De waarheid over Google en SEO

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

aug 07
SEO grote voordelen

SEO en Google gaan hand in hand, maar de tijd dat alles draaide om de hoogste plek in de zoekmachine ligt achter ons. Zoekmachine optimalisatie gaat tegenwoordig veel meer over de juiste soort bezoekers.

SEO is meer dan plek 1 in Google

Stel dat ik met het woord SEO op plek 1 staat in Google. Het zal nooit gebeuren, maar dromen  mag. Het levert me weliswaar veel bezoekers op, maar doordat SEO meerdere betekenissen heeft (waaronder Sociaal Economisch Onderzoek) is het niet echt een geschikt woord.

Anders gezegd: het kost teveel tijd en moeite om te optimaliseren voor een woord als ‘SEO’, terwijl de kans op conversie (verkoop/lead) gering is.

Om dit te omzeilen zetten online marketing bedrijven in op combinaties als ‘SEO Advies’, ‘Google SEO’,’SEO Tips’, ‘SEO webdesign’,’SEO uitbesteden’,’website laten optimaliseren voor Google’ en andere zoektermen die een duidelijke intentie hebben. Dat kost:

a) minder tijd en energie
b) het levert meer gerichte bezoekers op

Google Universal Search en SEO

Veel mensen kijken alleen naar de top 10 zoekresultaten, maar tegenwoordig is het ook mogelijk om een top 10 posities te behalen, door:

a) Google Maps (kaartjes bovenaan zoekresultaten)
b) Google Image Search (plaatjes bovenaan zoekresultaten)
c) Social Media en realtime search
d) Google Scholar zoekresultaten
e) Google News resultaten
f) Google Blogs resultaten
g) Youtube zoekresultaten (videos bovenaan zoekresultaten)

De taak van een SEO-expert is om voor een website uit te vinden waar de beste mogelijkheden liggen om de gewenste bezoekers te werven. Hiervoor moet hij SEO kennis hebben van alle optimalisatietechnieken en verstand hebben van website statistieken om (goede) conclusies te kunnen trekken.

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

Interessant meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding

De waarheid over Google en SEO
SEO-beginners staren zich vaak blind op de hoogste plaatsen in Google op een veelgezochte zoekterm. Maar is dit wel terecht? SEO is tegenwoordig meer dan een veredelde hitlijst.

SEO en Google gaan hand in hand, maar de tijd dat alles draaide om de hoogste plek in de zoekmachine ligt achter ons. Zoekmachine optimalisatie gaat tegenwoordig veel meer over de juiste soort bezoekers.

SEO is meer dan plek 1 in Google
Stel dat ik met het woord SEO op plek 1 staat in Google. Het zal nooit gebeuren, maar dromen  mag. Het levert me weliswaar veel bezoekers op, maar doordat SEO meerdere betekenissen heeft (waaronder Sociaal Economisch Onderzoek) is het echt niet een geschikt woord.

Anders gezegd: het kost teveel tijd en moeite om te optimaliseren voor een woord als ‘SEO’, terwijl de kans op conversie (verkoop/lead) gering is.

Om dit te omzeilen zetten online marketing bedrijven in op combinaties als ‘SEO Advies’, ‘Google SEO’,’SEO Tips’, ‘SEO webdesign’,’SEO uitbesteden’,’website laten optimaliseren voor Google’ en andere zoektermen die een duidelijke intentie hebben. Dat kost:

a) minder tijd en energie
b) het levert meer gerichte bezoekers op

Veel mensen kijken alleen naar de top 10 zoekresultaten, maar tegenwoordig is het ook mogelijk om een top 10 posities te behalen, door:

a) Google Maps (kaartjes bovenaan zoekresultaten)
b) Google Image Search (plaatjes bovenaan zoekresultaten)
c) Social Media en realtime search
d) Google Scholar zoekresultaten
e) Google News resultaten
f) Google Blogs resultaten
g) Youtube zoekresultaten (videos bovenaan zoekresultaten)

De taak van een SEO-expert is om voor een website uit te vinden waar de beste mogelijkheden liggen om de gewenste bezoekers te werven. Hiervoor moet hij SEO kennis hebben van alle optimalisatietechnieken en verstand hebben van website statistieken om (goede) conclusies te kunnen trekken.

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.