Duplicate content is onzin

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

dec 10
Duplicate content is onzin

Duplicate content

Over duplicate content wordt veel gezegd en geschreven, maar maak je niet te druk: duplicate content bestaat niet.

Is duplicate content goed of slecht? Om deze vraag te beantwoorden moet je allereerst stil staan bij wat het precies is.

Eenvoudig gesteld komt duplicate content neer op identieke content (teksten, foto’s, video. infographics, afbeeldingen etc) dat op verschillende websites staat. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een nieuwsbericht verspreid door het ANP dat verschijnt op de sites van het AD, de Volkskrant, Nu.nl etc.

Duplicate content heb je ook als iemand jouw artikel op zijn website zet. Doet iemand dat ongevraagd dan is er sprake van plagiaat en kun je hem daarop aanspreken.

Uit SEO-oogpunt wordt vaak gewaarschuwd voor duplicate content, want hoe weet Google nou wat de oorspronkelijke bron is? Als je bedenkt dat de zoekmachine bij de zoekresultaten nooit 10 keer hetzelfde artikel vertoont zou het erg pijnlijk zijn als een ‘dief’ er met de eer vandoor gaat en bezoekers trekt met jouw stuk. Of ligt het allemaal genuanceerder?

Duplicate content op je eigen site

Als er geen technische beperkingen zijn dan indexeert Google alles dat zij tegenkomt, en dus ook duplicate content. De zoekmachine heeft meer moeite met het bepalen van de bron.

Staat er duplicate content op je eigen site – bijvoorbeeld hetzelfde artikel op verschillende overzichtspagina’s, of een PDF- en tekstversie van hetzelfde stuk – dan kun je met een canonical tag welke van de 2 bij de zoekresultaten moet verschijnen.

Staat er duplicate content op andere sites dan gelden er andere afwegingen. Zet je een nieuw artikel op je site en indexeert Google hem als eerste dan weet de zoekmachine dat jij de originele poster bent.

Ook is het de vraag hoe precies de ‘kopiërende’ site over hetzelfde onderwerp gaat. Google en andere zoekmachines kijken onder andere naar de context van het artikel en de website waar het op staat, en hoe sterker zij overeenkomen, hoe relevanter het artikel is.

Bevat je website veel gerelateerde artikelen dan zouden zoekmachines – in ieder geval theoretisch – moeten kunnen achterhalen wat het origineel is en wat de kopieën.

Streef naar zoveel mogelijk duplicate artikelen!

Denk ook eens hieraan. Je kunt je ongelooflijk druk maken over Google en SEO, maar aan een zoekmachine verdien je geen geld. Wel aan mensen.

Zoekmachines helpen je je boodschap onder de aandacht te brengen, maar wat is er op tegen als er al meteen zoveel mogelijk mensen kennis van nemen?

Bezoekers maakt het niets uit waar de informatie staat, als ze maar vinden wat ze zoeken. En voor jou als brenger van die informatie is het belangrijkste dat zoveel mogelijk lezers doen wat jij wilt dat ze doen, zoals: contact met je opnemen, je site bezoeken, je volgen via Twitter en LinkedIn etc. Of die aanvragen nu komen via Google of een ‘duplicerende’ site, business is business.

Zo beschouwd is duplicate content een mythe en kun je zelfs streven naar zoveel mogelijk ‘duplicate content’ zodat jouw boodschap bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht komt.

Tip!

Hoe meer relevante links naar je website, hoe populairder hij is en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten. Neemt een website jouw artikel over met een linkje naar je site dan snijdt het mes aan twee kanten. Je brengt je boodschap verder onder de aandacht en je verdient een link.

Linda Spaanbroek van infomarketeers past dit principe slim toe door de artikelen in haar nieuwsbrief af te sluiten met de volgende tekst:

WIL JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, NIEUWSBRIEF OF OP EEN WEBSITE? Dat kan, zolang je deze informatie-“blurp”, met een werkende link naar genoemde website, opneemt: “Door Linda Spaanbroek van InfoMarkteeers.” Ga naar www.infomarketeers.nl voor het aanvragen van het gratis mini-eBoek “Meer Klanten met Minder Moeite.”

Lees ook over zoekmachine optimalisatie:

Fotocredit: Sam UL via photopin cc

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(2) comments

Add Your Reply