Meta-description lengte weer korter dan 320 karakters [september 2018 update]

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

dec 11
Meta-description lengte voortaan 300 karakters

De omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten mocht vanaf december 2017 zo’n 320 karakters lang zijn. De zoekmachine heeft de wijziging echter teruggedraaid. En ook weer een beetje niet.

More...

Laatste update: 16-5-2018.

Een kleine ingreep met wellicht verstrekkende gevolgen. Zo mocht je het verlengen van de snippet bij de zoekresultaten in Google wel noemen. Google toont bij de zoekresultaten doorgaans 3 dingen:

  1. Titel van de pagina
  2. Url
  3. Korte omschrijving

De omschrijving bij de zoekresultaten baseert Google meestal op de meta-omschrijving, een korte omschrijving die je zelf per pagina opgeeft. Vul je niets in, dan bepaalt Google zelf wat hij laat zien. Meestal pakt hij de eerste zinnen van de pagina. 

Vroeger zou Google deze omschrijving bij de Volkskrant halverwege afbreken.


Snippet bij zoekresultaten Google bijna 2 keer zo lang

Aangezien het doorklikpercentage bij de zoekresultaten een rankingfactor is kun je de meta-omschrijving het beste altijd invullen. Je hebt grip op wat mensen te zien krijgen en kunt ze verleiden te klikken op jouw zoekresultaat.

De omschrijving bij de zoekresultaten was altijd zo’n 156 karakters lang en daarna brak Google hem af. Je zag dan puntjes. Omdat de zoekmachine gebruikers meer keuze wilde bieden verlengde het bedrijf de snippet-lengte in december 2017. Je kreeg voortaan voor de mobiele weergave 220 en voor de desktopweergave 320 karakters tot je beschikking. Bijna het dubbele dus.

Die beslissing heeft Google nu teruggedraaid en standaard toont hij minder karakters dan 300. 

Meta-omschrijving weer korter in Google.

Ideale lengte meta-omschrijving voor 2018

Het is momenteel onduidelijk wat de ideale lengte voor de meta-description in Google is. Gebruik deze suggesties daarom vooral als vuistregel en bekijk je zoekresultaten altijd kritisch in Google.

Dit aantal karakters werkt goed:

» Title desktop: 70 karakters
» Title mobile: 180 karakters

» Description desktop: 155/160 karakters
» Description mobile: 150/180 karakters *

En als je het in een keer voor beiden goed wilt doen:

» Title: 70 karakters
» Description: 150/160 karakters

De lengtes kun je testen bij technicalseo.com en portent.com/serp-preview-tool

* Google kort de meta-omschrijving bij de mobiele zoekresultaten soms in. Schrijf de belangrijkste informatie daarom altijd in de eerste 120 karakaters. 

Goed om te weten. Google toont bij de zoekresultaten een korte omschrijving, de zogenaamde snippet. Uit een studie van Moz blijkt dit in 35,9% van de gevallen de omschrijving te zijn die jezelf invult. In 15,4% vult Google de omschrijving aan met eigen woorden. 

Geef je geen meta-omschrijving op, dan kiest Google zelf een snippet. Dit doet de zoekmachine ook als hij de omschrijving niet vindt passen bij de pagina of de zoekopdracht die iemand opgeeft. Het apparaat en de locatie waarmee hij of zij zoekt kan ook van invloed zijn.


Bij een ontbrekende meta-omschrijving gaat Google gokken.

Vul je geen meta-omschrijving in, dan bepaalt een zoekmachine zelf wat hij toont.
In dit voorbeeld pakt dat niet mooi uit.


Wat betekent de nieuwe lengte van de meta-description in Google?

Het tonen van een langere omschrijving lijkt een kleine ingreep van Google. Toch kunnen de gevolgen groot zijn. 

  • Google plaatst webpagina’s die in hun omschrijving antwoord geven op een zoekvraag waarschijnlijk hoger bij de zoekresultaten
  • In dat geval is de kans klein dat iemand doorklikt naar de website
  • Je hebt meer ruimte om je webpagina te ‘promoten’

Dit kun je concreet met de langere snippets in Google:

Hoe de langere omschrijving bij de zoekresultaten in Google precies uitpakt in Nederland en België zal de toekomst uitwijzen. Nu al zijn er enkele zaken waar je je voordeel mee kunt doen.

  1. Probeer in de meta-omschrijving zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag van een Google-gebruiker. Daar heb je nu meer ruimte voor en de kans bestaat dat Google dit beloont met een hogere positie.
  2. Optimaliseer de meta-omschrijving van de pagina's die het nu al goed doen in Google. Zeker voor een webshop kan dit interessant zijn met het oog op de feestdagen. Concurrenten doen dit ongetwijfeld (nog) niet en je valt extra op bij de zoekresultaten.
  3. Houd vanaf nu rekening met de langere omschrijvingen in Google en voeg altijd een meta-omschrijving toe aan je pagina’s
  4. Lees het artikel ‘Zo optimaliseer je de meta-description voor SEO’ want er valt nog veel meer te zeggen over meta-omschrijvingen.
Lees ook over schrijven voor SEO

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(16) comments

Add Your Reply