Is Google Adwords ook echt winstgevend?

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

aug 20

Hoi Matthew,

In mijn ervaring hangt het succes Adwords geheel af van hoe je het medium inzet. Ik voer veel campagnes uit voor mezelf en voor klanten, en die zijn eigenlijk altijd gekoppeld aan landingspagina’s die specifiek gericht zijn op het behalen van bepaalde conversies. Op die manier worden de advertenties ook direct gericht op de conversie acties, zoals het maken van een afspraak / prijzen opvragen / demo uitvoeren / maat offerte samenstellen / quickscan inschrijven, enz. Ook worden er vaak geadverteerd met speciale aanbiedingen of tijdelijke acties. En natuurlijk kan branding ook een belangrijke reden zijn voor je bedrijf, maar maak hier dan een aparte campagne voor waar je niet te veel in investeert. Het is namelijk moeilijk meten hoe je dit geld terugverdient. Probeer je campagne dus altijd in te richten op conversies.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze info.

————–

Het meten of je rendement behaald is eenvoudig, koppel je Adwords aan analytics, stel doelen in, bijvoorbeeld contact pagina gebruikt. Daarna weer je hoeveel het kost per doel te behalen. Hierna weet je al snel of je rendement behaald.

Ik heb altijd nog voor onszelf als voor onze klanten een goed rendment behaald.

Veel testen, heel veel groepen opzetten (per categorie), filter niet converterende zoekwoorden eruit en maak gebruik van landingpages als je homepage of andere subpagina’s niet converteren.

Geloof je nog steeds niet in Adwords, wil best vrijblijvend voor je kijken of je iets verkeerd doet.
Geplaatst op 10-05-2010 22:24 | | Meld misbruik
MarkvanLoon.com | Webmarketing
MarkvanLoon.com | Webmarketing
Status: 2020
Antwoord suggestie

————–

Beste Matthew,

Rendement met AdWords is niet vanzelfsprekend. Zelfs niet als er de beste experts aan het stuur zitten.

Echter, een goede AdWords campagne is bijna altijd vanzelfspreken, en in ieder geval haalbaar, als je een goede website hebt. En een goede website hangt weer af van de mate waarin je een heldere marketingstrategie hebt ontwikkeld, en weet wat je precies wilt bereiken op en met je website.

Wat je in ieder geval kunt doen om een paar quick wins in AdWords te behalen:

* Alleen adverteren in de regio Leiden.
* Alleen adverteren op Google, niet op het zogenaamde inhoudsnetwerk.
* Adverteer met verschillende varianten in advertenties en landingspagina’s.
* Meet conversies in Analytics, maar ook in AdWords zelf.

En wat je kan doen voor een paar quick wins op je website:

* Probeer veel minder tekst te gebruiken.
* Probeer duidelijk te communiceren wat jij kunt betekenen voor de klant en waarom het de moeite loont om direct contact op te nemen.
* Maak het eenvoudiger om contact op te nemen (niet alleen via het menu, maar plaats ook af en toe een button of een tekstlink).

Vooral de inhoud van je website is matig. Maak eerst voor jezelf duidelijk wat je wilt aanbieden op je website en of dit uniek/belangrijk genoeg is voor potentiele klanten om toch contact met je op te nemen.

Een rendabele campagne met je huidige website zal niet eenvoudig zijn. Maar ook in SEO (niet betaalde resultaten van Google) zal je belangrijke posities in kunnen nemen.

Als je meer info wil, kan ik natuurlijk ook gratis wat meer advies geven, maar dan heb ik ook toegang nodig tot wat statistieken.

————–

Het ging niet per se om adwords voor Interieur-Tips.nl eigenlijk.
Qua structuur is ie hoogst waarschijnlijk niet geschikt voor een goede traffic brokerage… Een structuur is ook niet te veranderen, dus…

Dus, wat ik kan concluderen is dat het vooral een kwestie is van een goede, doelgerichte exposure op een bepaalde niche-markt, weten welke woorden iemand zal intikken om ook een echte verkoop te genereren…

Als ik 1 Euro per click betaal, 100 serieus geïnteresseerden heb en ik heb slechts 1% conversie, dan moet mijn winst minimaal 100 Euro zijn dus… Ja, ik kan me voorstellen dat dat uiteindelijk inderdaad winstgevend is…

Goed, voorlopig ben ik nog met andere dingen bezig, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat dit een manier is om jouw usp’s goed uit te laten blinken…

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.