Ga naar de inhoud

12 conversie optimalisatie tips die je keiharde knaken opleveren

    Je hebt niets aan kijkers die niets kopen. Daarom in deze blogpost 12 conversie optimalisatie tips waarmee je gegarandeerd je omzet vergroot.

    Heb je een slechtlopende website, dan is het verleidelijk om dat aan de bezoekersaantallen te wijten. Trekt een site veel bezoekers dan is de kans dat je iets verkoopt uiteraard groter, maar vaak schort het ook aan de doelgerichtheid.

    Je wilt van bezoekers klanten maken en hoe beter je hierin slaagt, hoe interessanter het wordt om de bezoekersaantallen op te krikken.

    Staar je daarom niet blind op pageviews, maar maak eerst de best mogelijke website die zo goed mogelijk rendeert. Deze 12 conversie optimalisatie tips helpen je daarbij.

    Conversie optimalisatie tip 1. ‘Trust’ symbolen

    Conversie-optimalisatie-tips-2

    Zaken doen, goederen kopen en opdrachten geven draait om vertrouwen. Ben jij de beste partij voor de aankoop of de aankoop opdracht? En waar blijkt dat uit?

    Met ‘trust’ symbolen, zoals logo’s van prestigieuze opdrachtgevers, keurmerken of een plaatje van een onafhankelijke review-site waar reacties op staan versterk je dit gevoel. Zo maak je duidelijk dat mensen je kunnen vertrouwen.

    Let wel op. Plaats niet ongevraagd logo’s van bedrijven of keurmerken. Niet iedereen is ervan gediend en soms moet je ervoor betalen. Doe je dit niet, dan kan het een staartje krijgen, dus vraag het vooraf.

    Conversie optimalisatie tip 2. Plaats duidelijke call-to-actions

    Wat is het allerbelangrijkste dat iemand op een pagina doet? Maak dat zo duidelijk mogelijk in een krachtige call-to-action, met een duidelijke link of een opvallende knop. Internetters lezen slecht, dus leid ze naar de gewenste actie en zorg dat ze die uitvoeren.

    Conversie tip 3. Gebruik secundaire call-to-actions

    Stel dat iemand je belangrijkste actie niet uitvoert,  wat wil je dan dat hij doet? Maak hier een tweede en eventueel derde call-to-action voor. Zo kun je mensen aansporen een bepaalde pagina te bezoeken, zich aan te melden voor je nieuwsbrief of misschien iets te downloaden.

    Optimalisatie tip 4. Content boven de vouw

    Conversie-optimalisatie-mobiele-website

    Door de opkomst van tablets speelt het wat minder dan vroeger, maar content boven de vouw is nog steeds belangrijk.

    ‘Above the fold’ slaat op het gedeelte van een webpagina dat je ziet zonder te scrollen. Heb je een webshop, dan wil je dat de bestelknop prominent in beeld staat en niet uit beeld valt. Zorg er voor dat je belangrijkste content de meeste aandacht krijgt.

    Tip 5. Mobiel moet

    De opkomst van mobiel internet is onomkeerbaar en nu al is de helft van alle internationale aansluitingen draadloos. Heb je geen mobiele website, maak er dan een speerpunt van, want het wordt steeds belangrijker.

    Mobiele website zijn er grofweg in 2 varianten. Zo kun je kiezen voor en speciale mobiele website die je apart moet onderhouden, of een responsive website die zich aanpast aan het apparaat waarop iemand hem bekijkt. Het laatste verdient de voorkeur.

    Conversie tip 6. Vereenvoudig het betalingsproces

    Bij een webshop is het checkout-proces altijd kritiek. Iemand kan impulsief iets in zijn mandje stoppen, maar rekent hij of zij ook af? Een gestroomlijnd proces, waarin je het klanten zo makkelijk mogelijk maakt is daarom essentieel. Op internet staan talloze artikelen die laten zie hoe je dit bereikt, bijvoorbeeld deze van Mashable.

    Tip 7. Gebruik storytelling

    Storytelling-voor-conversie-optimalisatie

    Mensen houden van verhalen en daar kun je online gebruik van maken. Verkoop niet alleen producten of diensten, maar ook het verhaal dat erachter zit.

    Waarom is iets een bijzonder product? En waarom ben je met een bepaalde dienst begonnen? Maak er meer van dan een paar letters op een beeldscherm en geef het betekenis. Dan trek je aandacht en zuig je mensen je verhaal in.

    Tip 8. Duidelijke koppen en goede teksten

    Hé jij, lees je dit? Dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen, want uit onderzoek blijkt dat internetters zelden meer dan 25% van een tekst lezen. Ze scannen en willen op linkjes klikken. Zorg daarom voor duidelijke koppen en tussenkoppen, witregels  en korte alinea’s met prikkelende en korte zinnen. Neem de lezer kortom bij de hand en verleid hem door te lezen.

    Tip 9. Spiek bij de grote spelers

    Advies-conversie-optimalisatie

    Een website verbeteren is een kwestie van testen en meten. Dit kost alleen veel tijd en je hebt specifieke kennis nodig, want hoe meet en interpreteer je de gegevens?

    Wil je snel verbeteren doorvoeren, dan kun je ook eens kijken bij de grote jongens.

    Partijen als Wehkamp, Zalando, Bol.com en Amazon hebben usability experts in dienst, die constant testen hoe ze de omzet vergroten. Kijk eens hoe zij dingen aanpakken en laat je inspireren.

    10. Kijk naar de indeling van de pagina

    Begin je een nieuwe website, dan heb je vaak een een vaste indeling. Meestal is dat de tekst in de linkerkolom en menu’s en linkjes aan de rechterzijde.

    Naarmate je website groeit kun je spelen met de indeling van een pagina. Wijzig bijvoorbeeld de inhoud van de rechterkolom per categorie en toon de meest verkochte/gelezen items over dat onderwerp. Zo attendeer je bezoekers op meer informatie over het onderwerp waar ze op dat moment naar op zoek zijn, en hoeven ze niet te zoeken.

    Tip 11. Kijk naar je salesfunnels en bezoekersbronnen

    Een salesfunnel kun je vergelijken met een trechter. Bezoekers komen via bepaalde kanalen op je website en doen daar vervolgens iets.

    Met een goed doordachte funnel kun je ze sturen, van informeren naar hopelijk een bestelling of een aanvraag. Zet jij funnels bewust of kun je ze optimaliseren? Er staan talloze waardevolle artikelen online die je hierbij helpen.

    Sales-funnel

    12. Meet het!

    Je kunt nog zoveel sleutelen aan je site, maar je weet pas of het werkt als je het meet. Verdiep je daarom in analyse tools als Google Analytics en stel doelen in. Bijvoorbeeld het aantal pagina’s dat mensen bezoeken of een bepaalde (betaal- of download)pagina die ze bekijken. Op deze manier kun je zien welke inspanningen het meeste rendement opleveren.

    Tot slot

    Veel bezoekers op je website is leuk, maar ze moeten natuurlijk wel ‘kopen’. Steek daarom tijd in het verbeteren van je site aan de hand van deze 12 conversie optimalisatie tips. Het levert je keiharde knaken op.

    Fotocredits: Ed Yourdon en sean dreilinger via photopin

    2 reacties op “12 conversie optimalisatie tips die je keiharde knaken opleveren”

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.