Lekker stukjes schrijven, ik ben er dol op. Niet teveel nadenken en schrijven alsof je praat. Als je het maar lang genoeg doet dan gaat het je steeds makkelijker af…en ik doe het alweer achttien jaar.
Voor mijn SEO Blog heb ik in twee jaar tijd zo’n 150 artikelen geschreven, waarvan de meesten op basis van zoekwoorden. Ze trekken dagelijks zo’n tweehonderd bezoekers en mijn Gratis SEO Handleiding is inmiddels meer dan 1300 keer gedownload. Toch ben ik niet helemaal tevreden, en wel hierom.
SEO, maar dan wel structureel
Zoekmachine optimalisatie draait om een gestructureerde aanpak. Dat begint bij het zoekwoorden bepalen. Je achterhaalt welke termen potentiële klanten intikken in zoekmachines en daar maak je geoptimaliseerde content voor. Artikelen, video’s, presentaties, blogs en ga zo maar door.
Voor elke combinatie plaats je in het beste geval twee pagina’s op je site, omdat Google zelden meer dan twee resultaten van een website in zijn top tien laat zien. Het heeft dus geen zin om vijf artikelen te schrijven rond dezelfde zoekwoorden en daar ga ik al de fout in.
Voor sommige combinaties heb ik in mijn enthousiasme meerdere artikelen geschreven terwijl ik andere combinaties compleet negeer. Dat is zonde, want zo laat ik kansen en bezoekers liggen.
Wat ga ik hieraan doen?
Al mijn content in kaart brengen en beter uitzoeken bij welke combinaties ze goed scoren. Mogelijk kan ik pagina’s herschrijven en eenvoudig optimaliseren voor verwante zoektermen.
SEO tip: steek je tijd in behoolijk goed scorende pagina’s
Waar ik ook tijd in wil steken is het beter laten presteren van redelijk scorende pagina’s. Bij sommige zoekwoordcombinaties sta ik in de top tien, terwijl ik met enkele gerichte backlinks kan doorstoten naar de de top vijf en zelfs de top drie. Met relatief weinig moeite levert dat flink meer bezoekers op, als je weet dat 70% van de mensen niet verder kijkt dan de eerste vier resultaten.
Tip! Kopieer en plak jouw zoekwoorden in het gratis Rank Checker van SEOBook en je ziet meteen op welke plaats jouw pagina’s staan.
Verder kan ik op het vlak van interne links nog flinke winst boeken. Google houdt van duidelijkheid en als zeer gerelateerde pagina’s naar elkaar verwijzen zet je de zoekmachine op het juiste spoor. Je maakt extra duidelijk dat jij biedt wat Google-gebruikers zoeken. Daar komt nog bij dat je met strategisch intern linken PageRank kunt doorgeven, waardoor specifieke pagina’s waardevoller worden en ze hoger scoren bij de zoekresultaten.
Kortom…
Ik begon dit stukje met de titel met mijn SEO Blog is een bende. Zo erg is het hopelijk niet, maar een grondige inspectie is geen overbodige luxe. Ik heb de content, dus laat ik er dan ook alles aan doen om er maximaal rendement uit te halen.
Content en SEO, mag het wat diverser?
P.S. Er schoot me er nog een verbeterpuntje te binnen: diversere content maken. Dankzij Google Universal Search gooit Google vaak alle zoekresultaten op een hoop. Slideshare, LinkedIn, social media, YouTube en ga zo maar door. Nou kan het best dat bij een artikel de concurrentie te groot is, maar je met een eenvoudige video of Slideshare-presentatie ineens wel in de top tien staat. Op meer paarden wedden dus en lekker recyclen, mijn stukjes.
Vind je dit interessant? Download dan ook mijn Gratis SEO Handleiding
Hoofdfoto: CC BY-NC-SA 2.0 door Cafe Mama