Meta-description lengte voortaan 300 karakters

Meta-description lengte: voortaan 320 karakters [2018 update]

De omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten mag voortaan zo’n 320 karakters lang zijn. Dit heeft ingrijpende consequenties voor je meta-omschrijvingen.

More...

Een kleine ingreep met wellicht verstrekkende gevolgen. Zo mag je het verlengen van de snippet bij de zoekresultaten in Google wel noemen. Google toont bij de zoekresultaten doorgaans 3 dingen:

  1. Titel van de pagina
  2. Url
  3. Korte omschrijving

De omschrijving bij de zoekresultaten baseert Google meestal op de meta-omschrijving, een korte omschrijving die je zelf per pagina opgeeft. Vul je niets in, dan bepaalt Google zelf wat hij laat zien. Meestal pakt hij de eerste zinnen van de pagina. 

Vroeger zou Google deze omschrijving bij de Volkskrant halverwege afbreken.


Snippet bij zoekresultaten Google bijna 2 keer zo lang

Aangezien het doorklikpercentage bij de zoekresultaten een rankingfactor is kun je de meta-omschrijving het beste altijd invullen. Je hebt grip op wat mensen te zien krijgen en kunt ze verleiden te klikken op jouw zoekresultaat.

De omschrijving bij de zoekresultaten was altijd zo’n 156 karakters lang en daarna brak Google hem af. Je zag dan puntjes. Omdat de zoekmachine gebruikers meer keuze wil bieden is de snippet-lengte sinds kort verlengd. Je hebt nu voor de mobiele weergave 220 en voor de desktopweergave 320 karakters tot je beschikking. Bijna het dubbele dus.

Ideale lengte meta-omschrijving voor 2018

Google heeft het aantal karakters voor de titel en omschrijving onlangs aangepast.
Dit werkt tegenwoordig goed:

» Title desktop: 70 karakters
» Title mobile: 180 karakters

» Description desktop: 320 karakters
» Description mobile: 210 karakters

En als je het in een keer voor beiden goed wilt doen:

» Title: 70 karakters
» Description: 210 karakters

De lengtes kun je testen bij technicalseo.com en portent.com/serp-preview-tool

Goed om te weten. Google toont bij de zoekresultaten een korte omschrijving, de zogenaamde snippet. In veel gevallen is dit de meta-omschrijving die je zelf opgeeft voor een pagina, maar dat hoeft niet.

Geef je geen meta-omschrijving op, dan kiest Google zelf een snippet. Dit doet de zoekmachine ook als hij de omschrijving niet vindt passen bij de pagina of de zoekopdracht die iemand opgeeft. Het apparaat en de locatie waarmee hij of zij zoekt kan ook van invloed zijn.


Bij een ontbrekende meta-omschrijving gaat Google gokken.

Vul je geen meta-omschrijving in, dan bepaalt een zoekmachine zelf wat hij toont.
In dit voorbeeld pakt dat niet mooi uit.


Wat betekent de nieuwe lengte van de meta-description in Google?

Het tonen van een langere omschrijving lijkt een kleine ingreep van Google. Toch kunnen de gevolgen groot zijn. 

  • Google plaatst webpagina’s die in hun omschrijving antwoord geven op een zoekvraag waarschijnlijk hoger bij de zoekresultaten
  • In dat geval is de kans klein dat iemand doorklikt naar de website
  • Je hebt meer ruimte om je webpagina te ‘promoten’

Dit kun je concreet met de langere snippets in Google:

Hoe de langere omschrijving bij de zoekresultaten in Google precies uitpakt in Nederland en België zal de toekomst uitwijzen. Nu al zijn er enkele zaken waar je je voordeel mee kunt doen.

  1. Probeer in de meta-omschrijving zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag van een Google-gebruiker. Daar heb je nu meer ruimte voor en de kans bestaat dat Google dit beloont met een hogere positie.
  2. Optimaliseer de meta-omschrijving van de pagina's die het nu al goed doen in Google. Zeker voor een webshop kan dit interessant zijn met het oog op de feestdagen. Concurrenten doen dit ongetwijfeld (nog) niet en je valt extra op bij de zoekresultaten.
  3. Houd vanaf nu rekening met de langere omschrijvingen in Google en voeg altijd een meta-omschrijving toe aan je pagina’s
  4. Lees het artikel ‘Zo optimaliseer je de meta-description voor SEO’ want er valt nog veel meer te zeggen over meta-omschrijvingen.
Lees ook over schrijven voor SEO

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel:

12 comments
Add Your Reply