Ga naar de inhoud

Long tail zoekwoorden achterhaal je zo

    Zoekwoorden en -zinnen heb je grofweg in 3 varianten: short, middle en long tail keywords. Wat is het verschil en hoe maak je er gebruik van voor SEO?

    Zoekwoorden en -zinnen zijn de woorden waarmee mensen zoeken in zoekmachines.

    Achterhaal je waar veel mensen op zoeken en verwerk je de woorden strategisch in je website dan word je beter vindbaar. Jij biedt precies wat mensen zoeken en dat levert gratis websitebezoekers op via de zoekresultaten.

    De pagina die je nu leest heeft de zoekwoorden ‘Long tail zoekwoorden’ in de kop staan. Dat zijn de woorden die in de toekomst hopelijk iemand intikt in Google en waarna deze pagina – als het goed is – boven komt drijven.

    💡 Lees ook: Zoekwoorden bepalen in 2020? Maak niet deze fouten

    Bekijk de video en ontdek het verschil tussen head, middle en long tail zoekwoorden + 2 handige tools om ze snel te vinden.

    💡 Tip. Veel mensen zoeken met vragen. Herhaal de vraag in een tussenkop en geef in 1 alinea het antwoord. Als je geluk hebt toont Google dan je antwoord met link naar je site als ‘quick answer’ boven de reguliere zoekresultaten.

    Head, middle en long tail zoekwoorden

    Bij zoekwoorden en -zinnen kun je grofweg 3 soorten onderscheiden:

    1. Short tail zoekwoorden
    2. Chunky middle zoektermen
    3. Long tail zoekwoorden.

    Dit screenshot is een voorbeeld van een short tail zoekterm.

    Ik zocht op enkele term ‘vakantie’. De meeste mensen die met dit woord zoeken willen kennelijk een reis boeken. Daarom zet Google deze touroperator op plek 1.

    Een zoekterm als vakantie is enorm algemeen en dat zie je al aan het geschatte aantal zoekresultaten. Volgens Google zijn dat er ruim 105 miljoen. Je moet dus bij benadering ruim 105 miljoen webpagina’s verslaan om op de eerste plek terecht te komen. Zet hem op, je kunt het!

    💡 Opmerking. Het zoekvolume op short tail zoekwoorden is het grootst. Hier zoeken de meeste mensen mee in Google. Maar de zoekintentie is onduidelijk. Want wat willen ze precies? Bovendien is de concurrentie op deze combinaties meestal moordend. Je komt niet in de top 10.

    Lees onderaan deze pagina hoe je zoekvragen vindt

    Middle tail zoekwoorden

    In bovenstaand voorbeeld heb ik gezocht met de zoekterm ‘vakantie ibiza’. Dit is een voorbeeld van een chunky middle zoekterm.

    De concurrentie is nog steeds groot, maar de intentie is al een stuk duidelijker. Google snapt wat iemand wil doen die zoekt met deze woorden.

    Voor veel branches zijn middle tail zoektermen interessant. Het zoekvolume is relatief hoog, de concurrentie te verslaan en het levert waardevolle bezoekers op.

    “Voor veel branches zijn middle tail zoektermen interessant.”

    Long tail zoekwoorden

    Dit is een voorbeeld van een long tail zoekwoord. Long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer woorden en deze zijn nog specifieker. In dit geval zocht ik op ‘vakantie ibiza met kind’.

    Bij deze combinatie toont Google ongeveer 2.610.000 resultaten. Dit lijkt nog steeds heel veel, maar je concurreert niet meer met de grote touroperators. En voor de combinatie ‘vakantie ibiza met kind’ kun je veel gerichtere content maken. Zo vergroot je je relevantie.

    💡 Opmerking. Long tail zoekwoorden hebben een aantal voordelen.

    • Op een long tail zoektem scoor je sneller
    • Langere zoektermen zijn specifieker, zodat je gericht bezoekers werft
    • Veel kleintjes maken een grote
    • Je bent minder afhankelijk van de kuren van Google
    • Dankzij semantic search kunnen pagina’s scoren op honderden gerelateerde termen

    70% traffic komt via long tail zoekwoorden

    Zo’n 70% van alle bezoekers via zoekmachines komen via long tail zoekwoorden op een site. Je doet jezelf dus te kort als je long tail zoekwoorden met ‘weinig’ zoekvolume negeert (bron: Raven Tools).

    Hoe vind je long tail zoekwoorden?

    Long tail zoekwoorden kun je op verschillende manieren achterhalen. Dit zijn enkele suggesties:

    1. Kies een hoofdzoekwoord en combineer dit met bijvoeglijk naamwoorden: bijvoorbeeld zwarte televisie, energiezuinige televisie, platte televisie.

    2. Typ langzaam in Google, dan krijg je direct suggesties.

    3. Zeg iets over de prijs: goedkope lcd televisie, prijzen lcd televisie

    4. Bestudeer vragen, bijvoorbeeld via Keywordtool.io. Verwerk ze letterlijk in je tekst en geef direct antwoord. Mogelijk laat Google je antwoord zien bij de zoekresultaten mét een link naar je site.


    5. Gebruik zoekwoordensoftware, zoals de Google Keyword Planner, Ubersuggest of KWFinder (2 keer per dag gratis).

    6. Gebruik de Google Chrome-extensie: Extract People also search phrases in Google (nummer 12 in de lijst)

    Vind long tail zoekwoorden met de Google Chrome-extensie: Extract People also search phrases in Google.

    7. Duik in Google Analytics en achterhaal met welke woorden mensen nu op je site komen (lees hierover: Zoekwoorden achterhalen met Google Analytics)

    8. Geef een hoofdzoekwoord op bij Keyword Shitter en zet de gratis tool aan het werk. Voor je het weet heb je honderden long tail variaties.

    En zo zijn er vast nog meer mogelijkheden. Heb je een goede tip? Laat het hieronder weten, ik ben benieuwd!

    💡 Tip. Deel je website in van short tail naar long tail zoekwoorden.

    Een zoekmachine hecht meer waarde aan pagina’s die hij snel vindt. Plaats daarom je belangrijkste zoektermen met het grootste zoekvolume zo hoog mogelijk in ‘de boom’. Een voorbeeld:

    vakantie > vakantie Italië > autovakantie Italië > autovakantie Italië eigen auto

    Hoe dieper je op de site komt, hoe specifieker het wordt. En hoe relevanter jij kunt zijn bij de specifieke zoekvraag van potentiële klanten.

    Lees ook over zoekwoorden vinden

    Fotocredit: selva via photopin cc

    7 reacties op “Long tail zoekwoorden achterhaal je zo”

    1. Pingback: SEO-teksten schrijven: het stappenplan dat eraan vooraf gaat!

    2. Pingback: Ontdek de 5 belangrijkste SEO-trends voor 2016 – WordPress Cursus

    3. Handig artikel! Ik vroeg me altijd al af hoe ik nou écht goede long tail keywords kon achterhalen. Zelf ben ik freelance tekstschrijver en heb ik hier dus zeker wat aan. Het is tegenwoordig al lastig genoeg om websites hoog in Google te krijgen en dan moet je op een gegeven moment wel gebruikmaken van longtail keywords 😉

      Ik wil je er trouwens wel op wijzen dat het door Google geschatte aantal webpagina’s wel ergens op slaat. Natuurlijk zijn er (om bij jouw voorbeeld te blijven) 5 miljoen resultaten voor het zoekwoord ‘televisie’. Als je logisch nadenkt, is het in deze tijd goed mogelijk dat het woord ‘televisie’ op ruim 5 miljoen verschillende webpagina’s te vinden is. Google laat alleen de relevantste hiervan zien. Heeft één website bijvoorbeeld een pagina over een bepaalde tv en nog een pdf-bestand met dezelfde tekst, dan laat Google dat pdf-bestand weg uit de resultaten. Gaan er 1000 websites over hetzelfde onderwerp, dan laat Google alleen de relevantste zien. Met andere zoekwoorden of instellingen kun je álle concurrerende zoekresultaten (dus die 5 miljoen) vast bekijken, maar daar heb je waarschijnlijk niet zo veel aan 😉

      Toch kun je zeggen dat je deels gelijk hebt: het aantal zoekresultaten dat Google écht toont, is waar je mee concurreert. Het is namelijk heel makkelijk om een beter artikel te schrijven dan alle andere miljoenen webpagina’s die Google (voor dat zoekwoord) heeft weggelaten uit de zoekresultaten. Maar goed, het geschatte aantal resultaten slaat in ieder geval wel ergens op 😉

    4. Mooi artikel Rutger.
      Los van ‘Answer The Public’ (die overal al vaak genoemd wordt) zou ik hier nog 3 tips aan toe willen voegen die mij onlangs voor een klus nog aardige Longtail Keywords hebben gegeven;

      1) Haal met de Chrome Ad-on ‘ Search Analytics for Sheets’ alle zoekwoorden waarbij je website vertoond is in Google van de afgelopen 16 maanden en haal hieruit de mooiste longtails.

      2) Gebruik de (nieuwe) zoekwoordplanner van Google Ads; daarin kun je je eigen url (en die van een concurrent!) invoeren. Vervolgens scant die de hele site en komt met de mooiste zoekwoord ideeën terug (incl longtails).

      3) Deze werkt alleen als je adverteert op Google Ads; exporteer alle zoektermen waarop je advertenties getoond zijn gedurende een ruime periode. Filteren kan dan b.v. op conversie of volume.

      Alle resultaten kun je in een spreadsheet importeren en nog met een formule filteren op aantal woorden (b.v. alleen termen met >3 woorden).

      1. Uitstekende aanvullingen Almar, dank je wel daarvoor.

        Van die eerste tip maak ik binnenkort een #seotip en die zet ik op YouTube.

        Voor tip 2 gebruik ik vaak Ahrefs, maar deze is gratis en daar ben ik altijd voor. Ik ga hem proberen, top.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.