3 e-mail marketing tips die je direct kunt toepassen

By Rutger Steenbergen | E-mail marketing

jul 21
E-mail marketing tips

e-mail-marketing-tips

Een van de belangrijkste voorwaarden van een succesvolle e-mail marketing campagne is de opmaak van de nieuwsbrief. Maak hem direct succesvoller met deze tips.

E-mail marketing tip 1: de onderwerpregel

Een goede onderwerpregel vergroot de kans dat je nieuwsbrief geopend wordt enorm. Een lezer krijgt hem binnen en besluit vaak in een fractie van een seconde of hij geïnteresseerd is of niet, dus verleid de lezer met een prikkelende of uitdagende kop.

E-mail marketing tip 2: de belangrijkste onderwerpen bovenin

Mensen lezen nieuwsbrieven niet, maar scannen ze. Zet daarom de belangrijkste informatie bovenin, zodat de kans het grootst is dat het wordt gelezen. Bijkomend voordeel is dat de informatie in het previewvenster van bijvoorbeeld Outlook wordt getoond.

Tip: het is verstandig de nieuwsbrief direct te beginnen met:

  • Een onweerstaanbare aanbod.
  • Een call to action
  • Een korte inhoudsopgave.

E-mail marketing tip 3: ontwerp en gebruikersgemak

Een rommelige en slecht ontworpen nieuwsbrief leidt tot irritatie en afmeldingen. Zorg voor een eenvoudige, strakke lay-out die in de meest gebruikte e-mailprogramma’s correct getoond wordt.

Tekst is in nieuwsbrieven belangrijker dan afbeeldingen. Veel e-mailprogramma’s blokkeren automatisch afbeeldingen. Zorg daarom dat de nieuwsbrief ook overtuigt zonder plaatjes en gebruik altijd een ALT-tekst (de tekst die te zien is als de afbeelding niet worden geladen). Dit biedt een extra kans om lezers alsnog te triggeren.

Gebruik altijd een analysetool als Google Analytics om het resultaat van de mailing te meten. Professionele nieuwsbriefdiensten als Mailchimp en Blinker hebben zelf een uitgebreide rapportage-service en Google Analytics is eenvoudig te integreren. Zo meet je effectieve het resultaat van de nieuwsbrief en de vervolgstappen die de ontvanger op jouw site zet.

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download de Gratis SEO Handleiding

Lees ook over e-mail marketing en nieuwsbrieven

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.