jul 14

Adwords supertip: automatisch zoekterm in titel advertenties

Door Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

Google AdwordsMet de functie {Keyword:} kun je zoekwoorden automatisch laten verschijnen in Adwords teksten en titels. De advertentie wordt zo gepersonaliseerd, en dit vergroot de clickrate enorm. Lees hier hoe je deze supertip toepast.

Adwords: {Keyword:} hoe werkt het

Stel je hebt de zoekwoorden bril, zonnebril, skibril aan een Adwords-advertentie verbonden en je je gebruikt de functie {Keyword:}, dan kan de advertentie er als volgt uitzien:

Nieuwe {keyword:bril} nodig?
Tot 31 mei spectaculaire uitverkoop
Koop een nieuwe {keyword:bril} en profiteer direct
www.mijnwebwinkel.nl

Typt iemand nu in Google de zoektermen ‘zonnebril kopen’ in, dan wordt de advertentie:

Nieuwe zonnebril nodig?
Tot 31 mei spectaculaire uitverkoop
Koop een nieuwe zonnebril en profiteer direct
www.mijnwebwinkel.nl

Precies dus wat hij zoekt!

Is het zoekwoord te lang is, of er is geen zoekwoord definieerbaar (bij Google-advertenties op een website bijvoorbeeld, zie Adsense), dan laat Google het standaardwoord bril zien. Hier kun je dus het beste het woord kiezen waar het meest op gezocht wordt.

{Keyword:} – spelen met hoofdletters en kleine letters

Met keywords kun je ook experimenten met hoofd- en kleine letters, zodat de advertentie meer opvalt. Dit bepaal je met de schrijfwijze van de opdracht {keyword:}:

{keyword:} alle keywords verschijnen in kleine letter
{Keyword:} alleen het eerste woord krijgt een hoofdletter
{KeyWord:} alle afzonderlijke woorden krijgen een hoofdletter

Zoekwoorden vinden met de google keyword tool
jul 14

In 5 stappen meer pageviews met de Google Keyword Tool

Door Rutger Steenbergen | Zoekwoorden vinden

Hoe trek je bezoekers naar je website? Een belangrijke vereiste is weten waar je doelgroep naar zoekt en hoe ze zoekt. Achterhaal je welke zoekwoorden ze gebruikt in Google dan kun je ze bewust gaan gebruiken. Zo kom je hoger in Google’s lijst met zoekresultaten en trek je meer bezoekers. Met deze 5 stappen achterhaal je veel gebruikte zoektermen.

De 5 stappen voor meer bezoekers met Google Keyword Tool

1. Ga naar de website van Google AdWords: Hulpprogramma voor zoekwoorden.

Zoekwoorden vinden met de google keyword tool

2. Geef in het invoerveld ‘Website’ de url van je artikel op, tik de Captcha code over en klik op de knop: Zoeken.

zoekwoorden-google-keyword-tool-2

3.Vroeger kon je zonder Google Adwords-account zien hoeveel geld adverteerders over hadden voor een klik op hun link. Tegenwoordig moet je voor deze gegevens inloggen met je Adwords-account. 

Zoekwoorden vinden met de adwords keyword tool

4. Klik op zoekwoorden en in de rechterkolom op de link ‘Geschatte CPC (Zoeken)’, zodat de Google Keyword Tool de best betaalde adwords bovenaan zet.

zoekwoorden-adwords-keyword-tool-2

5. Kijk nu naar de kolommen ‘CPC-prijzen’ en ‘Wereldwijd maandelijks zoekvolume’. Hoe vaak wordt er op een woord gezocht en hoeveel betalen adverteerders voor een klik? Veelgebruikte zoektermen met een hoog CPC zijn natuurlijk het interessantst, maar de concurrentie is hier ook het grootst.

In de kolom ‘Lokale maandelijkse zoekopdrachten’ zie je hoe vaak er – volgens Google – de afgelopen maanden op een bepaalde combinatie is gezocht. Ook hierbij geldt weer: hoe meer hoe beter, maar de concurrentie is waarschijnlijk groter.

5. Kies een veelgebruikte term die het beste bij je artikel past en optimaliseer de pagina. Schrijf de term in:

De titel

Inleiding

Tussenkopjes Meta-omschrijving

Links

Afbeeldingsnaam en omschrijving

Je geeft Google zo allerlei signalen dat jouw pagina gaat over de opgegeven zoekterm waar veel mensen op zoeken. Als het meezit denkt Google bij een volgende zoekvraag aan jou.

Website optimalisatie
jul 14

Google Adwords, hoe werkt het?

Door Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

Betaalbare website?
Het kan! Voor een eenvoudige of
professionele website ga je naar
www.24ict.nl

Dit soort advertenties heb je vast wel eens in Google gezien. Het zijn zogenaamde ‘pay per click’ advertenties en ze verschijnen bovenin Google, boven of naast de gewone zoekresultaten. Een plek op de eerste rang dus, maar daar betaal je wel voor. Dit doe je pas als iemand op de link klikt. Ook bepaal je bij welke zoekwoorden of -termen de advertentie wordt vertoond, welk bedrag je voor een klik over hebt en wat je maximum per dag is.

Google Adwords werkt net als een veiling. Een veelgebruikt zoekwoord levert veel potentiële bezoekers op, en dus zullen veel adverteerders bij dit zoekwoord hun advertentie willen laten zien. Dit drijft de prijs per klik op. Zoek je als SEO-specialist echter nieuwe klanten en werk je in Zwolle dan je de advertentie combineren: ‘SEO Specialist Zwolle’. De concurrentie – en dus de prijs – is nu veel lager en zoekt iemand in Google met deze woorden dan is de kans groot dat je bovenin staat.

Google Adwords: kom maar op met die klanten!

“Nu maar afwachten, al die reacties die het gaat opleveren,” las ik laatst op een forum. Zo werkt het in de praktijk helaas vaak niet. Klikken mensen op de betaalde link dan bezoeken ze je site, scannen ze hem en vinden ze het gezochte niet snel genoeg dan zijn ze weg. Aan alleen een bezoeker heb je dus nog niet zo veel, je wilt dat ze de door jou gewenste actie ondernemen. Hun gegevens achterlaten, je bellen, een offerte aanvragen etc.

Een call to action met wat urgentie helpt daar vaak bij. Zo heb ik op seozwolle.nl staan: Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding. Dat levert de bezoeker direct en mij op de lange termijn wat op: goodwill en daaruit voortvloeiend opdrachten.

Ik ben om bovenstaande reden ook niet zo’n fan van Google Adwords. Je koopt bezoekers, maar als ze niet doen wat je wilt zijn ze zo weg en verspil je geld. Een kritische blik op je website is in dat geval veel beter.Of begin een e-mail nieuwsbrief, waarmee je bestaande lezers vaker naar je site trekt.

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding.

Website optimalisatie
jul 12

SEO: scoor hoger in Google met H1 tags

Door Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

Een belangrijke stap om dit te doen is door de titel van een pagina op te maken met de Header 1-tag.

Waarom is H1 belangrijk voor zoekmachine optimalisatie?

Een paginatitel opgemaakt met de header 1-tag kun je zien als een krantenkop: hierin staat kort en krachtig waar het artikel over gaat.

Google leest pagina’s van linksboven naar rechtsonder, en de zoekmachine komt dus als een van de eerste dingen de krantenkop tegen. Dit is meteen een zeer sterke indicatie waar de pagina over gaat. Hier wil je dus je zoekwoorden hebben!

Hoe zit het bij SEO met tussenkoppen?

Ook tussenkoppen geven Google een belangrijke aanwijzing waar de pagina over gaat. Deze kun je het beste opmaken als Header 2, de op een na belangrijkste header-tag, en ook hierin kun je weer je zoekwoorden zetten. Maak Google zo duidelijk mogelijk waar de pagina over gaat.

Video: Het belang van H1 tags voor zoekmachine optimalisatie

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding

Lees ook over SEO zoekmachine optimalisatie

zoekwoorden met Google Analytics
jul 09

Zoekwoorden achterhalen met Google Analytics

Door Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

Voordelen van Google Analytics

  • Je verspilt geen tijd aan artikelen die toch niemand leest.
  • Met de juiste informatie wordt jouw website steeds relevanter en populairder, waardoor de positie in Google stijgt.
  • Weet je wat de populairste pagina’s zijn dan kun je hier commercieel gebruik van maken. Bied korting, een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief etc.
  • Je achterhaalt de woorden die mensen intikten om jouw website te vinden. Hier kun je je voordeel mee doen.

Zoekwoorden achterhalen in Google Analytics

Heb je een webwinkel dan is analyseren met Google Analytics zomogelijk nog belangrijker. Met een paar eenvoudige wijzigingen verhoog je de conversie vaak al spectaculair, maar dan moet je wel weten waar de problemen zitten. met Google Analytics achterhaal je u onder andere de pagina’s waar mensen afhaken en kun je je webshop benchmarken met concurrenten. Het spreekt voor zich dat je met deze gegevens enorm uw voordeel kunt doen.

Video: zo werkt Google Analytics

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding

Keyword advies met Google Adwords
jul 09

Google analytics ip uitsluiten

Door Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

Beschikt je website nog niet over Google Analytics, installeer dit dan snel. Ook als je nu nog niets met de gegevens doet. Ben je dit later wel van plan dan heb je een flinke hoeveelheid data om mee te beginnen.

Google analytics: ip adres uitsluiten

Standaard telt Google Analytics de bezoeken aan je eigen website mee. Dit geeft natuurlijk een vertekend beeld, daarom kun je je ip-adres – het adres van je computer op internet – uit de resultaten filteren. Hoe je dit doet zie je in onderstaande screenshots.

Opmerking: deze methode werkt als je internetverbinding een vast IP-adres heeft. Het stappenplan voor computers met een wisselend IP-adres volgt binnenkort.

Opmerking 2: log eerst in op Google Analytics, deze afbeelding ontbreekt, maar ik hou mijn logins graag privé 🙂

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting

{gallery}ip-adres-uitsluiten{/gallery}