Buffer maakt social media bijhouden makkelijker

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

mrt 13
Social media bijhouden

Social media bijhouden is belangrijk voor je profilering en voor SEO. Het kost alleen zoveel tijd. Met Buffer kun je daar wat aan doen.

Wat is Buffer?

Social media is leuk, verslavend en ook commercieel interessant. Je verkoopt misschien niet meteen jouw producten of diensten, maar je ontmoet wel gratis potentiële klanten en je naam blijft – hopelijk – hangen.

Social media bijhouden kost alleen zoveel tijd. De online dienst Buffer biedt hier een oplossing voor.

Met Buffer kun je berichten en status-updates voor verschillende sociale netwerken inplannen en ‘bufferen’. Vervolgens plaatst Buffer ze automatisch voor je, op vooraf vastgestelde tijdstippen.

Waarom is Buffer handig?

Met social media vergroot je eenvoudig je zichtbaarheid. Elke tweet of status-update is een contactmoment, en uit onderzoek blijkt dat mensen minstens 6 contactmomenten nodig hebben voor ze je bellen of mailen. Ze moeten je dus eerst leren kennen en dat kan laagdrempelig via social media.

Ook voor SEO is het bijhouden van social media nuttig, want retweets, Likes en +-jes zeggen iets over jouw populariteit. Het is een indicatie voor zoekmachines om jouw site hoger te plaatsen bij de zoekresultaten, dan een minder populaire concurrent.

Het grote nadeel van social is dat het zoveel tijd kost. Je moet ook gewoon werken, en als je op pad bent kun je niet de hele dag berichtjes plaatsen. Dit lost Buffer slim op.

Zo werkt Buffer in de praktijk

Buffer-social-mediaBuffer werkt met een uitbreiding voor Google Chrome, Safari of Firefox. Installeer je de extensie dan verschijnt een extra knopje in je browser en kun je je sociale netwerken toevoegen.

Klik je op een webpagina op het knopje, dan kun je de url ‘bufferen’. De link kort hij automatisch in, je kunt er een bericht bij schrijven en aangeven op welke platform je de update wilt plaatsen. Standaard selecteert hij alle geïnstalleerde netwerken en klik je op een icoon van bijvoorbeeld LinkedIn, dan deselecteert hij deze.

Buffer-social-media-2

Mijn lijst met ‘gebufferde’ berichten voor Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+.

In Buffer kun je ook aangeven hoe vaak je dagelijks een bericht wilt plaatsen. Ik publiceer elke dag 10 tweets en 2 berichten op Google+, LinkedIn en Facebook. Omdat ik alle berichten op alle netwerken plaats zit mijn buffer voor Google+, Twitter en LinkedIn voor de komende maand vol. Daar heb ik dus geen omkijken naar.

Buffer-social-media-inplannen

Bepaal wanneer je je berichten automatisch wilt versturen.

Followerwonk: bepaal de beste verzendtijden voor je berichten

Met de online dienst Followerwonk krijg je statistische gegevens over je Twitter-activiteiten.

Log je in met Twitter, dan zie je onder andere op welke momenten je tweets het meeste bereik hebben. Met een druk op de knop kun je deze tijden exporteren naar Buffer. Je berichten worden nu op deze momenten geplaatst.

Followerwonk-social-media

  1. Log met je Twitter-account in op Followerwonk
  2. Selecteer het tabblad Analyse followers
  3. Geef je Twitter-gebruikersnaam op
  4. Klik op Do it

Followerwonk-social-media-2

Je krijgt nu statistische gegevens over je Twitter-account te zien, waaronder de tijden waarop jouw volgers ze het actiefst zijn. Deze kun je opslaan als Buffer-tijdstippen.

Wat kun je allemaal Bufferen?

Social media draait om aanwezigheid, maar nog meer om de dialoog en conversatie. Berichten automatisch plaatsen heeft daarom iets tegennatuurlijks, maar daar kun je wel een draai aan geven. Zelf buffer ik elke dag een mix van:

  • Een link naar een zelfgeschreven blogpost
  • Twee links naar Engelstalige superblogs over SEO of content marketing
  • Een link naar een handige gratis tool
  • Een grap
  • Een inspirerende quote
  • Een link naar een Nederlandstalig blogpost van iemand die het verdient
  • Een actuele link, via bijvoorbeeld Nu.nl
  • Incidenteel een reactie op mijn SEO-training, om nieuwe deelnemers te interesseren

Het uitgangspunt is altijd waarde toevoegen en je wilt ook tijd reserveren om mensen te bedanken voor hun retweet, of te reageren op een vraag. Gecombineerd met spontane berichten en interacties heb je zo in zo min mogelijk tijd een maximale online aanwezigheid.

Wat kost Buffer?

Buffer is tot 10 berichten gratis. Daar zit je echter al snel aan, en wil je niet elke ochtend opnieuw bufferen dan kost een jaarabonnement zo’n 75 euro. Ik heb het onlangs aangeschaft en vind het zijn geld dubbel en dwars waard.

Welke nuttige social media tools gebruik jij? Deel ze in de comments!

Lees ook over over online marketing en social media

Fotocredit: iklash cc

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(3) comments

Add Your Reply