Help, de Google Keyword Tool is dood!

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

okt 30
Help, de Google Keyword Tool is dood!

Vindbare websites draaien om zoekwoorden en -zinnen. Als je weet wat mensen intikken in Google kun je deze gegevens slim verwerken in je site, zodat vraag en aanbod naadloos aansluiten. Het gevolg: je verschijnt hoger bij de zoekresultaten.

Een eenvoudige en zeer veel gebruikte dienst om zoekwoorden te achterhalen is de Google Keyword Tool. Je tik enkele zoekwoorden in en de tool geeft gerelateerde woorden die gebruikers de afgelopen dertig dagen in Google intikten. Dit is perfect materiaal voor SEO en zoekmachine optimalisatie, maar helaas heeft Google besloten de dienst in te perken.

In plaats van alle termen die Google-gebruikers intikten toont de Keyword Tool voortaan alleen de resultaten met commerciële waarde. Omdat de dienst primair bedoeld is voor Google Adwords-gebruikers hoopt de zoekmachine dat zij nu gaan bieden op minder woorden en er zo een wedloop ontstaat. De prijs per klik gaat omhoog en Google verdient nog meer geld.

Wat betekent de uitgeklede Google Keyword Tool voor SEO?

Google laat voortaan veel minder zoekwoordensuggesties zien via de Google Keyword Tool, en dat betekent dat je met name long-tail keywords (zoekzinnen bestaande uit 3, 4 of 5 woorden) veel moeilijker achterhaalt. Dat wil overigens niet zeggen dat de Tool voortaan totaal waardeloos is. Voor een land met relatief weinig concurrerende websites als Nederland achterhaal je via de tool nog steeds interessante combinaties. Bovendien brengt het je op nieuwe ideeën.

Alternatieven voor de Google Keyword Tool

Google biedt nog wel alternatieven voor de ‘uitgeklede’ Keyword Tool. Denk daarbij aan:

Ook zijn er verschillende internationaal georiënteerde tools, zoals:


En dan zijn er altijd nog handige trucs, zoals:

  • Zoeken naar meta-keywords in de broncode van de concurrent
  • Slim zoekwoorden bepalen
  • Meest gelezen-artikelen op andere websites: welke kop gebruiken ze?
  • Met Google Analytics achterhalen welke woorden mensen nu intikken om je te vinden
  • Zoekwoorden combineren, bijvoorbeeld met een prijs of locatie.
  • De index van gerelateerde boeken doorbladeren (dit kan online op Amazon.com)
  • E-mail van klanten bestuderen. Met welke woorden omschrijven zij jouw dienst of product?
  • Logisch nadenken etc.

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Hanleiding.

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.