geen. De website draait op het gratis CMS Joomla en voor Joomla is Xmap een goede, gratis sitemap uitbreiding.

Conclusie SEO pagina aanpassen

SEO – zoekmachine optimalisatie – draait om duidelijkheid voor je bezoekers en zoekmachines. Door de pagina’s op je website zo onderscheidend mogelijk te maken en ze stuk voor stuk te richten op één onderwerp maak je duidelijk waar ze over gaan.

Iemand zoekt in Google op ‘massagesalon Zwolle’, jouw pagina gaat precies over dit onderwerp en met voldoende links moet het raar lopen wil je niet bovenin zoekmachines verschijnen.

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.