Maak je nieuwsbrief in 7 stappen gebruikersvriendelijker

By Rutger Steenbergen | E-mail marketing

jan 09
gebruiksvriendelijke-nieuwsbrief

Nieuwsbrief gebruiksvriende

Met een paar simpele ingrepen maak je je nieuwsbrief gebruikersvriendelijker. Dit is prettig voor je lezer en je verhoogt het rendement.

1. Neem een colofon op in je nieuwsbrief

Zet in een vastomlijnd kader, op een prominente plek een klein colofon met daarin de naam van je bedrijf, je contactgegevens, de link waar lezers hun gegevens kunnen aanpassen, een link naar je privacy-statement en eventueel wat aanvullende informatie.

De link waarmee lezers zich kunnen afmelden kun je beter onderaan de pagina zetten. Deze is verplicht, maar impulsieve lezers mogen best wat moeite doen.

2. Maak visueel onderscheid in je e-mail nieuwsbrief

Zorg dat het colofon zich door afwijkende knoppen en kleuren visueel onderscheidt van de rest van de nieuwsbrief.

3. Zet de colofon op een vaste plek

Zet je colofon consequent op dezelfde plek in al je mailings. Onderaan de nieuwsbrief is een logische plek, maar je kunt het ook bovenaan in de rechterkolom doen, zodat hij boven de vouw staat.

4. Maak een speciale pagina voor het wijzigen van gegevens

Maak voor je lezers een speciale pagina op je website, waarop ze hun gegevens kunnen wijzigen. Gebruik je een nieuwsbrief-provider als MailChimp dan gebeurt dit automatisch.

5. Maak wijzigen zo makkelijk mogelijk

Zorg dat de lezer zijn voorkeuren zo makkelijk mogelijk wijzigt. Maak bijvoorbeeld een checklist waarin ze vinkjes kunnen zetten voor de frequentie waarin ze de nieuwsbrief ontvangen, of in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Laat na het opslaan van de wijzigingen een overzichtje zien.

6. Plaats een duidelijke afmeldknop

Zorg voor een duidelijke afmeld-knop. Als lezers je nieuwsbrief niet interessant vinden melden ze zich toch wel af, en door hem te verstoppen wek je onnodig ergernis. Je hoeft ze echter ook niet op ideeën te brengen, dus een afmeldknop onderaan de pagina is prima.

7. Zorg voor een korte afmeld-procedure

Hou de afmeldprocedure zo kort mogelijk, 1 of 2 klikken is ideaal. Je vergroot zo de kans dat de lezer zich later opnieuw aanmeldt.

Lees ook over nieuwsbrieven en e-mail marketing

Fotocredit: helmuthess via photopin cc

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.