Bouncepercentage: zo verlaag jij de bounce rate van jouw website

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

feb 05

Stap 1: Achterhaal jouw bouncepercentage (weigeringspercentage)

Bouncerate verlagenHeb je nog maar net ontdekt wat een weigeringspercentage is, dan heb je waarschijnlijk geen idee waar je dit vindt. Met Google Analytics gaat dit snel, want je vindt de bounce rate direct op de voorpagina (het dashboard). Draait er nog geen Google Analytics op jouw website, open dan een gratis account.

Stap 2: Trek je wel het juiste publiek?

Vraag je af of je nu wel de juiste mensen bereikt. Misschien trek je nu wel – al dan niet bewust – de verkeerde mensen naar jouw site. Kloppen de titels en productomschrijvingen? Bedien je je niet van goedkope trucs om mensen te lokken, die eenmaal aangekomen niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst? Onderscheid jij je wel genoeg?

Stap 3: Laat je site eens beoordelen

Laat een vriend, of beter nog een onbekende jouw website eens grondig testen.

  • Is de website uitnodigend?
  • Sluit het ontwerp aan op het onderwerp?
  • Spoort hij aan tot actie?
  • Is de belangrijkste informatie in drie klikken bereikbaar?

Weigeringspercentage contentStap 4: Kijk naar jouw content

Kijk eens kritisch naar de content (afbeeldingen, teksten, video’s) op jouw website. En zeg eens eerlijk, zijn ze goed genoeg om de aandacht vast te houden?

Bestaat jouw website uit bekende informatie die zich niet onderscheidt van de concurrentie, dan zoekt de verwende lezer zijn heil gewoon elders.

  • Zijn bij jouw webshop de beschrijvingen van de producten of diensten volledig, adequaat, en boeiend?
  • Voeg je nieuwe en interessante invalshoeken toe aan bestaande stukken?
  • Ben je beter dan de concurrent?

Stap 5: Test de gebruiksvriendelijkheid van jouw website

Vinden bezoekers makkelijk hun weg op jouw website of haken ze gefrustreerd af? Overwegingen hierbij zijn:

  • Bied (onderaan elk artikel) voldoende links naar gerelateerde artikelen en de contactpagina, om de aandacht vast te houden
  • Zorg voor een duidelijke sitestructuur met logische menunamen
  • Neem jezelf niet als uitgangspunt, staan alle pagina’s op de plek waar je ze verwacht?
  • Gebruik call to actions: welke actie wil je dat de lezer onderneemt?
  • Zorg voor een prettig leesbaar lettertype met veel contrast, van een beeldscherm lees je slechter dan van papier, dus maak het makkelijk.

Tot slot over jouw bouncerate

Dagelijks je bouncepercentage controleren heeft weinig  zin. Controleer liever wekelijks of tweewekelijks of jouw inspanningen om het weigeringspercentage te verlagen lonen. Wil je het helemaal goed doen, hou dan een Excelsheet met aantekeningen bij. Zo zie je later welke acties welk effect hadden.

Vind je dit interessant? Download dan zeker mijn Gratis SEO Handleiding

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.