Mijn 7 zakelijke voornemens voor 2014… en nu jij!

Goede-voornemens-2014

Met de kerstdagen heb ik een poosje niet gewerkt, en ik moet zeggen: afstand nemen werkt verhelderend. Deze 7 zakelijke voornemens heb ik voor 2014.

1. Minder dingen beter doen

Als creatieveling met een tomeloze inzet loop ik over van de plannetjes. Voor nieuwe websites, e-books, producten en diensten, trainingen en ga zo maar door.

Dat is allemaal leuk en aardig, en veel plannen zijn ook best goed (al zeg ik het zelf) maar ik word er onrustig van. Minder dingen beter doen, is daarnaast verstandiger dan van het ene ideetje naar het andere hollen. En dat is precies wat ik in 2014 niet meer wil.

Om dit goede voornemen kracht bij te zetten werk ik een ‘Strijdplan 2014’ uit, waar ik me echt aan ga houden. Bovendien verzamel ik mensen om me heen die me hiervoor verantwoordelijk stellen, en vice versa. De tijd van de vrijblijvendheid is daarmee –  hopelijk –  voorbij.

Stress-gtd2. Getting things done

Ik heb me in het verleden verdiept in de Getting Things Done (GTD) methode, maar het nooit volledig doorgevoerd.

Dat wil ik in 2014 wel doen, omdat er te vaak zaken blijven spelen, of ideetjes rondzeuren in mijn hoofd. Dit brengt me meteen bij Goede voornemen 3.

“Te vaak blijven er ideetjes rondzeuren in mijn hoofd.”

3. Evernote

Er zijn talloze online GTD-programma’s, waarmee je ideeen kunt opslaan en verwerken in taken en projecten. Momenteel switch ik tussen Google Docs, Mind42 (gratis online mindmappen) en Nirvana HQ.

Evernote gebruikte ik in het verleden ook en dat is wat aan mijn aandacht ontsnapt, voornamelijk omdat ik me er nooit echt in heb verdiept. Via een interessant e-book ontdekte ik dat ik met alleen Evernote en Google Docs precies kan doen wat ik wil, en daarom wordt Evernote in 2014 mijn belangrijkste online ideeën-bak en GTD-systeem.

Ik overweeg facturen en bonnetjes te scannen en te archiveren in Evernote, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Tips en suggesties hierover zijn welkom, bij voorkeur via de comments.

Goede-voornemens-2014-34. Investeren in relaties

“Wat heb je liever, duizend mensen op je mailinglijst die zelden iets kopen? Of 50 mensen die zo enthousiast over je producten en diensten zijn, dat ze altijd bij je blijven?”

Ik hoorde de vraag tijdens een podcast en hij prikkelde me, want hoeveel klanten en ”fans’ heb je eigenlijk nodig om succesvol te zijn?

Ik heb me voorgenomen niet iedereen te willen plezieren in 2014, en al mijn tijd en energie te steken in het opbouwen van een band met mensen met wie het klikt. Via de mail, social media, een CRM-systeem (dat ik nu eindelijk eens moet bijhouden) en misschien zelfs wel een persoonlijk kaartje of telefoontje.

“Ik heb me voorgenomen niet iedereen te willen plezieren in 2014.”

5. Vaste producten en prijzen

In 2013 was ik veel tijd kwijt met het opstellen en versturen van offertes. Wat mij betref teveel tijd. Daarom stap ik het komende jaar zoveel mogelijk af van maatwerk en lanceer ik een reeks vaste producten met een vaste prijs. Dit is wat het kost en wat het ruimschoots waard is, en vind je het te duur? Dan ben je misschien niet mijn klant.

6. Minder studeren en meer doen

Goede-voornemens-2014-4Kennis vergaren, ik ben er dol op en dat is altijd zo geweest. De enige boeken die ik praktisch lees zijn studieboeken en ’s avonds bekijk ik videotrainingen en webinars, waarin geweldige tips voorbij komen. Het zijn er alleen teveel.

Voor 2014 maak ik een lijst met maximaal 7 online trainingen en boeken die ik van mezelf mag bestuderen, en de rest kieper ik weg. Ook al werken ze nog zo goed en zijn ze nog aantrekkelijk. Zo blijft er eindelijk eens tijd over om alle tips en strategieën uit te voeren.

“Zo blijft er eindelijk eens tijd over om alle tips en strategieën uit te voeren.”

7. (Nog) meer content maken en automatiseren

Zonder content is er geen internet, want wat moet je er anders doen? Het komende jaar zet ik daarom vol in op content en bij deze beloof ik dat ik minstens 52 blogs over SEO, content en online marketing publiceer.

De SEO Zwolle Nieuwsbrief verscheen in 2013 ook te weinig en dit proces wil ik (gedeeltelijk) automatiseren. Zo kan ik nieuwe nieuwsbrief-aanmelders automatisch attenderen op de beste artikelen op mijn site. Of bijvoorbeeld alvast een nieuwsbrief met ‘Mooie SEO-klusjes voor de zomer’ schrijven en inplannen.

Mijn grootste probleem bij bloggen en content maken is overzicht, en daarom heb ik een content strategie uitgestippeld en ingepland op Google Docs. De eerste 10 blogs staan er inmiddels in en zijn praktisch geschreven. Je bent dus nog niet van me af 😉

Mijn goede voornemens in vogelvlucht

In dit blog noem ik 7 punten die ik anders ga doen in 2014, en ik verzin er zo nog een paar bij (zoals het vaker geven van een webinar en minder tijd verknoeien met social media), maar daar gaat het niet om. De hoofdpunten zijn dat ik minder dingen beter wil doen, betere (financiële) keuzes wil maken en me meer ga focussen op wat werkt. Dan moet het raar lopen wil 2014 geen succesvol jaar worden.

Nu mijn vraag aan jou: wat zijn JOUW goede, zakelijke voornemens voor 2014? Ik ben echt heel benieuwd, dus spreek ze uit en laat een reactie achter!

Fotocredits: bark cc | ‘PixelPlacebo’ cc | Pragmagraphr cc

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Rutger Steenbergen bezorgt ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel:

7 comments
Add Your Reply