Google Adwords, hoe werkt het?

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

jul 14
Website optimalisatie

Betaalbare website?
Het kan! Voor een eenvoudige of
professionele website ga je naar
www.24ict.nl

Dit soort advertenties heb je vast wel eens in Google gezien. Het zijn zogenaamde ‘pay per click’ advertenties en ze verschijnen bovenin Google, boven of naast de gewone zoekresultaten. Een plek op de eerste rang dus, maar daar betaal je wel voor. Dit doe je pas als iemand op de link klikt. Ook bepaal je bij welke zoekwoorden of -termen de advertentie wordt vertoond, welk bedrag je voor een klik over hebt en wat je maximum per dag is.

Google Adwords werkt net als een veiling. Een veelgebruikt zoekwoord levert veel potentiële bezoekers op, en dus zullen veel adverteerders bij dit zoekwoord hun advertentie willen laten zien. Dit drijft de prijs per klik op. Zoek je als SEO-specialist echter nieuwe klanten en werk je in Zwolle dan je de advertentie combineren: ‘SEO Specialist Zwolle’. De concurrentie – en dus de prijs – is nu veel lager en zoekt iemand in Google met deze woorden dan is de kans groot dat je bovenin staat.

Google Adwords: kom maar op met die klanten!

“Nu maar afwachten, al die reacties die het gaat opleveren,” las ik laatst op een forum. Zo werkt het in de praktijk helaas vaak niet. Klikken mensen op de betaalde link dan bezoeken ze je site, scannen ze hem en vinden ze het gezochte niet snel genoeg dan zijn ze weg. Aan alleen een bezoeker heb je dus nog niet zo veel, je wilt dat ze de door jou gewenste actie ondernemen. Hun gegevens achterlaten, je bellen, een offerte aanvragen etc.

Een call to action met wat urgentie helpt daar vaak bij. Zo heb ik op seozwolle.nl staan: Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding. Dat levert de bezoeker direct en mij op de lange termijn wat op: goodwill en daaruit voortvloeiend opdrachten.

Ik ben om bovenstaande reden ook niet zo’n fan van Google Adwords. Je koopt bezoekers, maar als ze niet doen wat je wilt zijn ze zo weg en verspil je geld. Een kritische blik op je website is in dat geval veel beter.Of begin een e-mail nieuwsbrief, waarmee je bestaande lezers vaker naar je site trekt.

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding.

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.