Meta-description lengte weer korter dan 320 karakters [november 2018 update]

De omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten mocht vanaf december 2017 zo’n 320 karakters lang zijn. De zoekmachine heeft de wijziging echter teruggedraaid. En ook weer een beetje niet.

Laatste update: 26-08-2019.

Een kleine ingreep met wellicht verstrekkende gevolgen. Zo mocht je het verlengen van de snippet bij de zoekresultaten in Google wel noemen. Google toont bij de zoekresultaten doorgaans 3 dingen:

  1. Titel van de pagina
  2. Url
  3. Korte omschrijving

De omschrijving bij de zoekresultaten baseert Google meestal op de meta-omschrijving, een korte omschrijving die je zelf per pagina opgeeft. Vul je niets in, dan bepaalt Google zelf wat hij laat zien. Meestal pakt hij de eerste zinnen van de pagina.

Vroeger zou Google deze omschrijving bij de Volkskrant halverwege afbreken.

Snippet bij zoekresultaten Google bijna 2 keer zo lang

Aangezien het doorklikpercentage bij de zoekresultaten een rankingfactor is kun je de meta-omschrijving het beste altijd invullen. Je hebt grip op wat mensen te zien krijgen en kunt ze verleiden te klikken op jouw zoekresultaat.

De omschrijving bij de zoekresultaten was altijd zo’n 156 karakters lang en daarna brak Google hem af. Je zag dan puntjes.

Omdat de zoekmachine gebruikers meer keuze wilde bieden verlengde het bedrijf de snippet-lengte in december 2017. Je kreeg voortaan voor de mobiele weergave 220 en voor de desktopweergave 320 karakters tot je beschikking. Bijna het dubbele dus.

Die beslissing heeft Google nu teruggedraaid en standaard toont hij weer zo’n 160 karakters.

Meta-omschrijving weer korter in Google.

Ideale lengte meta-omschrijving voor 2019

Wat de ideale lengte voor de meta-description tegenwoordig is, hangt af van het apparaat waarmee iemand zoekt. Gebruik deze suggesties daarom vooral als vuistregel en bekijk je zoekresultaten altijd kritisch in Google. Dit aantal karakters werkt goed:

  • Meta-description lengte voor desktop: 158 karakters / 920 pixels
  • Meta-description lengte voor mobiel: 120 karakters / 980 pixels

Opmerkingen. Google kijkt niet naar karakters, maar naar pixels. Een I neemt bijvoorbeeld minder ruimte in dan een W. Blijf je onder de 60 tekens, dan zit je doorgaans goed.

Soms zet Google de datum voor de meta-omschrijving. Bijvoorbeeld bij blogberichten. Mogelijk breekt de zoekmachine de omschrijving daardoor af. Schrijf daarom je belangrijkste boodschap in de eerste 120 karakters. Dan is die altijd zichtbaar.

Tip. De exacte lengtes kun je testen bij technicalseo.com en portent.com/serp-preview-tool

Goed om te weten. Google toont bij de zoekresultaten een korte omschrijving, de zogenaamde snippet. Uit een studie van Moz blijkt dit in 35,9% van de gevallen de omschrijving te zijn die jezelf invult. In 15,4% vult Google de omschrijving aan met eigen woorden.

Geef je geen meta-omschrijving op, dan kiest Google zelf een snippet. Dit doet de zoekmachine ook als hij de omschrijving niet vindt passen bij de pagina of de zoekopdracht die iemand opgeeft. Het apparaat en de locatie waarmee hij of zij zoekt kan ook van invloed zijn.

Bij een ontbrekende meta-omschrijving gaat Google gokken.

Vul je geen meta-omschrijving in, dan bepaalt een zoekmachine zelf wat hij toont. In dit voorbeeld pakt dat niet mooi uit.

Wat betekent de nieuwe lengte van de meta-description in Google?

Het tonen van een langere omschrijving lijkt een kleine ingreep van Google. Toch kunnen de gevolgen groot zijn.

  • Google plaatst webpagina’s die in hun omschrijving antwoord geven op een zoekvraag waarschijnlijk hoger bij de zoekresultaten
  • In dat geval is de kans klein dat iemand doorklikt naar de website
  • Je hebt meer ruimte om je webpagina te ‘promoten’

Dit kun je concreet met snippets in Google:

Tot slot nog een paar praktische tips voor het verbeteren van meta-omschrijvingen.

  1. Probeer in de meta-omschrijving zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag van een Google-gebruiker. Daar heb je nu meer ruimte voor en de kans bestaat dat Google dit beloont met een hogere positie.
  2. Optimaliseer de meta-omschrijving van de pagina’s die het nu al goed doen in Google. Zeker voor een webshop kan dit interessant zijn met het oog op de feestdagen. Concurrenten doen dit ongetwijfeld (nog) niet en je valt extra op bij de zoekresultaten.
  3. Lees het artikel ‘Zo optimaliseer je de meta-description voor SEO’ want er valt nog veel meer te zeggen over meta-omschrijvingen.
Lees ook over schrijven voor SEO

18 gedachten over “Meta-description lengte weer korter dan 320 karakters [november 2018 update]”

    • Dat moet niet Google doen, maar Yoast. Volgens mijn hebben ze die nog niet aangepast. Bij mijn ‘te lange’ omschrijving zegt hij in elk geval dat hij langer is dan 156 karakters. Klopt helemaal! 🙂

    • Sowieso is het nogal onzinnig om die mee te laten wegen voor je groene bolletjes 😉 De meta-omschrijving is geen SEO-factor en de lengte ervan al helemaal niet 🙂

  1. Goed artikel Rutger, fijn om te weten! Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden als de snippetruimte wat groter is. Is het verstandig om sowieso niet verder te gaan dan 220 karakters (het maximum voor mobiele weergave)? Het zou zonde zijn als je snippet wel volledig toont op desktop, maar niet op mobiel.

    • Goed punt en daar zat ik ook al aan te denken. Ik zou het voorlopig laten afhangen van je voornaamste verkeersbron. Als veruit de meeste bezoekers via hun smartphone komen zou ik de 220 karakters aan houden. Voor deze site zit nog zo’n 70% op de desktop.

      Of je schrijft net als journalisten vroeger oprolbaaar, met het belangrijkste nieuws bovenin. Als Google de snippet afbreekt hebben ze dat in elk geval gelezen.

  2. Hallo Rutger, dank voor je artikel. Fijn dat alle informatie weer even overzichtelijk bij elkaar staat. Ik gebruik hiervoor ook altijd de serp tool van Portent, fijn dat deze ook is aangepast. Misschien is de tool van Technicalseo een goede toevoeging? Bij deze tool kun je zelf description length karakters instellen zodat je zowel mobile als desktop kunt testen. Of heb jij zelf nog een beter alternatief? Dan hoor ik het graag.

  3. Hé Rutger, dank voor dit heldere artikel! Ik ben nog een beetje sceptisch of we al onze meta beschrijvingen direct moeten gaan aanpassen. Is deze update al volledig doorgevoerd? Ik kom namelijk nog niet vaak een langere meta beschrijving tegen. Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat websites dit nog niet hebben aangepast. Wat raad jij aan?

  4. Interessant artikel! En inderdaad ook al opgevallen dat Google het een “soort van” heeft teruggedraaid. Klein ‘onderzoekje’ gedaan op de term “wat zijn redirects”, daar werden binnen de zoekmachine 6 meta descriptions afgebroken, allemaal variabel in lengte. Gemiddeld werd ’t na 159 (obv deze 6 resultaten) afgebroken. Klopt dus helemaal wat je zegt max tussen 150/160 tekens.

    Daarnaast zie ik ook dat Google steeds vaker zelf de meta description formuleert en maar slechts in 35% (onderzoek van Moz) het 1 op 1 overneemt. Meta description is dus een factor, maar relevante content is vele malen belangrijker (maar leeglaten is natuurlijk geen optie ;)).. https://www.markating.nl/lengte-meta-description/

    • Goede aanvulling. En uiteraard moet je content goed zijn, maar als niemand het ziet heb je er weinig aan. Misschien geeft een goede meta-omschrijving een potentiële lezer net dat laatste zetje.

    • Schadelijk is het nooit. De meta-omschrijving telt namelijk niet mee voor SEO. Maar het doorklikpercentage bij de zoekresultaten wel. Daarom kun je hem het beste als een korte advertentie schrijven. Probeer de lezer in maximaal 160 karakters te verleiden jouw pagina te bezoeken.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.