Ga naar de inhoud

Schrijf krachtige call-to actions in 7 simpele stappen

    Met een call-to action spoor je lezers aan tot het uitvoeren van een bepaalde actie. Met deze 7 tips schrijf je krachtige call-to actions.

    Of het nu gaat om:

    •    Het publiceren van een whitepaper
    •    Het versturen van een e-mail nieuwsbrief
    •    Het opstellen van een offerte
    •    Het promoten van een blog

    call-to-actions-wehkampEen vraag moet altijd centraal staan: wat wil je dat er nu gebeurt?

    Je investeert je tijd en energie in content en hoopt daar iets mee te bereiken, zoals: een verkoop, een aanvraag of een download. Als je uiting geen effectieve call-to action bevat, is het lastig dat doel te bereiken.

    Een call-to action (cta) vertelt de lezer wat je nu wilt dat hij of zij doet. Dat kan iets directs zijn als ‘koop nu’ maar ook subtieler als ‘lees verder’. Met deze 7 tips schrijf je call-to-actions waarmee je betere resultaten behaalt.

    Call-to action tip 1. Bepaal een logische volgende stap

    ‘Koop nu’ is een effectieve call-to action voor een webshop, maar hij werkt minder als jouw product of oplossing ingewikkeld of kostbaar is. Bepaal een volgende stap waar jouw lezer zich comfortbal bij voelt en die aansluit bij de geboden informatie.

    Call-to action tip 2. Verzamel contactgegevens

    call-to-action-mailchimpAls je iets wilt verkopen moet je eerste prioriteit niet het verkopen zijn, maar het leggen van een eerste contact. Als een mogelijke klant bijvoorbeeld een blogbericht leest, is het logisch een gratis whitepaper of e-book aan te bieden in ruil voor iemands e-mailadres. Van daaruit kun je de relatie versterken.

    Call-to action tip 3. Benadruk de voordelen

    Benadruk hoe de lezer profiteert van jouw call-to action. Zo kun je bij de oproep voor het inschrijven voor een e-mail nieuwsbrief iets schrijven als: “Blijf wekelijks binnen enkele minuten op de hoogte van de laatste SEO-trends en ontwikkelingen.”

    Call-to action tip 4. Denk aan de context

    Zorg ervoor dat de call-to action aansluit op zijn omgeving. Iemand die op de homepage terecht komt kun je attenderen op je nieuwsbrief, terwijl je een bezoeker die een diepgaande casestudy leest misschien kunt interesseren voor een demonstratie.

    call-to-action-hubspot

    Call-to action tip 5. De positie is belangrijk

    De belangrijkste call-to action kun je het beste in of nabij de rechter bovenhoek van elke pagina plaatsen. Dit is de plek waar mensen meestal als eerste kijken. Andere goede plekken voor aanvullende call-to actions zijn onder meer onderaan een pagina, in de rechter zijbalk of zelfs binnen een (blog)artikel. Let er wel op dat je ‘flow’ van het stuk niet onderbreekt.

    Call-to action tip 6. Laat hem opvallen

    Een goede call-to action onderscheidt zich visueel van de omringende kopij. Graphics, zoals pijlen of opvallende fonts, kunnen nuttig zijn. Zorg er wel voor dat ze aansluiten bij de kleur en algehele uitstraling van jouw site en de content. Het doel  is de aandacht trekken zonder dat het vervelend of storend wordt.

    firefox-download

    Call-to action  tip 7. Maak waar wat je belooft

    Wat je call-to action ook is, een bezoeker die erop klikt wil snel en gemakkelijk krijgen wat hem beloofd wordt. Een goed voorbeeld is een helpdesk-nummer voor een specifiek probleem. Wanneer je moet wachten en je vervolgens de vraag krijgt ‘Hoe kan ik u helpen?’ is dat irritant.

    Bonus-tip. Gebruik actiewoorden

    Actiewoorden zijn werkwoorden die aansporen tot…inderdaad, actie. Ze werken erg goed in links en call-to actions. Enkele voorbeelden:

    • Bel…
    • Mail …
    • Lees ook …

    Lees ook over schrijven voor internet

    Zo schrijf je SEO-vriendelijke titels (die ook nog eens opvallen)
    Wat is SEO schrijven?

    Fotocredit: opacity via photopin cc

    1 reactie op “Schrijf krachtige call-to actions in 7 simpele stappen”

    1. Weet niet meer hoe ik op je mailing list ben gekomen, maar ben er blij mee. Nuttige begrijpelijke tips en informatie.

      Ben zelf al een aantal jaren bezig met SEO (beetje hobby) voor de langzamerhand goedlopende hangmatshop van mijn partner. Maar zoek voortdurend naar verfrissende ideeën.

      Vind deze site een prima aanvulling.

      Zie voor mijn pogingen ook de website en de blog van Icolori.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.