Dit kun je leren van 150 e-mail nieuwsbrieven

By Rutger Steenbergen | E-mail marketing

aug 13
E-mail nieuwsbrieven

e-mail-nieuwsbriefE-mail nieuwsbrieven zijn een fantastische direct marketing tool, maar dan moet je ze wel goed inzetten. Een Amerikaanse weblog bestudeerde er 150 en kwam met een aantal aanbevelingen.

1: Nauwelijks personalisatie in e-mail nieuwsbrief

Het is bewezen dat gepersonaliseerde marketing e-mails – Beste {voornaam}, Geachte heer/mevrouw {achternaam} – vaker geopend en beter gelezen worden, maar van de 150 onderzochte e-mail bevatte slechts 13 iets van personalisatie. Een gemiste kans.

2: E-mail nieuwsbrieven maken weinig gebruik van social media

Links naar facebook, Twitter en aanverwante social media-sites worden weinig opgenomen. E-mail marketing en social media kunnen elkaar ook versterken. Moedig het delen van de nieuwsbrief op LinkedIn of Twitter aan, of geef een bericht een follow up via social media. Maak bijvoorbeeld de winnaar van een prijsvraag bekend via Twitter, dit levert meteen nieuwe volgers op.

3: Forward- en Tell a friend-knop ontbreken vaak in e-mail nieuwsbrieven

Een eenvoudige, gratis manier om nieuwe lezers te trekken is de Stuur door-knop. Misschien is je lezer niet geinteresseerd in de aanbieding, maar kent hij iemand die dit wel is. Maak het doorsturen van de mail daarom zo eenvoudig mogelijk. Mond tot mond reclame werkt ook op internet.

4: Slechte spelling in marketing mails

Alles communiceert en dat is bij e mail marketing niet anders. Schrijffouten komen slordig over en zijn funest voor je geloofwaardigheid. “Als ze dat al niet goed doen.” Een korte spelingcheck voer je zo uit, dus doen!

5: Slechte timing e-mail campagne

Verkoop je producten voor de zomervakantie, stuur je marketing mail dan voor de zomervakantie begint. Het klinkt als een open deur, maar er zijn legio bedrijven die door slechte timing omzet laten liggen. Wil je dit probleem voorkomen? Overweeg dan eens het opstellen van een content strategie.

6: Ongeïnspireerde onderwerpregel nieuwsbrief

Korting en opruiming zijn veel gebruikte onderwerpregels bij email marketing campagnes, maar erg geïnspireerd zijn ze niet en ze onderscheiden zich evenmin van de concurrentie. Combineer ze daarom met wat tijdsdruk, dan worden ze al veel beter: Deze week 25% korting – nog 3 dagen te gaan! Of: Diep gezonken…nu 50% korting op alle zomerkleding!

Dit werkt wel bij een e-mail nieuwsbrief

7: Een eigen smoel voor je nieuwsbrieven

Ontwikkel een mooie look en feel voor je site en voer deze door in je nieuwsbrief. Beschouw je nieuwsbrief ook als een volwaardig marketingmiddel, waar je tijd en energie in moet steken. Doe je dit goed dan betaalt het zich terug.

8: Speciale e-mail nieuwsbrief acties

Met een leuke actie kun je je mailing extra onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld ‘Elke 10de bestelling gratis!’ In een speciale mail een week later kun je de winnaars bekend maken en zo heb je weer een extra contactmoment met de klant.

9: Verkopen op gevoel

Iedereen wil er slank en knap uitzien en succes hebben op zijn werk, dus dit soort ‘emotionele’ motieven kun je prima benadrukken in een nieuwsbrief. Speel niet alleen op de portemonnee, maar ook op het gevoel.

Lees ook over e-mail marketing

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download de Gratis SEO Handleiding

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.